تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۲۷۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اتاق بازرگانی خرمشهر:
دولت به تنهایی نمی‌تواند صادرات غیرنفتی را توسعه دهد
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان این‌که دولت به تنهایی نمی‌تواند صادرات کالاهای غیرنفتی را توسعه دهد، بر لزوم واگذاری برخی اختیارات و کارهای مربوط به صادرات به بخش خصوصی تاکید کرد
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان این‌که دولت به تنهایی نمی‌تواند صادرات کالاهای غیرنفتی را توسعه دهد، بر لزوم واگذاری برخی اختیارات و کارهای مربوط به صادرات به بخش خصوصی تاکید کرد.

سیداحمد حسینی‌فر با اشاره به مشکلات پایانه مرزی شلمچه اظهار کرد: پایانه مرزی شلمچه دارای مشکلاتی است که ریشه در درون و بیرون کشور دارند و مشکلات بیرونی همان مشکلات کشور عراق با ما در سطح بین‌المللی است.

وی در خصوص مشکلات درونی پایانه مرزی شلمچه افزود: حل این مشکلات به تشکیل کمیته‌های تخصصی به منظور بررسی و شناسایی مشکلات و موانع صادرات کالاهای غیرنفتی و ارائه پیشنهاد و راهکار برای آن‌ها نیاز دارد که خوشبختانه استاندار جدید خوزستان توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی را در اولویت کار خود قرار داده‌اند.

حسینی‌فر با اشاره به دستور استاندار مبنی بر تشکیل کمیته‌های تخصصی صادرات غیرنفتی تصریح کرد: دولت، بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی باید با یکدیگر اقدام به تشکیل این کمیته‌ها کنند و در این کمیته‌ها تمام موضوعات مربوط به صادارت کالاها بررسی و تمام موانع موجود و احتمالی نیز برطرف و راهکارهایی به منظور توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که مسئولین دولتی نباید به مساله صادرات کالاهای غیرنفتی نگاه دولتی داشته باشند، خاطرنشان کرد: همانطور که بخش خصوصی به تنهایی قادر به توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی نیست دولت نیز نمی‌تواند به تنهایی صادرات کالاهای غیرنفتی را توسعه بدهد باید بخش خصوصی درگیر این کار باشد زیرا طبیب این مساله بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان این‌که ستاد توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی استان ستادی غیرتخصصی است، عنوان کرد: باید کار را به افراد کاردان سپرد و از خواب غفلت بیدار شد. در مساله توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی در حقیقت بخش خصوصی ذی‌نفع است و در این مساله رقابت بین‌المللی بین دولت و خریدار نیست بلکه رقابت بین‌المللی میان بخش خصوصی و خریدار مطرح است.

حسینی‌فر بیان کرد: اگر قصد رقابت در سطح بین‌المللی در امر صادرات کالاها را داریم، باید از اقدامات موفق آمیز و مثبت دولت‌های کشورهای دیگر برای بخش خصوصی، الگوگیری شود و دولت ایران نیز باید این شرایط را برای بخش خصوصی کشور خود فراهم کرد.

وی دلیل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی از استان را با وجود مناطق آزاد، نبود کمیته‌های تخصصی صادرات کالاهای غیرنفتی دانست و گفت: این کمیته قادر است مشکلات صادرات در استان و حتی در کشور را مرتفع کند و ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی خود را برای تشکیل این کمیته‌ها با کمک نماینده‌های دولت در خوزستان اعلام کردیم و صادارت غیرنفتی با اقدام و عمل قابل توسعه است و باید این مساله را جدی گرفت.

حسینی فر با اشاره به جلسه اخیر با حضور استاندار خوزستان و روسای اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر اظهار کرد: نشکیل کارگروه مشترک دولت و بخش خصوصی استان‌های خوزستان و بصره عراق جهت رفع معضلات تجاری فی مابین، نشکیل همایش مشترک فعالان اقتصادی استان‌های خوزستان، بصره و میسان عراق توسط اتاق‌های بازرگانی خوزستان، ساخت سردخانه آبزیان با حمایت استاندار، بررسی موضوع ارایه طرح جایگزین بی وی (BV) و ارایه این پیشنهاد به دولت عراق و بررسی انتصاب رییس یکی از اتاق‌های بازرگانی استان به عنوان مشاور اقتصادی استاندار مشروح مصوبات این جلسه بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار