تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۰۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
بهره برداری طرح آماک بازهم به تاخیر افتاد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از تاخیر در اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (آماک)، گفت: بهره برداری از طرح آماک به شهریور موکول شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از تاخیر در اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (آماک)، گفت: بهره برداری از طرح آماک به شهریور موکول شده است.

در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با گرد و غبار که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سرسرای امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز تشکیل شده بود، از تاخیر در اتمام طرح جمع آوری گاز های همراه نفت(آماک) انتقاد کرد و گفت: بیش از 2 سال است که اتمام طرح آماک به تاخیر می افتد و زمان بهره برداری این طرح چندین بار به آینده موکول شده و اکنون نیز تا شهریور آینده به تاخیر افتاده است.

طرح آماک به منظور کاهش انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن گازهای ترش از اوایل دهه 80 آغاز شد. مرحله نخست طرح انجام شده و مرحله دوم طرح مرحله زیست محیطی آن است که در سال 1388 آغاز شد. بهره برداری از طرح آماک یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز و همچنین ستاد ملی کاهش آلودگی هوا برای خوزستان بوده است که تاکنون چند بار وعده بهره برداری آن داده شده است. آخرین وعده برای بهره برداری از این طرح، اردیبهشت گذشته بود.

لاهیجان زاده افزود: به دلیل اجرا نشدن این طرح روزانه 10 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی و ترش وارد هوا می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر ریزگردها مهم ترین منبع آلودگی شهر اهواز مشعل های نفت است.

وی همچنین با تشریح اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شده اظهار کرد: گاز سوز شدن همه واحدهای نیروگاه رامین که پیش از این از سوخت مازت استفاده می کرد و از منابع آلاینده شهر اهواز بوده یکی از اقدامات اساسی بود.

وی افزود: از اسفند 93 تا تیر پارسال 258 میلیون لیتر مازوت در این نیروگاه مصرف شده که از فروردین امسال تاکنون میزان مصرف این سوخت فسیلی در این نیروگاه به صفر رسیده است.

وی با اشاره به توزیع بنزین یورو4 و گازوئیل یورو4 در خوزستان اظهار کرد: از آبان پارسال تا فروردین امسال 139 میلیون لیتر بنزین یورو4 در اهواز و از تیر امسال 9.6 میلیون لیتر از این نوع بنزین در آبادان، خرمشهر و شادگان توزیع شده است.

لاهیجان زاده واحد فرآورش جفیر را از دیگر منابع آلاینده اهواز عنوان کرد و افزود: اکنون 60 درصد آلودگی این واحد کاهش یافته و توقف آلودگی در آن از تعهدات وزات نفت است.

وی اضافه کرد: یکی از موفقیت ها در حوزه مقابله با ریزگردها اتمام مطالعات شناسایی کانون های داخلی بوده که در مراتع، مزارع، اراضی بدون پوشش گیاهی و تالاب های خوزستان بوده است.

به گفته وی، از آبان تا اسفند پارسال 605 هکتار بیابان زدایی در قالب مصوبه دولت اجرا شده و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز در حال اجرای بخشی از بیابان زدایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عارضه تنگی نفس که در زمان بارندگی پائیزی در خوزستان اتفاق می افتد اظهار کرد: سه طرح تحقیقاتی در دانشگاه شهید چمران پیشنهاد شده که بر همین اساس هرس نوعی گیاه که احتمال دارد عامل این عارضه باشد به شهرداری ها ابلاغ شده است.

وی افزود: مطالعاتی نیز در همین راستا توسط دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده و تعدادی دستگاه های پایش آلودگی در حال نصب هستند.

اعتبار ریزگردها تامین نشد

لاهیجان زاده خواستار تامین اعتبار مصوبه دولت در سال 93 برای مقابله با گرد و غبار شد و گفت: تمدید این مصوبه در سال های 95 و 96 در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی از آبگیری 60 درصد از بخش ایرانی هورالعظیم خبر داد و افزود: با توجه به بارندگی های خوب امسال و با همکاری سازمان آب و برق و شرکت نفت، آبگیری هورالعظیم انجام شده است.

لاهیجان زاده اظهارکرد: 296 میلیون مترمکعب در نیمه دوم پارسال و 535 میلیون مترمکعب در چهار ماه نخست امسال آب وارد هورالعظیم شده است.

وی اضافه کرد: حوضچه شماره 3 این تالاب که پیش از این برای استخراج نفت خشک شده بود اکنون آبگیری شده است.

وی یکی از مهم ترین اقدامات ماه های اخیر را تصویب طرح علاج بخشی کیفی رودخانه کارون در شورای عالی آب عنوان کرد و افزود: 78 هزاز میلیارد ریال برای این امر در پنج سال به تصویب رسیده و امسال یک هزار میلیارد ریال ردیف اعتباری با عنوان احیا و رفع آلودگی کارون پیش بینی شده است.

وی گفت: تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز که نیاز به 500 میلیارد ریال و 10 میلیون یورو اعتبار دارد با وجود وعده ها تامین نشده است.

وی همچنین خواستار پیگیری مصوبات شورای عالی آب درباره سد گتوند شد و افزود: مکان یابی حوضچه های تبخیری در طرح علاج بخشی انجام نشده است.

لاهیجان زاده بازنگری طرح جامع آلودگی هوا، منشاءیابی ریزگردها، بررسی منابع آلاینده شوری در سد گتوند، بررسی منابع شوری کیفیت آب آلاینده های فلزات سنگین و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای در رودخانه های کارون و دز را از دیگر مطالعات انجام شده عنوان کرد.

تامین یک سوم حقابه هورالعظیم

معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه گفت: با آبگیری تالاب هورالعظیم در ماه های اخیر یک میلیاد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد این تالاب شده و حدود 60 درصد از مساحت آن آبگیری شده است.

هوشنگ حسونی زاده با بیان اینکه در سال های خشکسالی ورودی به این تالاب تا 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته بود، افزود: در سال های پیش از 86 تا 3.5 میلیارد مترمکعب ورودی را در این تالاب شاهد بودیم.

وی آبگیری این تالاب را در راستای مقابله با ریزگردها عنوان کرد و گفت: تنها منبع تامین کننده این تالاب رودخانه کرخه است و وسعت آن در ایران در حدود 100 هزار هکتار معادل یک سوم مساحت تالاب است.

حسونی زاده لایروبی انهار منتهی به تالاب، مرمت و بازسازی سازه هایی که بر اثر فعالیت های نفتی تخریب شده بود و نصب ایستگاه های پایش کمی و کیفی تالاب را از اقدامات این سازمان برای احیای هورالعظیم عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفتمین سفر خود به خوزستان، در برنامه های مختلفی همچون تعطیلی واحد کلرآلکالی از پتروشیمی بندر امام و کلنگ زنی تصفیه فاضلاب صنعتی در پتروشیمی بندرامام، انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و کلنگ زنی نخستین مدرسه طبیعت در اهواز شرکت کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار