تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۲۷۶۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاتترگذاری نوزاد نارس به روش رادیولوژی مداخله‌ای در اهواز
عمل کاتترگذاری برای یک کودک نارس، با بهره گیری از شیوه اینتروِنشِن رادیولوژی در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد
خوزنیوز: عمل کاتترگذاری برای یک کودک نارس، با بهره گیری از شیوه اینتروِنشِن رادیولوژی در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر عظیم معتمدفر، فلوشیپ اینترونشنال رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز اظهار کرد: مشکل این نوزاد ۵۰ روزه همچون بسیاری از نوزادان دیگر، عدم امکان رگ گیری و تزریق دارو بود، اما آنچه این بیمار را متمایز می کرد، نارس بودن و وزن بسیار پایین وی (حدود یک کیلوگرم) بود که حساسیت و دشواری کار را دو چندان می کرد.

وی افزود: این نوزاد با اسهال مداوم و کمبود شدید آب بدن، توسط پزشکان بیمارستان ابوذر اهواز برای کاتتر گذاری به این مرکز ارجاع شده بود، که کاتتر گذاری در شرایط بسیار حساس و مینیاتوری برای وی انجام شد.

معتمدفر افزود: نزدیکی بسیار زیاد ورید ژوگولار و بافت کاروتید گردن موجب شده بود تا تشخیص این دو با دشواری هر چه تمام صورت بگیرد و یک خطای جزیی می توانست برای این نوزاد، حکم مرگ و زندگی را داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مشکل دیگری که وجود داشت، عدم امکان بهره گیری و راهنمایی گرفتن از دستگاه سونوگرافی بود چرا که دستگاه های سونوگرافی معمولا برای نوزادان معمولی با وزن بیش از 2.5 کیلوگرم طراحی شده اند و در این عمل قابلیت ارائه تصاویر درست را به ما نداشتند.

وی افزود: نوزادان کم وزن، معمولا در انجام خدمات اینچنینی مشکل ساز و دارای دردسرهای خاص خود هستند که البته به لطف خدا عمل امروز با موفقیت انجام شد.

معتمدفر گفت: امروزه بهره گیری از شیوه های رادیولوژی مداخله ای (اینترونشنال رادیولوژی) برای اجرای پروسه های تشخیصی،درمانی کم خطر و سریع در کنار رشته های مختلف پزشکی و برای نقاط مختلف بدن، رایج است که در کشور ما نیز چند سالیست متداول شده است.

وی گفت: این روش با حضور چند تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در سالهای اخیر توانسته در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها کارآمد ظاهر شود که امید می رود مسئولان محترم، با تامین نیازهای رشته اینترونشنال، ما را در پیشبرد اهداف علمی بیش از پیش یاریگر باشند.
:
:
:
آخرین اخبار