تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۲۷۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رفع معضل ریزگردها را مستلزم انجام اقدامات بین المللی با همکاری کشورهای همسایه خواند وافزود: در جهت مدیریت بهتر این پدیده باید کارگروه های تخصصی در استان های درگیر با این معضل تشکیل شود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رفع معضل ریزگردها را مستلزم انجام اقدامات بین المللی با همکاری کشورهای همسایه خواند وافزود: در جهت مدیریت بهتر این پدیده باید کارگروه های تخصصی در استان های درگیر با این معضل تشکیل شود.

علی کرد با ارزیابی مثبت از تدوین سند ملی مقابله با منشاء گرد وغبار در 16 استان کشور از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: امیدواریم بعد از شناسایی منشاء گرد و غبار در استان‌های درگیر با معضل ریزگردها برنامه‌ریزی منسجم، اصولی و عملی برای مدیریت این پدیده در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی، همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی را در رفع پدیده ریزگردها موثر دانست و گفت: دستگاه های اجرایی باید همکاری مسئولانه ای را با سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت این پدیده داشته باشند.

وی با بیان اینکه سند ملی منشاء گرد وغبار باید با توجه به عمق پدیده ریزگردها در استان‌های درگیر تهیه و تنظیم شود، تصریح کرد: در جهت مدیریت اصولی ریزگردها در استان‌های درگیر باید کارگروه‌هایی تخصصی در این مناطق تشکیل شود زیرا افراد متخصص محلی شناخت بهتری نسبت به منشاء و چگونگی رفع این پدیده دارند.

کرد ادامه داد: بهتر است این کارگروه ها به صورت مداوم در استان های درگیر با پدیده ریزگردها مستقر باشند تا در هنگام شیوع این پدیده نظارت بیشتری بر عملکرد دستگاه های خدمات رسان داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، رفع و مدیریت پدیده ریزگردها را لازمه تامین اعتبارات لازم دانست و افزود: از آنجایی کشورهای همسایه نقش پررنگی در تولید ریزگردها دارند بنابراین باید با انجام اقدامات بین المللی، کشورهای همسایه را ملزم به همکاری کرد البته بهتر است با دعوت از این کشورها از تدابیر و امکانات آنها در راستای مدیریت بهتر ریزگرها بهره ببریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم توجه به رفع منشاء داخلی ریزگردها تاکید کرد و یادآور شد: سرچشمه های خارجی ریزگردها باید با همکاری مشترک با کشورهای همسایه رفع شود اما منشاء داخلی این پدیده باید با همکاری تمامی دستگاه ها با اقداماتی نظیر مالچ پاشی و کاشت نهال در مسیر ریزگردها انجام شود زیرا آثار و پیامدهای زیست محیطی این پدیده سال ها است زندگی مردم استان های درگیر را از نظر اجتماعی، روانی و اقتصادی دستخوش تغییر کرده به گونه ای که شیوع بیماری های تنفسی، حاشیه نشینی، مهاجرت، از بین رفتن برخی مشاغل ودیگر معضلات از پیامدهای این پدیده شوم است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت آباد و میرجاوه در مجلس دهم، بر لزوم تجهیز مراکز درمانی مناطق درگیر با پدیده ریزگردها تاکید کرد وگفت: وزارت بهداشت باید برنامه ریزی مناسبی را برای تجهیز مناطق درمانی درگیر با پدیده ریزگردها در جهت خدمات رسانی بهتر به بیماران تنفسی مانند ارائه ماسک رایگان و دیگر خدمات داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات ناشی از پدیده ریزگردها تاکید کرد و افزود: در این رابطه باید برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد به نحوی که با آموزش شهروندان شهر و روستا و تخصیص اعتبار لازم برای خرید ادوات مناسب در جهت کاهش آسیب به سلامت و اقتصاد آنها توجع کنیم زیرا کشاورزان و مردم به دلیل نبود ادوات و آموزش درست متحمل خسارات جانی و اقتصادی زیادی شده اند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ ضیاء الدین شعاعی، مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به تازگی از تکمیل سند ملی منشاء گرد و غبار در 16 استان کشور خبر داد.
:
:
:
آخرین اخبار