تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۹۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان خبرداد:
راه‌اندازی 2 شرکت مدیریت صادرات در استان
به منظور بهره‌گیری از ظرفیت بسیار خوب صادرات تولیدات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، پیگیر تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات در شهرک‌های صنعتی هستیم و در این راستا تاکنون 2 شرکت به ثبت رسیده است
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص مشکلات روبنایی برخی شهرک‌های صنعتی گفت: ایجاد و تکمیل شبکه‌های خدماتی و ایجاد و محورهای ارتباطی نظیر آب، برق، ‌گاز و تلفن تا درب شهرک‌های صنعتی وظیفه این شرکت نیست. ‌

اخلاق محمدیان در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان که امروز، 5 مردادماه با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در اهواز برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و روز حمایت از صنایع کوچک اظهار کرد: به منظور بهره‌گیری از ظرفیت بسیار خوب صادرات تولیدات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، پیگیر تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات در شهرک‌های صنعتی هستیم و در این راستا تاکنون 2 شرکت به ثبت رسیده است.

وی افزود: 70 شرکت و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد و با توجه به این‌که در هیچکدام از این شرکت‌ها و نواحی صنعتی مسجد یا نمازخانه‌ای وجود نداشت، 2 مسجد در شهرک ‌صنعتی شماره 4 اهواز و شهرک صنعتی ایذه به بهره‌برداری رساندیم.

محمدیان در خصوص اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از سال 93 تاکنون تصریح کرد:‌ ساخت مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک صنعتی شماره 4 اهواز، ساخت تصفیه خانه شهرک صنعتی ایذه و شهرک صنعتی شماره 2 اهواز، آغاز به کار 3 تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی شماره یک اندیمشک و شماره 2 دزفول و شهرک صنعتی رامهرمز، خرید و استقرار 6 دستگاه خودرو آتش‌نشانی و جذب 11 مورد سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه‌گذاری 582 میلیون دلار و اشتغالزایی برای 360 نفر در شهرک‌های صنعتی بخشی از اقدامات انجام شده هستند.

محمدیان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود مالی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، 6 طرح صنعتی را برای تکمیل یا مشارکت در سرمایه‌گذاری به بنیاد ‌برکت با مبلغ 1509 میلیارد ریال واگذار کردیم. همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر دانش بنیان کردن محصولات تولیدی 50 شرکت دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی خوزستان شناسایی و برای دو شرکت دانش بنیان صنعتی در شهرک صنعتی شماره 3 و شماره 4 اهواز از صندوق نوآوری و شکوفایی به مبلغ 56 میلیارد ریال تسهیلات اخذ شد.

وی در خصوص منابع مالی انجام و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی درون شهرک‌ها عنوان کرد: منابع داخلی شرکت از محل واگذاری زمین و حق انتفاع و همچنین منابع عمرانی از بودجه شرکت شهرک به دست می‌آید که برای تکمیل و ساخت زیرساخت‌های عمرانی از این دو منبع مالی استفاده می‌کنیم. در سال‌های 93 و 94 رشد مطلوبی در زمینه جذب منابع داخلی خود داشتیم و در این مدت حدود 40 میلیارد تومان از منابع داخلی صرف تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی شد.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت:‌ در سنوات قبل از سال 93، میانگین قراردادهای منعقد شده در شهرک‌های صنعتی استان 80 فقره بوده که در دو سال اخیر با تکمیل به موقع زیرساخت‌‌های عمرانی میانگین قراردادها در هر سال به 150 فقره افزایش یافت، به طوری که در سال 93، 155 فقره قرارداد، در سال گذشته 154 فقره و در 4 ماهه سال جاری نیز 16 قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان منعقد شد.

محمدیان در خصوص مساحت زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی خوزستان اظهار کرد:‌ در سال 93، 153 هکتار و در سال گذشته 90 هکتار و در چهار ماهه سال جاری 11.6 هکتار زمین در شهرک‌های و نواحی صنعتی استان واگذار شد. همچنین در دو سال اخیر در زمینه به بهره‌برداری رساندن طرح‌های تولیدی با رشد قابل توجهی مواجه شدیم، به طوری که در سال 93، 83 طرح، در سال گذشته 90 طرح و در 4 ماهه سال جاری 8 طرح تولیدی به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان این‌که‌ بازگرداندن صنایع راکد به چرخه تولید یکی از دستورکارهای شرکت شهرک‌های صنعتی استان است، گفت: در سال 93، 48 واحد، در سال گذشته 36 واحد و در 4 ماهه سال جاری 17 واحد تولیدی راکد عملا به چرخه تولید بازگشتند. همچنین اکنون 57 شرکت و ناحیه صنعتی دارای برق و 49 شرکت و ناحیه صنعتی دارای آب هستند و در دو سال اخیر نیز 15 شهرک و ناحیه صنعتی مجهز به تلفن شدند.

محمدیان در خصوص بازدید استاندار خوزستان از شهرک‌های صنعتی استان خاطرنشان کرد: استاندار تکمیل امکانات شهرک صنعتی شماره 2 مسجدسلیمان را مورد پیگیری قرار داده و در بازدید خود از شهرک‌های صنعتی شماره 3، 4 و 5 اهواز نیز از نزدیک در جریان مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها قرار گرفت.

وی با بیان این‌که طبق قانون تکمیل شبکه‌های خدماتی و محورهای ارتباطی نظیر آب، برق،‌ گاز و تلفن تا درب شهرک‌های صنعتی جزو وظایف دستگاه‌های مربوطه است، عنوان کرد: ‌در این زمینه در برخی از شهرک‌های صنعتی مشکلات بسیاری داریم. برای مثال در شهرک‌ صنعتی شماره 5 اهواز عملا با چالش زیست محیطی مواجه هستیم. همچنین در این شهرک راه دسترسی مستقیمی برای استفاده از آزاد راه وجود ندارد. در هر صورت ما وظایف خود را در زمینه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی انجام می‌دهیم و استاندار قول داد که به صورت ویژه پیگیر مشکلات شهرک صنعتی شماره 5 باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ‌اکنون دو هزار و 252 فقره قرارداد واگذاری فعال درون شهرک‌های صنعتی استان داریم که 1233 طرح به بهره‌برداری رسیده‌اند و 888 واحد نیز با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند. نمی‌توان گفت که تمام واحدهای صنعتی با ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند زیرا این مشکل در کشور هم وجود دارد و ظرفیت فعالیت واحدهای صنعتی خوزستان از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

محمدیان در خصوص صادرات محصولات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های استان اظهار کرد:‌ محصولات کشاورزی و غذایی برخی واحدهای صنعتی اکنون در حال صادر شدن است. اکنون پیگیر تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات هستیم که به عنوان واسطه‌ای میان تولیدکنندگان و بازار مصرف که همان کشورهای خارجی هستند، تعریف شده‌اند. در این راستا تاکنون دو شرکت به ثبت رسانده‌ایم و شرکت‌های مدیریت صادرات، واحدهای دارای محصولاتی با قابلیت صادرات را شناسایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ‌برای نوسازی تجهیزات و خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ اجرای قانون نوسازی صنایع بزرگ را پیگیری و همچنین در راستای نوسازی تجهیزات فرسوده و خط تولید صنایع کوچک تسهیلاتی از بودجه خود اعطا می‌کنیم. دستور تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط تولیدی نیز قطعا به نوسازی تجهیزات فرسوده واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد.

محمدیان با بیان این‌که در بخش ساخت تجهیزات نفت و گاز ارزش افزوده‌ قابل توجهی حاصل شده است، عنوان کرد: ‌در این زمینه بیش از 400 واحد صنعتی مشغول ساخت تجهیزات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند و یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان در بحث صنایع پتروشیمی هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار