تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۷۶۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان: دولت باید از صادرکنندگان حمایت کند
به منظور صادرات آسانتر و رفاه حال تجار باید در مرزهای خودمان امکانات و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهیم که این امر وظیفه دولت را سنگین‌تر از گذشته می‌کند
استاندار خوزستان گفت: به منظور صادرات آسانتر و رفاه حال تجار باید در مرزهای خودمان امکانات و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهیم که این امر وظیفه دولت را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.

غلامرضا شریعتی در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق که روز پنج شنبه، 31 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم کاستی‌هایی که در زمان صادرات محصولات به عراق توسط این کشور اتفاق می‌افتد جبران شود باید به سرمایه‌گذاری در مرزها بپردازیم تا حداقل، مشکلات ناگهانی به وجود آمده در مرزها را جبران کنیم.

وی افزود: مرزها و پایانه‌های ما باید به امکانات مورد نیاز مجهز شوند تا بتوانیم زیان‌های وارد شده به تجار را که در اثر تصمیمات موردی در کشور اتفاق می‌افتد را کاهش دهیم.

شریعتی تصریح کرد: اگر امکانات مناسب در مرزها فراهم شود، ضررهای ناشی تصمیمات موردی و ناگهانی در کشور عراق جبران شده و تجار زیان زیادی متحمل نمی‌شوند و بحث صادرات برای آن‌ها قابل تحمل‌تر خواهد بود.

وی با بیان این‌که طرف عراقی در اختیار ما نیست، گفت: ریسک صادرات به کشور عراق نباید از حد منطقی خارج باشد و برای هر کاری قرار است انجام گیرد باید عواید و مشکلات آن سنجیده شود زیرا اگر قرار است شرایط به شکلی باشد که یکسری تصمیمات خلق‌الساعه اتفاق بیفتد، ناامنی ایجاد می‌شود و تجار را از صادرات باز ‌می‌دارد.

شریعتی عنوان کرد: اهتمام ویژه‌ای نسبت به بازار عراق داریم و به همین منظور لازم است در مرزهای خود سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام دهیم تا بتوانیم کالا را در مرز مدیریت کنیم و به این ترتیب صادرکننده کمترین ضرر را متحمل شود.

وی با بیان این‌که دولت باید صادرکننده را جزئی از خود بداند، بیان کرد: دولت باید از صادرکنندگان حمایت کند و آن‌ها را جزئی از خود بداند زیرا این ظرفیت و توان در دولت وجود دارد تا با حمایت از بخش خصوصی شاهد توسعه و رشد سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال به کمک آن‌ها باشد.

شریعتی ادامه داد: اگر قرار است کشور به جایی برسد، حجم بیکاری کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی حاصل بشود جز با عزیز شمردن کارآفرین، سرمایه‌گذار و تجار محقق نخواهد شد.

استاندار خوزستان گفت: سرمایه‌های عظیمی در بخش خصوصی کشور است که باید از آن‌ها بهره گرفت و اگر قرار است موتور محرکه کشور به حرکت درآید، جز با کمک بخش خصوصی ممکن نیست.

وی با اشاره به تعمیق روابط سیاسی ایران و عراق عنوان کرد: برخلاف آنکه روابط سیاسی میان این دو کشور بسیار مناسب است اما در بحث اقتصادی اغلب با سنگ‌اندازی‌هایی از طرف عراقی مواجه هستیم که امیدواریم در بخش اقتصادی نیز میان این دو کشور روابط مناسبی حاصل شود تا شاهد توسعه دو کشور در بخش اقتصادی باشیم.

شریعتی اظهار کرد: بخش خصوصی استان باید فعال‌تر عمل کند تا محصولات و تولیدات استان بیشتر به کشور عراق صادر شوند و در این زمینه نیز اگر مورد و مانعی است که باید رفع شود آمادگی کامل داریم تا آن را حل کنیم و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

استاندار خوزستان با اشاره به صدور ویزا برای خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: امیدواریم موانعی که در این زمینه وجود دارد رفع شود و به خوزستان نیز مانند سایر استان‌ها نگاه شود تا مشکلات صدور ویزا حل شود.

افزایش صادرات در گرو تعامل و همگرایی دولت و بخش خصوصی است

معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: جایگاه صادرات و تجارت خارجی در ایران بسیار مهم است اما اکنون با توجه به این که در شرایط رکود تورمی قرار داریم اهمیت آن دو چندان می‌شود.

مهرداد نیکو در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق اظهار کرد: وقتی که بازارهای داخلی کشش جذب و خرید تولیدات و محصولات تولیدکنندگان را ندارند، باید به صادرات روی آورد و برای آنکه کشور و تولیدکننده دچار رکود نشود باید محصولات را به کشورهای دیگر صادر کرد.

وی افزود: طی گزارشات دریافت شده تراز تجاری کشور مثبت است و بنابراین نکته بسیار مهم باید آن باشد که میزان صادرات افزایش پیدا کند زیرا تراز تجاری مانند معادله‌ای است که به وضعیت و میزان صادرات و واردات وابسته است.

نیکو تصریح کرد: گزارش‌های اخیر رشد صادرات را در کشور نشان می‌دهد اما صادرات به عوامل متعددی وابسته است که هر چه این عوامل افزایش پیدا کند، مدیریت صادرات سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.  

وی عنوان کرد: برای آنکه شاهد افزایش صادرات به بازارهای هدف باشیم باید بخش خصوصی و دولت تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند تا این اتفاق به خوبی رقم بخورد و شاهد توسعه کشور با کمک صادرات باشیم.

نیکو با اشاره به اینکه نکته که دولت با صدور بخشنامه‌هایی می‌تواند صادرات را توسعه دهد و به آن کمک کند، عنوان کرد: عوامل متعددی در بحث صادرات مؤثر هستند و نیاز است به همین منظور میان دولت و بخش خصوصی هماهنگی و همگرایی به وجود بیاید تا صادرات تسهیل پیدا کند که یکی از این کارها صدور بخشنامه‌هایی به این منظور است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این هماهنگی‌ها محصول جلسات است که میان بخش‌های مختلف تأثیرگذار در صادرات به وجود می‌آید و در این صورت می‌توانیم شاهد توسعه صادرات و افزایش هماهنگی‌ها باشیم.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به این‌که خوزستان یکی از مبادی مهم صادرات در کشور است، اظهار کرد: این استان توانسته تاکنون 1.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای مختلف انجام دهد.

نیکو عنوان کرد: همه استان‌ها در بحث صادرات به کشور عراق یکسری تجارت‌های موفق دارند که باید مستندسازی شوند و این مستندات در اختیار سایر استان‌ها قرار بگیرد تا به این ترتیب شاهد افزایش صادرات از مبادی همه استان‌های مرزی کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه تجارت‌های موفق باید به صورت مجله تهیه شود تا قابل دسترسی برای همه باشد و اگر در این زمینه درست عمل شود، هماهنگی مناسبی میان بخش‌های مختلف برای صادرات رقم می‌خورد.

اساسی‌ترین مشکل صادرکنندگان نبود مدیریت واحد در مرزها است

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: اساسی‌ترین مشکل صادرکنندگان نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها است که این مساله معضلات فراوانی برای صادرات به کشور عراق به وجود می‌آورد.

شهلا عموری در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده در خصوص مشکلات صادرات غیرنفتی به کشور عراق نشان می‌دهد که نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها و قوانین متغیر کشور عراق در این مرزها باعث بروز مشکلات فراوانی در صادرات به این کشور شده است.

وی افزود: یکسان نبودن تعرفه‌ها در مرزهای دو کشور و عدم ارتباط مستقیم بین دستگاه‌های تأثیرگذار از دیگر مشکلات صادرات محصولات غیرنفتی به کشور عراق محسوب می‌شود.

عموری تصریح کرد: منسجم نبودن سیستم بانکی که بتواند به صورت شفاف و مطابق قوانین و نظام بین‌المللی بانکی عمل کند، باعث شده است که بازرگانان و تجار ایرانی برای صادرات به این کشور دچار سردرگمی و مشکلات فراوانی بشوند.

وی ادامه داد: اجرایی نشدن قانون حمل یکسره کالا از مبدأ به مقصد و عدم تردد خودروهای عراقی در کشور ایران نیز از دیگر مشکلات صادراتی میان ایران و عراق است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

عموری عنوان کرد: گمرکات مرزی ایران به سیستم‌های الکترونیکی مجهز نیست و این مساله باعث می‌شود صادرات به کندی پیش رود و بازرگانان را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین نبود پایانه‌های صادراتی در بخش‌ آبزیان و مصالح ساختمانی نیز از دیگر مشکلات است.

وی گفت: تصمیم‌گیری‌های یکجانبه کشور عراق برای بستن مرزها و بدون هماهنگی با کشور ایران باعث می‌شود تا تجار و بازرگان در مرزها دچار سردرگمی شوند و زیان‌های فراوانی را در این خصوص متحمل شوند.

عموری خاطرنشان کرد: عدم حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت ایران از صادرکنندگان در بحث پرداخت جوایز و مشوق‌ها برای صادرات نیز از مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود تا شاهد افزایش صادرات از مرزهای ایران به کشورهای مختلف باشیم.

لزوم برگزاری جلسات با عراقی‌ها برای رسیدگی به مشکلات صادرات

همچنین در ادامه این نشست حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه عنوان کرد: استانداران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق باید یک جلسه مشترک برگزار و در آن به مشکلات صادرات به عراق رسیدگی کنند. سپس این جلسه را به کشور عراق نیز بسط دهند تا با همکاری مسئولین هر دو کشور شاهد ارتقای روابط اقتصادی و توسعه صادرات باشیم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رقم نخورد، به نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت زیرا کشور عراق به صورت یکطرفه تصمیماتی اتخاذ می‌کند که این تصمیمات مشکلات فراوانی را در مرزها برای تجار به وجود می‌آورد.

انتظار خاطرنشان کرد: فقدان شرکت‌های بیمه‌ای و قوانین مناسب و یکسان نبودن عوارض صادراتی از مواردی هستند که اگر به آن‌ها توجه نشود به هیچ نتیجه‌ای در خصوص حل مشکلات صادرات به کشور عراق دست پیدا نمی‌کنیم.

 در کشور هیچ استراتژی برای صادرات وجود ندارد

در ادامه نیز سید کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: مشکل اقتصاد و صادرات ایران یک مشکل ریشه‌ای است که به اقتصاد وابسته به نفت کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: عدم توجه به زیرساخت‌ها و چشم‌اندازهایی که به صادرات غیرنفتی کمک می‌کند باعث شده است تا اکنون با چالش‌های فراوانی در این زمینه مواجه شویم اما باید برای حل این چالش‌ها تلاش کنیم.

حسینی تصریح کرد: باید یک تیم تخصصی با هدف معرفی کالای ایرانی و شناسایی بازارهای هدف تشکیل شود و در کشورهای صادراتی مانند عراق به رایزنی بپردازیم تا شاهد توسعه صادرات در مرزهای کشور باشیم.

وی با اشاره به این نکته که هیچ استراتژی برای صادرات در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به علت آنکه در گذشته هدف ما صادرات محصولات غیرنفتی نبوده است، با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه هستیم که باید هر استان بخصوص استان‌های مرزی با هم‌پوشانی یکدیگر به جذب بازارهای هدف صادراتی بپردازند و سهمی از آن بازارها را برای صادرات محصولات غیرنفتی به خود اختصاص دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار