تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۸۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد:
اجرای هدایت تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه متوازن
بند پنجم ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه، بر برنامه‌ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه تأکید دارد
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تأکید ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه بر لزوم توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف، گفت: نمی‌توان گفت پذیرش در یک رشته اجباری بوده است بلکه مجموعه‌ای از عوامل بر هدایت تحصیلی تأثیر می‌گذارند.

دکتر مصطفی آذرکیش با بیان این‌که هدایت تحصیلی مطلب جدیدی نیست و تنها انتقال فرآیند آن از دوره متوسطه دوم به متوسطه اول جدید است، اظهار کرد: بند پنجم ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه، بر برنامه‌ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه تأکید دارد.

وی افزود: همچنین در بند 76 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور تأکید شده است؛ در بند 78 نیز تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال‌ و متناسب‌سازی سطوح مختلف با نقشه جامع علمی کشور، نیاز بازار کار و وضعیت اشتغال در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: این موارد قوانین الزام‌آوری هستند که آموزش‌وپرورش باید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را بر اساس آن‌ها انجام دهد.

سهم 48.26 درصدی برای شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای

آذرکیش درباره سهم تعیین‌شده برای شاخه‌های مختلف در نشانگرهای ارزشیابی و استانداردهای مربوطه مصوب آموزش‌وپرورش، گفت: بر این اساس سهم شاخه کاردانش 28 درصد، فنی ‌و حرفه‌ای 20.26 درصد و سهم شاخه نظری 51.74 درصد تعیین ‌شده است.

وی با اشاره به راهکارهای ارائه‌شده در سند تحول بنیادین برای تحقق این امر، عنوان کرد: در راهکار 1-6 بر گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده، تنظیم متناسب و برنامه‌ریزی‌شده برای دوره‌های تحصیلی و در راهکار 21-3 بر طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی به‌منظور هدایت دانش‌آموزان به سوی رشته‌ها و حِرَف و مهارت مورد نیاز حال و آینده تأکید شده است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در بند 2 سیاست‌های کلی اشتغال نیز آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی کشور شامل آموزش‌و‌پرورش، آموزش‌عالی و سازمان آموزش فنی‌ و ‌حرفه‌ای است که آموزش‌وپرورش و آموزش عالی متولی آموزش‌های مهارتی رسمی کشور هستند و سازمان فنی ‌و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی فنی‌ و حرفه‌ای است.

آذرکیش با بیان این‌که توزیع متوازن بر اساس اسنادِ تکلیفی مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: قانون تکلیف کرده است که برقراری توازن در رشته‌های مختلف باید انجام شود. دستورالعمل سنواتی شرایط عمومی جامعه را اعلام و هدایت تحصیلی را بر اساس چهار عامل علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکانات اجرایی انجام داده و دانش‌آموزان را توزیع می‌کند؛ همچنین دوره دوم متوسطه یک دوره نیمه‌تخصصی بوده و بدین معنا است که دانش‌آموزان باید خود را برای تخصص‌های مختلف مورد نیاز جامعه آماده کنند.

هدایت تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه متوازن اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رویکرد اصلی آموزش‌وپرورش در هدایت تحصیلی ارتقای کیفیت‌بخشی و اجرای سند تحول بنیادین و عملیاتی کردن راهکارهای آن است؛ این سند برای برخی زیرنظام‌ها مانند زیرنظام برنامه درسی ملی تعریف شده و در این زیرنظام نیز اشاره شده است که هدایت تحصیلی باید در پایان پایه نهم انجام شود.

وی در پاسخ به این‌که آیا تغییرات هدایت تحصیلی امسال موجب به‌وجودآمدن اشکالاتی در فرآیند آن و نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها و دانش آموزان شده است، اظهار کرد: این بحث در حوزه آموزش است و متولیان هدایت تحصیلی در معاونت پرورشی‌و‌فرهنگی و دفتر مشاوره می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ اکنون معاونین آموزش متوسطه، کارشناسان آموزش، رؤسای ادارات فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش در استان‌ها، با خانوده‌ها طرح موضوع کرده و شرایط هدایت تحصیلی را تبیین و بر اساس سیاست‌های توسعه متوازن اقدام می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص امکان بازنگری در نحوه هدایت تحصیلی برای سال آینده، گفت: در این مورد باید منتظر زمان بمانیم چرا‌که زمان نشان می‌دهد نیاز به بازنگری  وجود دارد یا خیر.

وی در توجیه هدایت دانش‌آموزان بی‌علاقه به سمت رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش، توضیح داد: به‌طور مثال شخصی که برای قبولی در دانشگاه انتخاب رشته می‌کند، امکان انتخاب 150 اولویت را دارد و این‌که در اولویت اول و رشته مورد علاقه خود پذیرش نشود، به شرایط، نمره و مسائل دیگری مربوط می‌شود و نمی‌توان گفت انتخاب آن رشته اجباری بوده است. به همین ترتیب درباره هدایت تحصیلی نیز مجموعه‌ای از عوامل بر آن تأثیر می‌گذارند که شامل معیارهای نمره، نظر اولیا و دانش‌آموز، نظر معلمان، امتیاز آزمون رغبت و استعداد و نظر مشاوران است.

اعمال سهم بیش از میانگین کشور در رشته کاردانش برای خوزستان

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش همچنین درباره سهم خوزستان در رشته کاردانش نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: امسال برای خوزستان سهم 24.49 درصد در نظر گرفته شده که میانگین کشور 21.95 درصد است؛ علت بیشتر بودن این سهم نسبت به میانگین کشوری جایگاه و شرایط خوب خوزستان برای هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و کاردانش است.

آذرکیش در خصوص برنامه‌های مورد نظر برای خوزستان، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از سیاست‌های کلی در کشور وجود دارد که هر استان مطابق با آن‌ها وارد عمل می‌شود و خود استان بهتر می‌تواند سیاست‌های توسعه مهارتی خود را تعیین کند. در مجموع سیاست‌ها شامل استفاده از ظرفیت خیرین، اولویت جذب نیروی انسانی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها، آموزش درآمدزایی، برنامه‌های کیفیت‌بخشی و اجرای تعالی مدیریت آموزشگاهی است اما برنامه‌های ویژه استان بهتر است توسط خود اداره‌کل استان تعیین ‌شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
0
میخواهندجوانان خوزستانی رو از دکتری ومهندسی محروم کنند !اسمش میزارند توسعه ی رشته های مهارتی! آقای مدیر کل هم که طبق معمول غلام حلقه به گوش اند!!!!!!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار