تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۲۷۸۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی:
سود تسهیلات بخش کشاورزی باید تک‌نرخی باشد
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم اختصاص یارانه تولید به بخش کشاورزی، گفت: سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی باید تک‌نرخی باشد
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم اختصاص یارانه تولید به بخش کشاورزی، گفت: سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی باید تک‌نرخی باشد.

سید راضی نوری عنوان کرد: یکی از مواردی که با حضور وزیر جهاد در کمیسیون کشاورزی مطرح شد، تسهیلاتی بود که تحت عنوان تسهیلات اشتغالزایی یا توسعه کشاورزی به کشاورزان داده می‌شود. طبق گزارشی که خود وزیر ارائه داد، قیمت تمام‌شده برنج ژاپنی نسبت به قیمت جهانی یازده برابر است با این وجود، ژاپن تمام یارانه را تقبل کرده تا بتواند محصول استراتژیکی مثل برنج را حفظ کند. کشورهای پیشرفته اروپایی هم بابت محصولات استراتژیک،‌ یارانه می‌دهند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم کشاورز ما بدون دغدغه تولید کند باید یارانه را درنظر بگیریم و دولت فکری برای فشار بانک‌ها به کشاورز کند. کاهش 18 درصد به 15 درصد زیاد نیست؛ سود تسهیلات باید تک‌نرخی و بین 5 تا 10 درصد باشد.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک‌های کشورهای خارجی 2، 3 و 4 درصد سود می‌گیرند و در تولید هم به تولیدکننده یارانه می‌دهند. سود 15 درصدی که برای تسهیلات کشاورزی مصوب شده کمرشکن است؛ کشاورز هزینه‌های زیادی مثل هزینه کارگر، آب، اجاره‌بها دارد که می‌تواند فشار زیادی به او بیاورد.

نوری اضافه کرد: تسهیلات 15 درصد قابل قبول نیست و احتیاج به بازنگری است؛ مابه‌التفاوتی که برای کشاورزی درنظر گرفته می‌شود، باید نیمی از نرخی باشد که برای سایر بخش‌ها درنظر گرفته می‌شود.

او همچنین پیشنهاد داد:‌ برای این‌که بتوانیم دغدغه کشاورزی را کم کنیم می‌توانیم تعرفه واردات را دو برابر کنیم و از طریق این تعرفه‌ها، یارانه‌ای درنظر بگیریم و از این طریق به کشاورز کمک کنیم. این مساله مشوقی برای کشاورزی می‌شود که تولید را گسترش دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار