تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۲۸۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو شورای شهر اهواز:
تغییر مدیریت قطار شهری اهواز دنبال می‌شود
اگر توان تغییر پیمانکار پروژه قطار شهری وجود داشته باشد، تغییر پیمانکار در اولویت است ولی به نظر می‌رسد تغییر در مدیریت قطار شهری و حل مشکلات مالی پروژه باید در اولویت قرار بگیرد
عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر توان تغییر پیمانکار پروژه قطار شهری وجود داشته باشد، تغییر پیمانکار در اولویت است ولی به نظر می‌رسد تغییر در مدیریت قطار شهری و حل مشکلات مالی پروژه باید در اولویت قرار بگیرد.

جمشید سلحشور با بیان این‌که فسخ قرارداد پیمانکار قطار شهری اهواز از لحاظ حقوقی مشکل دارد، اظهار کرد: هنوز در خصوص وضعیت پیمانکار قطار شهری تصمیمی نگرفته نشده است؛ این قرارداد به شیوه‌ای تنظیم شده است که داوری در آن با یک شرکت فرانسوی است.

وی افزود: به همین جهت فسخ قرارداد به راحتی انجام نمی‌شود؛ استاندار سابق خوزستان قصد فسخ قرارداد را داشت و تلاش بسیاری در این خصوص انجام داد ولی متوجه شدند که از لحاظ حقوقی مشکلاتی وجود دارد؛ استاندار سابق اصرار داشت که این مسائل حقوقی حل شود و قرارداد به هر نحوی که شده به نتیجه برسد، ولی در این خصوص نتیجه‌ای حاصل نشد.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این‌که حتی در دروه پیش از مقتدایی نیز نظر به فسخ قرارداد پیمانکار قطار شهری بود ولی موفق نشده‌اند، عنوان کرد: این موضوع سال گذشته با جدیت پیگیری می‌شد و حل این موضوع دنبال شد ولی به نتیجه‌ای نرسید و هنوز هم تصمیمی گرفته نشده است.

سلحشور در خصوص جلسات اخیر با استاندار خوزستان در زمینه مدیریت قطار شهری اهواز گفت: نماینده شورای شهر در این جلسات آقای علاسوند است و به ظاهر دنبال آن هستند که یک سری تغییرات در مدیریت قطار شهری اهواز انجام شود ولی هنوز توافق کاملی حاصل نشده است؛ اگر توان تغییر پیمانکار پروژه قطار شهری وجود داشته باشد، تغییر شرکت کیسون از پیمانکاری قطار شهری اهواز در اولویت است ولی احتمالا تغییرات در نحوه مدیریت قطار شهری خواهد بود.

وی ادامه داد: باید توجه ویژه‌ای به قطار شهری شود. اکنون مشکل اصلی کمبود اعتبارات است و مشکل پیمانکار و یا مدیریت نیست؛ هزینه‌های بسیاری تا به حال صرف شده است، تاکنون بیش از 500 میلیارد تومان هزینه شده است و اکنون باید بهره‌برداری شود. به همین دلیل نمی‌توان به راحتی پروژه قطار شهری را رها کرد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز عنوان کرد: باید مشکل مالی پروژه قطار شهری اهواز حل شود؛ در شورای شهر مصوب شده که قطار شهری بتواند حدود 250 میلیارد تومان از سیستم بانکی نقدینگی دریافت کند و این اعتبارات از طریق فروش اوراق مشارکت جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از اشکالات وارد به شرکت کیسون این است که در قرارداد، فاینانس در نظر گرفته شده بود و باید شرکت کیسون فاینانس را انجام می‌داد ولی شرکت کیسون فاینانس را انجام نداده است؛ در قرارداد پروژه قطار شهری قید شده است که پیمانکار باید فاینانس را انجام دهد و ظاهرا شرکت کیسون با یک شرکت چینی در این خصوص هماهنگ کرده بود ولی به دلیل تغییر قیمت دلار که در زمان دولت سابق اتفاق افتاد، نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: یکی از معضلات قرارداد پروژه قطار شهری اهواز، فایناس است که اگر به خوبی مراحل حقوقی پیگیری شود می‌توان شرکت کیسون را محکوم کرد زیرا فایناس را انجام نداده است؛ ‌قرار نبود که تمام هزینه‌های پروژه قطار شهری اهواز را شهرداری و دولت پرداخت کنند بلکه بخش عمده‌ای از هزینه‌ها به صورت فایناس بوده است.

سلحشور گفت: در شورای شهر نشستی در خصوص تغییر پیمانکار پروژه قطار شهری نداشتیم، ولی نظر شخصی من این است که ابتدا باید مشکل مالی پروژه حل شود و پس از آن مدیریت قطار شهری جان تازه‌ای بگیرد و نیروهای جدیدی وارد عرصه مدیریتی شوند.

وی بیان کرد: پس از انجام این کارها و اگر شرایط بهتری ایجاد شد و باز هم پیمانکار نتوانست کار خود را انجام دهد، باید مهلت مشخصی در نظر گرفته شود و پیمانکار را تغییر داد. اشتباه است که از اکنون تغییر پیمانکار را دنبال کنیم.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این‌که تغییر در مدیریت قطار شهری می‌تواند کارساز باشد، گفت: بحث تنها به مدیرعامل سازمان قطار شهری باز نمی‌گردد بلکه باید تغییر کلی اعمال شود؛ اکنون انتخاب مدیرعامل سازمان قطار شهری تنها توسط استاندار انجام می‌شود، در حالی که باید شورای شهر و شهرداری نیز در انتخاب مدیرعامل نقش ایفا کنند و در سیستم مدیریت قطار شهری تغییراتی ایجاد شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار