تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۷۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت:
جایزه ویژه وزارت صنعت برای بهترین فرآوری محصولات
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست دولت ‌کاهش خام‌فروشی ‌به حداقل است، گفت: به همین دلیل هر نوع امتیاز، مشوق و جایزه‌ را به کسانی می‌دهیم که بهترین فرآوری را انجام می‌دهند
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست دولت ‌کاهش خام‌فروشی ‌به حداقل است، گفت: به همین دلیل هر نوع امتیاز، مشوق و جایزه‌ را به کسانی می‌دهیم که بهترین فرآوری را انجام می‌دهند.

محمدرضا مودودی با بیان اینکه در بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت خارجی به یک خانه تکانی اساسی نیازمندیم، اظهار داشت: تنها راه نجات توسعه اقتصادی کشور فرار و برون رفت از مسائل مرتبط با مشکلات تک محصولی از جمله اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت است و تنها راه خروج از این بن بست بها بخشیدن به توسعه صادرات غیر نفتی است.

وی افزود: این موضوع زمانی محقق می‌شود که همه دستگاه‌های دولتی در خدمت صادرات غیر نفتی باشند و به سمتی حرکت کنیم که مسائل و مشلات تجار را به شکلی ویژه رسیدگی و حل کنیم و نیز زیر ساخت‌های لازم را فراهم و ابزار های مختلف را در این راه بسیج کنیم در این صورت می‌توانیم به نتیجه برسیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید تقویت شود، بیان کرد: بخش خصوصی که نتواند به خوبی تولید رقابتی کند و بهره‌وری را در تولیدات و تجهیزات خود وارد کند نمی‌تواند سهمی از بازار را داشته باشد حتی اگر دولت تمام فضا و بستر را فراهم کند ولی ما کالای رقابتی نداشته باشیم عملأ سهمی از بازار نخواهیم داشت.

وی با ارائه مثالی در این زمینه گفت: نمونه این موضوع روسیه است. روسیه یکی ازکشورهایی است که در رابطه با آن تمام زیرساخت‌های نرم افزاری را تا حد زیادی فراهم، بحث تعرفه‌ها و حمل و نقل و نیز روابط سیاسی را درست کردیم ولی به این دلیل که این بازار فراتر از تولید صادارتی ما است نتوانستیم خیلی خوب رشد کنیم و سهمی از این بازار بگیریم.

مودودی با بیان اینکه مشکل این است که ما سرریز مصرف داخلی را صادر می‌کنیم و این غلط است، عنوان کرد: ما باید برای صادرات تولید کنیم و نباید بگوییم که این مازاد مصرف داخلی است پس صادرش کنیم این فرهنگ بزرگترین آفت توسعه صادرات ماست.

وی درباره خام فروشی و صادرات محصولاتی از جمله هندوانه که با وجود کمبود منابع آبی در کشور تولید و با قیمت کم صادر می‌شوند، افزود: یک نکته را فراموش نکنیم که ما وظیفه داریم حداکثر ارزش افزوده را از یک کالای خامی که به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و ثروت‌های خدادای مثل ذخایر معدنی تولید می‌شود را ببریم اما بخشی از تجارت جهانی بخش تبادل کالای مواد اولیه نیز هست و از آنجا که ما بخشی از مواد اولیه را وارد می‌کنیم بخشی از مواد اولیه را باید صادر کنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اهواز بیان کرد: ما نمی توانیم بگوییم که فقط محصولات فراوری شده را صادر و بعد محصولات اولیه وارد می کنیم این بحثی است که باید در آن با دنیا به تعامل برسیم تا این رابطه دو طرفه را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما این نوع خام فروشی را مشکل نمی‌دانید گفت: معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم ولی این موضوع به منزله این نیست که در این سو هر وقت فردی صادرات مواد خام را انجام می‌دهد به بهانه خام فروشی تحت فشار قرارش بدهیم.

مودودی عنوان کرد: این بخشی از پروسه و بخشی از فرآیند است ولی سیاست دولت این است که این خام فروشی را به حداقل برساند به طوری که حتما در کالاهایمان ارزش افزوده داشته باشیم به همین دلیل هر نوع امتیاز، مشوق و جایزه‌ را به کسانی می‌دهیم که بهترین فرآوری را انجام می‌دهند و بیشترین ارزش افزوده را تولید می‌کنند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار