تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۲۷۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار می تواند در مسائل قومی حساسیت زدایی کند
جمعی از فعالان فرهنگی اجتماعی اهواز در نشست با استاندار خواستار توجه بیشتر به فعالیت های مجموعه های فرهنگی داشتند و از استاندار خواستند تا در زمینه مسائل قومی حساسیت زدایی کند
نشست فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان با استاندار جدید خوزستان «غلامرضا شریعتی» در محل استانداری در حالی برگزار شد، که این گروه خواستار به رسمیت شناختن فعالیت های فرهنگی مردمی توسط نهادهای متولی و ذی ربط و احترام گذاشتن به آنها شدند.

این گروه که متشکل از نمایندگان مؤسسات مردم نهاد و فعالان مستقل فرهنگی، هنری و اجتماعی است، در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی در قالب پاورپوینت از فعالیت های اخیر خود کردند، با انتقاد از وضعیت بغرنج فعالیت های فرهنگی بخش دولتی و عدم توجه این بخش به فرهنگ بومی مردم، راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه کرده و از استاندار خواستند که با ورود مسئولانه خود از به بن بست رسیدن فضای فرهنگی استان جلوگیری کند.

آنها به استاندار اعلام کردند: ما اینجا برای انتقال تراژدی فرهنگ و فعالیت فرهنگی عربی منتقل کنیم، لذا از شما انتظار اعمال نفوذ داریم.

آنها تاکید کردند: برخی از ادارات فشل فرهنگی استان که در سال شاید یک برنامه خوب هم نداشته باشند، حداقل به ما احترام بگذارند و ما را به رسمیت بشناسند.

جشنواره تئاتر عربی را بین المللی کنید

آنها همچنین خواستار شدند: ما انتظار داریم تا برای جشنواره تئاتر عربی استان اعتباراتی تعیین شود تا از این وضعیت کاسه به دستی و احتضار خارج شود. باید ترتیبی اتخاذ شود تا این جشنواره با حضور گروه های بین المللی به صورت فراملی برگزار شود، این جشنواره با وجود اینکه یک فرصت ملی برای کشور ماست اما در سایه بی توجهی به حاشیه رفته است.

تنگ نظری در نامگذاری ها

فعالان فرهنگی و هنری در این نشست با اشاره به اینکه میراث معنوی نیاز به حمایت دارد و لازم است گردآوری و ثبت شود، گفتند: به اعتقاد ما میراث با حمایت استانداری و شخص استاندار که فردی معتدل است می تواند با حساسیت زدایی از این موضوعات حمایت کند. راهکارهای متفاوتی برای ثبت این مواریث وجود دارد از جمله نصب تندیس در محلات و معرفی مفاخر محلی.

آنها با تاکید بر اینکه جشنواره های مستمر و ثبت میراث در قالب کتاب از دیگر راهکارها است، تاکید کردند: متأسفانه در نامگذاری ها تنگ نظری وجود دارد و مثلا شش خیابان به نام قیصر امین پور نامگذاری می شود که خیلی هم خوب است اما باید برای باقی نمادهای فرهنگی نیز این چنین باشد.

مدیران و مهاجران درک درستی از پیرامون خود ندارند

آنها پیشنهاد دادند: به نظر ما فعالان میراث معنوی؛ برخی از مردم شناخت خوبی از پیرامون خود ندارند و عدم شناخت باعث ایجاد سوءتفاهم ها می شود و این سوءتفاهم ها تبعات دارد که حتی می تواند منجر به شناخت معیوب و ناقص شود‌.

این گروه از فعالان اضافه کردند: در 10 سال اخیر اهواز میزبان جمع کثیری از مهاجران شد که اینها با مواریث محلی آشنایی ندارند و لازم است این مواریث به آنها منتقل شود و موارد حساس باید با ورود استاندار حساسیت زدایی شود از جمله همین بحث اخیر نام خفاجیه که منجر به واکنش هایی شد که نشان از عدم شناخت دارد.

زمام امور فعالیت های مردمی را  به مردم بسپارید

در ادامه این نشست فعالان فرهنگی و هنری گفتند: حضور مسئولان غیر بومی از لحاظ فرهنگی و هنری باعث عدم پیشرفت استان ما شده است که این وضعیت در بحث فرهنگ و هنر نمود بیشتری داشته است. باعث بروز مشکلات و آزرده خاطرشدن مردم ما شده است.

آنها خطاب به استاندار گفتند: زمام امور فعالیت های فرهنگی مردمی را به فعالان بومی بسپارید. بگذارید ما خودمان در حوزه فرهنگ و هنر به مردممان خدمت کنیم؛ مثلا یک مسئول غیربومی نمی تواند ارزش معنوی عید سعید فطر را در میان مردم عرب درک کند.

ضرورت نگاه علی السویه به میراث فرهنگی

آنها با اشاره به اینکه آثار تاریخی حافظه ملتها هستند که سیر تحول فرهنگی مردمان را نشان می دهد، اضافه کردند: آثار ما وضعیت نابسامانی دارند که متأسفانه فقط مورد تعرض قاچاقچیان و کشاورزان قرار نمی گیرند، بلکه نهادهای دولتی مانند شرکت های نفتی در حویزه و شهرداری در اهواز صورت می گیرد. این آثار باید بررسی و شناسایی علمی، تعیین عرصه و حریم و کاوش شوند. ضروری است که مدیریت استان با همکاری و همراهی سایر ارگانهای دولتی این مهم را به سرانجام برساند. در دو سال اخیر هیچ بودجه ای برای مرمت و تعیین حریم به شهرهای عرب نشین تعیین نشده است.

این فعالان فرهنگی و هنری مطالبه جدی آنها را نگاه علی السویه به همه آثار شهرستانها و حفاظت از آنها به ویژه بافت تاریخی اهواز خواندند و افزودن از حمیدیه تا خود مرز با وجود محوطه های تاریخی و آثار مهم ما هیچگونه نهاد متولی امر میراث فرهنگی نداریم.

تنگ نظری در عرصه رسانه ها

آنها در پایان با اشاره به تنگ نظری ها و تنگ کردن عرصه برای فعالیت فعالان رسانه ای توسط برخی از افراد ذی نفوذ، و عدم حمایت خانه مطبوعات از خبرنگاران عرب و چنبره زدن گروهی از پدرخوانده های رسانه ای بر آن گفتند: سایت های محلی که بازوهای مهم حفظ هویت عربی هستند به دلیل نبود پشتیبانی مادی و معنوی در حال احتضار هستند، مشکلات امنیتی و برچسب زدن ها و تخریب ها نیز جای خود دارد. این در حالی است که سایت های زنجیره ای بی نام و نشان و نوپا به دلیل تقرب به یک نهاد یا یک مسئولی ارج و قرب پیدا می کند و بهترین امکانات نصیبشان می شود.

آنها همچنین تاکید کردند: اختصاص تنها دو ساعت برنامه عربی در روز در شبکه استانی نشانه ای از تبعیض است که مدیران باید در این زمینه چاره جویی کنند.

بنابر این گزارش، همچنین در این نشست موضوعاتی همچون انتقال آب کارون، معضل سد گتوند، مشکل کشاورزان شعیبیه و شاوور، حفاری های شرکت های نفتی در هورالعظیم، لغو برنامه معایده کبری، ساخت و ساز غیرقانونی در محوطه تاریخی حمیدیه و اهمال قصر آن بررسی شد.
مرجع / خبرانلاین
:
:
:
آخرین اخبار