تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۲۷۹۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخل‌های بخش مرکزی آبادان غزل خداحافظی می‌خوانند
نخل های روستاهای شلحه بخش مرکزی آبادان که روزگاری هزینه زندگی بخش زیادی از مردم این خطه را تامین می کرد، این رزوها به دلیل شوری آب و کم آبی غزل خداحافظی می خواند
نخل های روستاهای شلحه بخش مرکزی آبادان که روزگاری هزینه زندگی بخش زیادی از مردم این خطه را تامین می کرد، این رزوها به دلیل شوری آب و کم آبی غزل خداحافظی می خواند.

از شهر آبادان که حدود 15 کیلومتر به سمت اروند کنار حرکت کنید، سمت راست، تابلوی روستاهای شلحه خودنمایی می کند.

منطقه شلاهی به مرکزیت روستای ثوامر مشتمل بر 17 روستا، مزرعه و مکان به این شرح ' ثوامر، جزیره شلحه امام حسن عسگری، جزیره ثوامر، جزیره رمیله، درویشیه، رده طاهر، رستمیه رمیله، شلحه حاج حسین، شلحه معاویه، صیداویه، طره بخاخ، طره خضر، کوی کارمندان نیروی دریائی، مغیطیه، نقشه حیر،سید حسن حکی' می باشد.

اگر صبح اول وقت حدود ساعت 7 به این روستاها سری بزنید، انگار پای در بهشت گذاشته اید، بهشتی در دل منطقه گرمسیری.

صدای بلبلان در صبح اول وقت و طراوت هوا و نخل های کنار جاده به همراه میهمان نوازی روستائیان، تو را به بازدید از جاذبه های طبیعی این روستاها فرا می خواند.

قرار گرفتن این روستاها در حاشیه اروندرود، ظرفیت های فراوانی برای اشتغال روستائیان در شغل های ساخت کشتی و لنج، رونق گردشگری دریایی و صیادی فراهم کرده است که بر اساس برخی تصمیم ها، مردم این خطه از مواهب دریایی این منطقه بی نصیب هستند.

به گفته بزرگان این روستاها، دیرزمانی کشاورزان با تولید خرما و میانه کاری و کشت محصولاتی نظیر صیفی جات، گوجه، خیار و حتی پرورش هلو و سیب، گذران زندگی می کردند.

همچنین به گفته برخی از قدیمی تر ها، این روستاها دیرزمانی محل کشت زیتون، لیمو و بامیه نیز بوده است، ولی باغ های این خطه این روزها حال خوشی ندارد.

برای آبیاری زمین های کشاورزی روستا از آب رودخانه خرم که ورودی آب آن از رودخانه اروند بود استفاده می شد که به دلیل خشکسالی چند سال اخیر وبالا آمدن آب دریا در رودخانه اروند و شوری آب، به طور موقت ورودی آب رودخانه خرم از رودخانه اروند مسدود شده و آب شیرین از رودخانه بهمنشیر تامین شد.

این آب نیز به گفته کشاورزان، تکافوی نیاز کشاورزان را نمی دهد و از این لحاظ کمبودهایی وجود دارد که امید است با تکمیل طرح آبیاری و تامین آب که اصل نخست کشاورزی است، بخشی از مشکلات این مردمان رفع شود.

پیرمرد 70 ساله اهل روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) که روزهای نه چندان دور را به خاطر می آورد، می گوید:ساکنان این خطه، مرزبان واقعی این کشورند و باید حداقل های زندگی برای آنان فراهم شود تا بتوانند در این منطقه زندگی کنند و به مهاجرت مجبور نشوند.

وی روزگاری را به یاد می آورد که در کنار کار تولید خرما، به میانه کاری می پرداخت.

داوودی در تشریح مشکلات پیش روی کشاورزی اینچنین ادامه می دهد:برای تولید محصول، آب کافی نداریم و آبی نیز که از بهمنشیر به زمین های کشاورزی اختصاص یافته است، کافی نیست.

وی با بیان اینکه شوری آب اروندرود باعث آسیب به نخل ها و کاهش چشمگیر محصول شده است، می افزاید:وقتی محصول برداشتی تکافوی هزینه ها را نمی دهد مجبوریم که دیگر این شغل را نیز رها کنیم.

جعفر داوودی فرزند این کشاورز پیر نیز می گوید: دل و دماغی برای کشاورزی برای ما نمانده است.

وی می گوید: ما 5 برادر هستیم که پیش از این با نگهداری 350 نخل و کار بر روی زمین ها،حداقل می توانستیم هزینه های زندگی را تامین کنیم.

وی می گوید:دیگر برادرانم به دلیل اینکه کار کشاورزی را با صرفه نمی دانستند هرکدام به حرفه ی دیگر روی آورده اند و تنها دلیلی که این روزها بر روی این زمین ها کار می کنیم نیز، نگهداری میراث ابا و اجدادی است.

داوودی با بیان اینکه بیشتر روستائیان این روستاها به شغل های کاذب نظیر دستفروشی در بازار آبادان روی آورده اند، می افزاید:پیش از این از هر نخل، 12 صندوق 20 کیلویی خرما برداشت می کردیم که این امار در زمان حاضر به کمتر از نصف کاهش یافته است.

این فعال عرصه کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از مردم نیز به دلیل مشکلات کمبود آب کشاورزی به دیگر شهرها مهاجرت کردند، می گوید:می توانم با استفاده از سم علف کش، تمامی علف های هرز زیر نخل ها را از بین ببرم ولی وقتی آب کشاورزی شور شد و محصولمان کاهش یافت نیز اراده ای برای این کار باقی نمی ماند.

داوودی می گوید:چه شده است که این روستاها روزگاری منبع تامین کننده صیفی جات و سبزی مورد نیاز مردم شهر آبادان و شهرهای همجوار بود ولی امروز از تامین ملزومات مورد نیاز خود نیز بر نمی آید؟

وی می افزاید:مردم این خطه دلبستگی فراوانی به نخلداری و تولید خرما ارند، حاضرند خود بمیرند ولی نخل آنها زنده بماند، ولی وقتی برای تامین آب نیز مشکل داریم، چه باید کنیم؟

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان نیز در این خصوص به ایرنا گفت:بخشی از شبکه آبیاری روستای شلحه ثوامر KOA4 است که هنوز تکمیل نشده و کشاورزان این منطقه به شکل سنتی آبیاری نخیلات را انجام می دهند.

ناجی شهیب زاده اظهار داشت:میزان بهره برداری هر قطعه زمین کشاوری که از آب استفاده می کنند نیز مشخص شده و اتفاقاتی از جمله قطع برق و یا آب ممکن است آبیاری را متوقف کند.
وی افزود:البته بخش دیگر مزارع این روستا زیر نظر شبکه آبیاری kao3 می باشد که به زودی آبیاری می شود و آبیاری نخیلات از شکل سنتی خارج می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: آب مورد نیاز نخیلات که به شکل سنتی تقسیم می شود، کشاورزان را دچار مشکل کرده هر چند که خود کشاورزان باید متولی آبیاری باشند و تقسیم را در دست بگیرند.

وی افزود: اگر کشاورزان تقسیم آب را به شکل عادلانه انجام دهند تمامی کشاورزان می توانند مزارع خود را آبیاری کنند.

شهیب زاده تصریح کرد: البته بخش های شبکه آبیاری kao4 و kao5 را در دست احداث داریم که این شبکه ها اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار می باشند.

وی اظهار داشت: در بخش شبکه آبیاری kao4 دو هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که با راه اندازی این شبکه می توان به صورت عادلانه آب را تقسیم کرد.

روستاهای آبادان 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در خود جای داده اند.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Finland
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
1
درعوض شالیزارهای لنجان وباغهای پسته کرمان روزبروز آبادتر میشوند
:
:
:
آخرین اخبار