تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۲۷۷۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تا مهرماه سال جاری؛
700 هکتار از اراضی شلمچه به زیر کشت می رود
مدیر موسسه جهاد نصر حوزه آبادان و خرمشهر گفت:700 هکتار از زمین های کشاورزی شلمچه در فاز 2 تا مهرماه سال جاری به زیر کشت محصولات کشاورزی می رود
مدیر موسسه جهاد نصر حوزه آبادان و خرمشهر گفت:700 هکتار از زمین های کشاورزی شلمچه در فاز 2 تا مهرماه سال جاری به زیر کشت محصولات کشاورزی می رود.

فرخ توکلیان روز شنبه اظهار داشت:عملیات آبیاری، زهکشی، تسطیح و اجرای زهکش زیرزمینی زمین های کشاورزی شلمچه به میزان 700 هکتار در حال آماده سازی است و تا مهرماه امسال به زیر کشت محصولات پاییزی می رود.

وی اظهار داشت:حدود دو هزار و 500 هکتار از زمین های شلمچه در فاز1 نیز تسطیح شده و شبکه آبیاری و زهکشی آن نیز از سوی سازمان آب و برق انجام شده است.

توکلیان میزان سطح آب شویی زمین های کشاورزی شلمچه 1 را دو هزار و 500 هکتار خواند و گفت:این میزان در یک مرحله قابل انجام نیست ولی به صورت موضعی در سطح 500 تا 700 هکتار تا پایان سال اجرایی می شود.

مدیر موسسه جهاد نصر حوزه آبادان و خرمشهر ادامه داد:علت این مهم نیز این است که نهر عریض شلمچه یک مجوز برای پرورش ماهی در قسمت شمالی بالا دست شلمچه فاز 1 داده شده و این پرورش ماهی از نهر عریض تامین می شود و از نهر عریض عملا نمی توان زهکش ها را تخلیه کرد.

توکلیان گفت:به عبارت دیگر، تکلیف تامین آب برای استخرهای پرورش ماهی باید مشخص شود.

مدیر موسسه جهاد نصر حوزه آبادان و خرمشهر در ادامه گفت: ایستگاه پمپاژ برای 700هکتار به صورت موقت نصب شده که در این رابطه امکان آب شویی و تخلیه آب فراهم می شود.

توکلیان با بیان اجرای یکپارچه سازی زمین های کشاورزی نیز ادامه داد:هنگام ورود به روستاها برای تحویل اراضی با کشاورزان هماهنگ شده و قطعات آبیاری زهکشی و مرزهای جدید مشخص کرده و پس از آن به صورت یکپارچه، با رضایت کشاورز تحویل می شود.

* حدود 90 درصد حریم مرزی مشخص شد

مدیر موسسه جهاد نصر حوزه آبادان و خرمشهر، در خصوص تعیین حریم مرزی محدوده هنگ مرزی خرمشهر نیز، افزود:حریم مرزی بین 80 تا 90 درصد با هنگ مرزی مشخص شده و زهکش که از هنگ مرزی گرفتیم در اراضی کشاورزان احداث می شود و بعد سهم آنها بین اراضی کشاورزی سرشکن می شود.

طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری حدود 20 سال پیش به دستور مقام معظم رهبری کلید خورد، ولی پیشرفت آن لاکپشتی بود و تنها 17 درصد طرح محقق شد.

سال 92 با تخصیص اعتبار ویژه و همت شرکت جهاد نصر و نشست هایی که در هیأت دولت در خصوص عملیاتی کردن طرح برگزار شد، طرح 550 هزار هکتاری در مسیر پیشرفت قرار گرفت و نمونه بارز یک اقتصاد مقاومتی در خوزستان رقم خورد.

امید است، طرح مقام معظم رهبری با کمک نیروهای بومی در بتواند آینده بخش کشاورزی این استان را متحول کند.

پیش بینی شده است، اجرای کامل طرح 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

از 10هزار هکتار سهم خرمشهر از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری یک هزار و 900 هکتار در جزیره مینو، پنج هزار هکتار در شلمچه و دوهزار و 800 هکتار در حفار شرقی و غربی در حال اجرا است.

شهرستان خرمشهر بیش از 40 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار