تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۲۸۳۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در شورای آموزش‌وپرورش خوزستان مطرح شد:
منابع مالی باید در اولویت‌ برنامه ابلاغی آموزش‌و‌پرورش باشد
منابع دولتی هر سال محدودتر می‌شود بنابراین باید مجموعه‌ای شکل بگیرد که به توسعه نهادهای مدنی در حوزه آموزش‌و‌پرورش و جذب منابع مالی غیردولتی بپردازد
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که منابع مالی باید در اولویت‌های برنامه ابلاغی سال جدید آموزش‌و‌پرورش باشد، گفت: منابع دولتی هر سال محدودتر می‌شود بنابراین باید مجموعه‌ای شکل بگیرد که به توسعه نهادهای مدنی در حوزه آموزش‌و‌پرورش و جذب منابع مالی غیردولتی بپردازد.

 فرج‌الله خبیر در جلسه شورای آموزش‌و‌پرورش که روز چهارشنبه 13 مردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان این‌که بودجه‌های زیادی به سازمان‌های فرهنگی داده می‌شود، اظهار کرد: نتایج این هزینه‌ها خیلی مشخص نیست اما اگر بخشی از این بودجه‌ها متوجه آموزش‌و‌پرورش شود مسأله تربیت کودکان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اولویت‌های برنامه ابلاغی آموزش‌و‌پرورش در سال جدید، گفت: منابع مالی باید در اولویت‌ها باشد؛ بخشی از این منابع از سوی دولت تأمین می‌شود اما بخشی باید توسط مشارکت‌های مردمی حاصل شود تا تحولی در نظام آموزشی ایجاد شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: افزایش آگاهی عمومی نسبت به دوره‌های پیشین، به‌کارگیری سازوکارهای موردنیاز برای ارتقای بخش غیردولتی و جامعه مدنی، اعطای خدمات، تسهیلات بانکی و وام‌های کم‌بهره به متقاضیان تأسیس مراکز پیش‌دبستانی، واگذاری زمین جهت ساخت‌و‌ساز به مراکز غیردولتی، اعطای یارانه‌ها و ... در این راستا باید مورد توجه قرار گیرند.

خبیر با بیان این‌که هر سال منابع دولت محدودتر می‌شوند، عنوان کرد: با توجه به این امر باید مجموعه‌ای در حوزه آموزش‌و‌پرورش شکل گیرد که به توسعه نهادهای مدنی در حوزه آموزش‌و‌پرورش بپردازد که مشارکت‌های مردمی را جلب کند.

وی گفت: همچنین باید مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و نیروهای آموزش‌وپرورش توسعه یابد؛ تا زمانی که منابع انسانی کارآمد نباشند حتی با اختصاص‌ بهترین فضاها خروجی مناسبی نخواهیم داشت. بنابراین مهارت‌آموزی و افزایش کیفیت کار باید در اولویت ویژه قرار گیرد. توسعه خدمات رفاهی و درمانی فرهنگیان نیز باید در اولویت باشد.

همچنین در این نشست امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان، با بیان این‌که برای اولویت‌بندی یک برنامه باید در نظر داشت که هر اولویت چه سطحی از میزان اولویت را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در آموزش‌وپرورش کیفیت معلم اصلی‌ترین خروجی و نقش را ایفا می‌کند و اولویت توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و کارودانش نیز از سوی معلمان تأکید شده است.

وی ادامه داد: این اولویت‌ها باید کمّی شوند. ممکن است در زمان اجرای اولویت توجه به ملاحظات خاصی موردنیاز باشد و نیاز است به‌طور دقیق بدانیم که سهم هر اولویت چیست. موضوع بی‌سوادی، پیش‌دبستانی و جایگاه آموزش‌و‌پرورش در قبولی کنکور، اولویت‌های مهم‌تری هستند که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود.

همچنین در این نشست علیرضا مسرور رئیس سازمان دانش‌آموزی خوزستان، اظهار کرد:‌ این برنامه چیزی جز وظایف ذاتی آموزش‌و‌پرورش نیست؛ ما نگرانی‌هایی داریم که مدت‌ها ما را در بخش آموزش درگیر کرده است.

وی افزود: بخش تربیت و پرورش دانش‌آموزان و نیازهای فوق‌برنامه آنان نیاز به توجه دارد؛ همچنین بخش خصوصی می‌تواند در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در کنکور به آموزش‌و‌پرورش کمک بزرگی کند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان با بیان این‌که آموزش‌و‌پرورش در بازسازی نیروی انسانی، افزایش مهارت و دوره‌های ضمن خدمت دچار وقفه شده است، عنوان کرد:‌ در دهه 70 شاخص آموزش نیروی انسانی افزایش پیدا کرد و تغییرات ساختاری ‌آموزش‌و‌پرورش به‌واسطه آن بسیار چشم‌گیر بود؛ اما در دهه‌های بعد به دلیل ضعف منابع بهینه‌سازی نیروی انسانی دچار مشکل شده است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بلک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، اظهار کرد:‌ آنچه مهم است این است که شرایط آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان را به وضعیت مصون‌شده‌ای رساند؛ شاید فعالیت‌هایی مانند برگزاری جشنواره‌ها عمق این مصونیت را ایجاد نکنند و مؤثر نباشند.

رضا رضائی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز گفت: ‌برای سال تحصیلی جدید 70 فضای آموزشی در قالب 225 کلاس درس آماده بهره‌برداری هستند. در حال حاضر هشت استخر نیمه‌ و فرسوده مخصوص فرهنگیان در استان وجود دارد که 2 استخر در اهواز هستند که برای بازسازی استخر واقع در باهنر به 1.5 میلیارد تومان و برای بازسازی استخر واقع در کیانپارس به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار