تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۷۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خوزستان بیان کرد:
اشتغال اتباع خارجی خوزستان در بخش کشاورزی و خدمات
مدیر‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خوزستان گفت: طبق بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته 95 درصد از اتباع خارجی مقیم استان خوزستان در دو بخش خدمات و کشاورزی اشتغال دارند
مدیر‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خوزستان گفت: طبق بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته 95 درصد از اتباع خارجی مقیم استان خوزستان در دو بخش خدمات و کشاورزی اشتغال دارند.

حمید سیلاوی امروز اظهار کرد: به منظور بالا بردن مهارت، توان شغلی، سطح آموزش‌های سواد‌آموزی، توان‌بخشی و بازپروری اتباع خارجی مقیم استان خوزستان همکاری بسیار خوبی از سوی ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و آموزش و پرورش صورت گرفت.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی از قبیل دوره‌های سواد‌آموزی، دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، مهارت‌های معیشتی، مهارت‌های زندگی و حضور در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های جهت‌دار در سطح جامعه محلی، موجب رهایی اتباع خارجی مجاز از فقر و هدایت آنان به سوی خود اتکایی و خودکفایی می‌شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خوزستان خاطرنشان کرد: از آنجایی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کند، در این راستا و با توجه به نیاز بازار داخلی و خارجی، آموزش‌های لازم به روش‌های مختلف به اتباع خارجی داده می‌شود، تا پس از ترک کشورمان و انتقال به کشور متبوع خویش و حتی به کشور ثالث، بتوانند از این آموزش‌ها استفاده لازم را داشته باشند.

سیلاوی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته 95 درصد از اتباع خارجی مقیم استان خوزستان در دو بخش خدمات و کشاورزی اشتغال دارند و کمتر در واحدهای صنعتی فعالیت و مشغول هستند عنوان کرد: در این رابطه آموزش‌هایی به تناسب نیاز جامعه هدف و متناسب با توانایی افراد داده می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه آموزش‌هایی همانند رایانه، خیاطی، تعمیرات خودرو سبک و سنگین، تعمیرات وسایل سرمایشی و گرمایشی، جوشکاری، سیم پیچی، تعمیرات برق ساختمان و خودرو صورت گرفته است.

سیلاوی ادامه داد: تاکنون و طی چند سال گذشته بیش از یک‌هزار و 200 نفر از اتباع خارجی دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را سپری کرده‌اند و هم اکنون در بازار کار استان خوزستان در حال فعالیت بوده و تعداد زیادی نیز که به کشور خود بازگشته‌اند و در همان حرفه آموزش دیده مشغول به کار شده است.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که اتباع خارجی مقیم استان سربار جامعه و مصرف‌گرا نباشند و علاوه بر ایجاد زمینه‌های شغلی، در تولید استان نیز مثمر ثمر باشند.

سیلاوی افزود: اکنون با آموزش‌های صورت گرفته، 10 کارگاه فعالیت تولید انواع کیف‌، گلیم بافی و جاجیم بافی، صنایع دستی، خیاطی، تولید کت و شلوار، مانتو، لباس‌های محلی و همچنین کارگاه جوشکاری و تعمیرات وسایل خانگی در مهمانشهر شهید بنی نجار گتوند توسط اتباع افغانی راه‌اندازی و در سطح شهر اهواز، شوش، امیدیه و چند شهر دیگر اتباع عراقی نیز مشغول به کارهای تعمیرات خودرو و سایر فعالیت‌ها هستند.

*اقدام برای خدمت‌رسانی به اتباع خارجی معلول

وی در رابطه با رسیدگی به معلولان، مددجویان و افراد بی‌بضاعت اتباع خارجی مقیم استان گفت: با همکاری موثر و اهتمام اداره کل بهزیستی، در زمینه‌های توانبخشی، ارائه خدمات مشاوره، درمان معلولین، حرفه آموزی، بازپروری و سایر خدمات مورد نیاز، اقدامات لازم صورت گرفته است.

سیلاوی افزود: در برخی خانواده‌های اتباع خارجی در استان خوزستان نیز مانند سایر افراد و دیگر جوامع، بر اثر عوامل ژنتیکی و یا عدم رعایت مسائل بهداشتی و محیطی، متأسفانه فرزندان معلول و ناتوانی متولد شده‌اند، همچنین سالمندان کم‌توان در بعضی خانواده‌ها وجود دارند که در جهت توان بخشی و بازپروری در برنامه جامع بهزیستی شرکت داده شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم اجرای برنامه جامع بهزیستی گفت: در ابتدا، سه مرحله تعیین تسهیل‌گر، آموزش و هدایت تسهیل‌گر و سپس تشخیص معلولیت و تشکیل پرونده برای هرکدام از افراد انجام شده و در نهایت شروع خدمات‌رسانی که شامل ارجاع جهت طی مراحل پزشکی درمانی، دریافت خدمات توانبخشی، کمک توانبخشی، کمک هزینه سبد غذایی کودکان و سالمندان معلول و درمان طولانی است، متناسب با نیاز فرد انجام خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: تلاش ما بر آن است تا با بالا بردن سطح آگاهی و دانش اتباع خارجی، ضمن ایجاد زمینه مساعد و شرایط لازم در زمینه های تحصیل، بهداشت، آموزش، تولید و سایر مشارکت های اجتماعی و فرهنگی، همانند سایر اتباع ایرانی از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار