تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۷۸۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان خبر داد:
استاندار خوزستان به زودی به بصره سفر می کند
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان از سفر قریب الوقوع استاندار خوزستان برای بحث و تبادل نظر با مسئولان استان بصره عراق خبر داد
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان از سفر قریب الوقوع استاندار خوزستان برای بحث و تبادل نظر با مسئولان استان بصره عراق خبر داد.

رضا قیصی پور عصر روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه که در سالن جلسات اتاق بازگانی خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار از دو مرز شلمچه و چذابه صادر شد که در حد مطلوب و مورد انتظار نیست.

وی به ارزیابی دو مرز شلمچه و چذابه پرداخت و گفت: شرایط در مرز چذابه وخیم تر است که از مهمترین مشکلات، معضل جاده مواصلاتی است که باید به اتوبان تبدیل شود. در شلمچه نیز و با وجود اینکه اقدامات انجام شده در حوزه تجاری، بحث زیرساخت ها و سرمایه گذاری آغاز شده اما باید تحرک بیشتری در بحث زیرساخت ها و حضور سرمایه گذاران در این مرز انجام شود.

قیصی پور ادامه داد: فاز توسعه بارانداز شلمچه بسیار طولانی شده است و اکنون به مرحله ای رسیده است که می تواند ظرف مدت دو تا سه ماه به اتمام برسد که تسریع در این امر مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه دولت بحث اشتغال و سرمایه گذاری را به طور جدی در دستور کار خود دارد، بیان کرد: طبق ابلاغ دولت و با وتوجه به نرخ بیکاری بالا در خوزستان، استاندار به دنبال فعال کردن بیش از پیش مبحث اشتغال و سرمایه گذاری در منطقه است. کارگروه صادرات غیر نفتی دارای اهمیت خاصی است و این سفر نیز در بحث توسعه سرمایه گذاری و اشتغال و مصوبات این کارگروه است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان به انعقاد تفاهمنامه های بسیار با کشور عراق اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه های بسیاری با کشور عراق وجود دارد. نشست های خوبی انجام گرفته و درصدد هستیم ماهی یک بار جلسات در مورد مشکلات مرز و صادرات را داشته باشیم و استاندار خوزستان نیز در آینده ای نزدیک سفری به بصره خواهد داشت.

وی با یادآور شدن اینکه مشکلات موجود در مرز شلمچه به دو بخش مشکلات زیرساختی و مشکلات با طرف عراقی تقسیم می شود، از انعکاس مشکلات شناسایی شده برای صادرات کالا به عراق به معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور طی مکاتباتی به منظور قرار گرفتن در دستور کار دولت خبر داد.

قیصی پور مشکلات موجود در بخش کارگران، بحث امنیت کالاها، توسعه ۱۳ هکتاری بارانداز، وجود موانع برای سرمایه گذاری به عنوان مهمترین مشکلات مرز شلمچه دانست و بر لزوم اتخاذ سازوکار و تعامل دو بخش دولتی و خصوصی و برای رفع هرچه سریعتر مشکلات تاکید کرد.

جایگاه بخش خصوصی باید از سوی دولت درک شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر اینکه جایگاه بخش خصوصی باید از سوی دولت درک شود گفت: اگر بخش خصوصی یک روز دست از تجارت بردارد ارزآوری در کار نخواهد بود.

شهلا عموری در حاشیه نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالان اقتصادی و بازرگانان سربازان اقتصادی هستند. در سال ۸۲ کار را همین سربازان اقتصادی آغاز کردند و بخشی از اقتصاد کشور را همین ها متحول کردند.

وی، دولتمردان متولی امر صادرات را مورد خطاب قرار داد و افزود: تمام سختی های صادرات را بخش خصوصی متحمل می شود، تمام پس انداز و جوانی خود را برای یک روز سرمایه گذاری می کند و حالا متولیان امر مدعی افزایش آمار صادرات هستند. باید از خودشان این سوال را بپرسند که برای بهبود شرایط چه کرده اند؟

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه بخش دولتی به ازای تمام خدمات ارائه شده به بخش خصوصی هزینه دریافت می کند، گفت: با وجود اینکه به ازای هر گام از ما مبلغی دریافت می شود شرم آور است که که مرز رجوع شود و امنیت بار بازرگان زیر سوال برود، آن هم در شرایطی که کاملا امنیتی است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات را بیان کرد، ادامه داد: چرا باید زمانی که مشکلات بزرگ مطرح شود همه جبهه گیری کنند؟ تا کی باید مطالبات بخش خصوصی را نایده گرفت؟

عموری بر لزوم درک جایگاه بخش خصوصی از سوی دولت تاکید کرد و افزود: اگر بخش خصوصی یک روز دست از تجارت بردارد ارزآوری در کار نخواهد بود، پس باید دست در دست هم داد و حتی تندیسی از کسانی که در شرایط سخت به دنبال ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور هستند، ساخت.

باید نگاه ویژه ای به تجارت در خرمشهر و خوزستان داشت

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خرشمهر، بر لزوم داشتن نگاه ویژه به تجارت خرمشهر و خوزستان برای توسعه صادرات کالاهی غیر نفتی کشور تاکید کرد.

سید احمد حسینی فر در نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه اظهار کرد: اگر بخواهیم در صادرات کالاهای غیر نفتی به توسعه برسیم باید از کشور ترکیه الگو گرفت و زمینه را برای صادرات همراه ساخت.

وی، اعمال عوارض برای صادرات یونجه را نمونه ای از موانع توسعه صادرات در مرز شلمچه دانست و گفت: باید به استان خوزستان اجازه کشت یونجه داده شود. اعمال عوارض۴۰۰ تومانی برای هر کیلو یونجه و استفاده نکردن از آب برای کشت و صادرات، هم مانع سبز شدن زمین ها زراعی شده و هم ممانعت کننده از توسعه صادرات شده است.

حسینی فر بیان کرد: چرا باید از قاره های دیگر یونجه به حوزه خلیج فارس صادر شود در صورتی که امکان کشت و صادرات در کشور فراهم است و می طلبد تمهیدات ویژه ای در امر عوارض محصولاتی همچون یونجه اتخاذ شود.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر برشماری برخی دیگر از مشکلات صادرات به عراق پرداخت و اظهار کرد: پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت به بازرگانان، نبود پشتوانه های صادراتی، و سیاه نمایی از کشور عراق از دیگر دلایل افت صادرات به کشور عراق است.

وی توضیح داد: بازرگانان پشتوانه صادراتی ندارند. به تاجر خرمشهری و تهرانی به یک چشم نگاه می شود. تا کنون بانک توسعه تمهیدات صادرات به بازرگان خاصی نداده است و این در حالی است که باید موانع رفع شود.

حسینی فر همچنین از صدا و سیما  خواست تا قدری کمتر از نا امنی و آشوب در کشور عراق بگوید و قدری را نیز به بیان فرصت ها و تمهیدات ارزان موجود در آن کشور اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه از توسعه کالاهای غیر نفتی غافل بوده ایم، افزود: در مرز شلمچه مشکلاتی در بحث ساختار و زیر ساخت  وجود دارد و  باید پذیرفت که پول های ملی هدر رفته اما کاری انجام نشده است.

صادرات از مرز شلمچه ۵ درصد کاهش یافت

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر گفت: صادرات از مرز شلمچه به کشور عراق پنج درصد کاهش یافته است.

عبدالامیر ربیهاوی در نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه از تعرفه های صادراتی کشور عراق به عنوان یکی از مشکلات صادرات کالا به این کشور یاد کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی عراق، شاهد افزایش میزان تعرفه ها هستیم که می توان مانند سایر کشورها از تعرفه های ترجیحی استفاده و این مشکل را تا حدود زیادی رفع کرد.

وی افزود: این موضوع توسط رایزن بازرگانی مطرح شده و انتظار می رود در کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی به عنوان یک مصوبه به تصویب برسد و از سوی اتاق مشترک ایران و عراق پیگیری شود.

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر با بیان اینکه ظرف سه ماهه پایانی سال ۹۴ وآغازین سال ۹۵ مرز شلمچه شاهد کاهش  پنج درصدی میزان صادرات بوده است، اعمال نابرابر قوانین در مرزهای مختلف را علت این اتفاق دانست.

وی توضیح داد: در مرز شلمچه از تاجر خواسته می شود قوانین را اعم از داشتن BV و گواهی از مبدا رعایت کند و این در صورتی است که این قوانین در سایر مرزها اعمال نمی شود. از دیگر موارد می توان به صدور مجوز صادرات برخی مواد همچون مواد لبنی در سایر مرزها از جمله مهران و ندادن این مجوز به مرز شلمچه نیز اشاره کرد.

ربیهاوی در ادامه بر لزوم قیمت گذاری کالاهای صادراتی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه پیشنهاد قیمت گذاری و ارزش گذاری بر کالاها به مراتب داده شده است اما همچنان عراق برای کالاها قیمت گذاری می کند که همین امر در برخی مواقع باعث افت قیمت کالا می شود که باید این اقدام را نیز در دستور کار قرار داد.

وی همچنین به موضوع صارات یونجه پرداخت و خواستار دادن امتیاز ویژه از نظر عوارض صادرات به بازرگانان مرزهای خوزستان شد.

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت خرمشهر، داشتن مدیریت و نظر واحد و در نتیجه ارائه آماری یکسان از مرجع واحد را از دو بخش دولتی و خصوصی تاثیر گذار در صادرات از مرز شلمچه را نیز در جلسه درخواست کرد.

وی به تشکیل اتاق مشترک ایران و عراق اشاره و عنوان کرد: راه اندازای این اتاق و منصوب شدن رئیس اتاق بازگانی اهواز به عنوان نائب رئیس این اتاق می تواند فرصتی ارزنده  برای رفع مشکلات و توسعه ارتباطات باشد که باید از این فرصت  به خصوص در مورد دو استان همجوار بصره و میسان نهایت استفاده را برد.

شلمچه مرزی امن برای صادرات است/نبود مدیریت یکپارچه در مرز

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر گفت: مرز شلمچه یک مرز کاملا امن برای انجام صادرات به کشور عراق به شمار می رود.

سرهنگ منصور رضا عزیزی در نشست هم اندیشی مسئولان بخش دولتی و خصوصی با موضوع بررسی مشکلات مرز شلمچه، با یادآور شدن اینکه امنیت مرز شلمچه بر عهده هنگ مرزی است بر امن بودن این مرز تاکید و اظهار کرد: ورود افراد به صورت پایش شده توسط ماموران مرزبانی صورت می گیرد و صرف پیشامد یک درگیری لفظی، دلیل غیرقابل قبولی برای بیان این ادعا است که مرز شلمچه مرز امنی برای تجارت نیست.

وی تاکید کرد: مشکل امنیتی در بارانداز شلمچه وجود ندارد. اگر جز این بود شاهد افزایش میزان صادرات و رشد اقتصادی این مرز نبودیم با این حال هنگ مرزی این آمادگی را دارد که مناطقی که احساس نیاز می شود تعداد کشیک های ثابت و یا موتوری خود را افزایش دهد.

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر در ادامه وجود دستگاه XR در مرز را یک الزام دانست و توضیح داد: در مرز شلمچه بازرسی ها به روش سنتی انجام می شود و این در حالی است که دستگاه XR در سایر مرزها همچون مرز مهران نصب شده و بر افزایش سرعت و امنیت تاثیر گذار است. خریداری و نصب این دستگاه در شلمچه برای کاهش مدت خروج صادرات و افزایش امنیت یک نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه هنگ مرز آمادگی کشیک شبانه روزی برای کاهش مدت توقف بار در مرز را دارد، کشور عراق را مسبب تاخیر و ایستایی در مرز شلمچه دانست و گفت: اگر شاهد کندی در روند صادرات هستیم، نبود زیر ساخت های عراق عامل اصلی در این رویداد است. عراق درها را میبند و هر زمان مایل به کار است روند صادرات را به جریان می اندازد.

سرهنگ عزیزی با بیان اینکه برخی خودروهای حامل بار توقف یک هفته ای را نیز به این علت در شلمچه تجربه می کنند، افزود: نگاه هنگ مرزی به این موضوع نگاه اقتصادی و مبتنی بر همکاری است. حتی با نیروی های حراست منطقه آزاد نیز تعامل خوبی دارد.

وی همچنین بر لزوم اعمال مدیریت یکپارچه در شلمچه تاکید و عنوان کرد: در مرز شلمچه مدیریت یکپارچه وجود ندارد و این انتظار می رود که با همدلی موجود همانطور که در عراق یک نظر اجرایی می شود و تلاش شود این امر در خرمشهر نیز نهادینه شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار