تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
مطالعات ایجاد شهرموزه خرمشهر انجام شود
استاندار خوزستان با اشاره به طرح ایجاد شهرموزه خرمشهر، خواستار انجام مطالعات این طرح شد
استاندار خوزستان با اشاره به طرح ایجاد شهرموزه خرمشهر، خواستار انجام مطالعات این طرح شد.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس در اهواز، اظهار کرد: این باغ موزه باید احداث شود و به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص تامین اعتبارات این طرح تاکید خواهد شد.

وی افزود: طرح ایجاد شهر موزه خرمشهر بسیار خوب است و با توجه به نقش خرمشهر در دفاع مقدس می تواند موزه دفاع مقدس باشد؛ البته مطالعات این طرح باید به طور کامل انجام شود و سپس عملیاتی شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به برنامه های ویژ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس عنوان کرد: طرح دانش نامه دفاع مقدس باید در خوزستان اجرا شود. همچنین در خصوص برگزاری کنگره ملی نقش زنان در دفاع مقدس کارها در حال انجام است و این کنگره برگزار خواهد شد.

شریعتی با تاکید بر لزوم تجلیل از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس گفت: در مناسبت های ملی و استانی باید رزمندگان دفاع مقدس مورد تجلیل و تقدیر قرار بگیرند و یکی از این مناسبت های مهم، 26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به کشور است. باید این مناسبت به خوبی گرامی داشته شود و در شان این عزیزان برنامه های بزرگداشت آنان برگزار شود.

جذب مشارک غیردولتی در پروژه های نیمه تمام یادمان های شهدا

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم تصمیم گیری و تعیین تکلیف یادمان های نیمه تمام شهدا و مراکز فرهنگی دفاع مقدس تاکید کرد.

فرج الله خبیر در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: لازم است در خصوص وضعیت یادمان های نیمه تمام شهدا و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در حال احداث تصمیم گیری شود تا حداقل بتوان اعتبارات پروژه های نیمه تمام را تامین کرد.

وی افزود: به فرمانداران توصیه می شود در خصوص انجام پروژه های نیمه تمام یادمان های شهدا و مراکز فرهنگی دفاع مقدس، از بخش غیردولتی نیز جذب مشارکت کنند و در خصوص این پروژه ها تنها به منابع دولتی متکی نباشند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس در اهواز گفت: اعتبارات این طرح باید تامین شود تا پس از تمام شدن طراحی باغ موزه، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

خبیر در خصوص برگزاری کنگره ملی نقش زنان در دفاع مقدس نیز عنوان کرد: نظر ما این است که برای برگزاری این کنگره یک ستاد به ریاست استاندار تشکیل شود و همزمان یک ستاد اجرایی نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: لازم است اسناد و آثار دوران دفاع مقدس در دستگاه های اجرایی استان خوزستان جمع آوری شود و نقش دولت در دفاع مقدس نیز نمایان شود.

به گزارش ایسنا؛ خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد: یادمان های دفاع مقدس در بیرون از شهرها هستند ولی موضوعی که موردغفلت واقع شده، درون شهرها است؛ در شهری مانند خرمشهر هیچ خیابانی وجود ندارد که اتفاق بزرگی در آن رخ نداده باشد و در کوچه پس کوچه های خرمشهر در دوران دفاع مقدس اتفاقات بزرگی رخ داده است.

وی افزود: خوب است که طرح شهرموزه خرمشهر جدی گرفته شود زیرا در دوران دفاع مقدس هیچ شهری مانند خرمشهر نبوده که در آن به اندازه خرمشهر اتفاقات و حوادث بزرگ رخ داده باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: حداقل 40 نقطه در خرمشهر وجود دارد که اتفاقات مهم و با حضور شخصیت های مهم در آن نقاط رخ داده ست. در این مراکز، اتفاقات مهم و شخصیت های مهمی خاطراتی را بر جای گذاشته اند.

نشان عنوان کرد: اگر سمپوزیوم حجم سازی هنرمندان جهانی و ملی برگزار شود، می توان به طرح های بسیار مناسب و خوبی دست پیدا کرد که در خرمشهر و محل های مورد نظر پیاده سازی شوند. اگر در هر سال 10 حجم از آثار هنری ساخته می شد، پس از 10 سال 100 حجم در خرمشهر شکل می گرفت.

ارایه طرح باغ موزه دفاع مقدس خوزستان تا 10 روز آینده

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه طرح باغ موزه دفاع مقدس تا 10 روز آینده ارایه خواهد شد گفت: سناریوی در نظر گرفته شده برای احداث باغ موزه دفاع مقدس در یک کارگروه متشکل از شخصیت های بزرگ نظام ارائه خواهد شد.

احمد سیاحی در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر دفاع مقدس که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه ایجاد موزه دفاع مقدس در استان عقب هستیم و این مناسب خوزستان نیست؛ در تهران و مشهد و کرمانشاه و بسیاری از شهرهای دیگر موزه های دفاع مقدس ایجاد شده اما هنوز در خوزستان که اصل دفاع مقدس در آن رخ داده و شاهد رشادت های مردم در آن بوده ایم، هنوز موزه دفاع مقدس ساخته نشده است.

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب، پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس است که در محل پارک شهروند اهواز و به مساحت 10 هکتار و در کنار رودخانه کارون احداث خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به طراحی باغ موزه خوزستان تصریح کرد: اعتقاد داریم که باغ موزه خوزستان باید متفاوت از استان های دیگر باشد و یک باغ موزه ملی باشد تا بتواند عظمت دفاع مقدس و رشادت های مردم را نمایان سازد. در دوران دفاع مقدس در خوزستان شاهد رشادت های اقوام، حضور مقام معظم رهبری و بسیاری از شخصیت ها و مقامات بوده ایم و این حساسیت پروژه باغ موزه را نشان می دهد.

سیاحی ادامه داد: در انتخاب مشاور طراحی باغ موزه حساسیت های بسیاری وجود داشت و از تمام مسئولان کشوری که در دفاع مقدس در خوزستان حضور داشتند، در این خصوص نظرخواهی شده است.

وی با اشاره به تمهیدات انجام شده برای احداث باغ موزه دفاع مقدس در اهواز تصریح کرد: یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفته است، احیای نخلستان در محل باغ موزه دفاع مقدس در اهواز است و در محل در نظر گرفته شده برای ایجاد باغ موزه دفاع مقدس خوزستان یک هزار نخل وجود دارد. همچنین جمع آوری آثار دفاع مقدس در حال انجام است و مطالعات در خصوص نوع مصالح احداث این موزه نیز در حال انجام است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه طرح باغ موزه دفاع مقدس تا 10 روز آینده ارایه خواهد شد گفت: سناریوی در نظر گرفته شده برای احداث باغ موزه دفاع مقدس در یک کارگروه متشکل از شخصیت های بزرگ نظام ارائه خواهد شد. این سناریو در حضور مقام معظم رهبری نیز ارایه شده است و رهبر انقلاب یک ساعت و نیم برای آن وقت گذاشته و تاکید داشتند که این باغ موزه حتما باید ملی و فراتر از باغ موزه های استانی باشد.

سیاحی ادامه داد: همچنین مشاور پروژه جلساتی با آقایان شمخانی و رضایی و آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر مسئولانی که در دفاع مقدس نقش داشته اند، برگزار کرده است. در استان خوزستان نیز با مسئولان استانی در خصوص باغ موزه جلسات مختلفی برگزار شده است.

وی اظهار کرد: پس از ارایه سناریو باغ موزه دفاع مقدس و اظهار نظر در خصوص آن و نهایی شدن پروژه، عملیات اجرایی باید آغاز شود که در این خصوص لازم است اعتبارات مورد نیاز تامین شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان به یادمان های مقدس در استان اشاره کرد و گفت: در سالهای 93 و 94 ، حتی یک ریال برای تکمیل پروژه های یادمان های دفاع مقدس اختصاص داده نشده است. اکنون پروژه های نیمه تمام بسیاری با پیشرفت 80 درصدی وجود دارد که اگر اعتبارات مورد نیاز تامین شود، این پروژه ها تکمیل خواهند شد.

تعداد رزمندگان خوزستانی دفاع مقدس مشخص می شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس باید مطالعه گر فرهنگ دفاع مقدس باشد؛ پس از سی سال از پایان دفاع مقدس هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت دفاع مقدس استفاده بهینه کنیم.

سردار محمد علیپور در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر دفاع مقدس که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در بخش دفاع مقدس از استان های دیگر عقب افتاده است. اکنون در حال رسیدن به سرفصل های مناسب هستیم و امیدواریم وضعیت خوزستان در این زمینه نسبت به استان های دیگر بهبود پیدا کند.

وی افزود: خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس باید مطالعه گر فرهنگ دفاع مقدس باشد؛ پس از سی سال از پایان دفاع مقدس هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت دفاع مقدس استفاده بهینه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به فعالیت شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر دفاع مقدس گفت: این شورا دارای 7 کمیته تخصصی است و در این شورا، موارد به صورت تخصصی دنبال و پیگیری می شود.

علیپور با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار عنوان کرد: فرهنگ دفاع مقدس نشات گرفته از مقاومت و ایثار مردم بود و به همین جهت لازم است این فرهنگ ترویج شود.

وی با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر دفاع مقدس عنوان کرد: طبق مصوبه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در طول سال جاری دستگاه های اجرایی باید در مناسبت های مختلف و گرامیداشت جانبازان و تجلیل ایثارگران اقدام کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به تلاش برای مشخص کردن تعداد رزمندگان دفاع مقدس در خوزستان عنوان کرد: پس از گذشت 30 سال نمی دانیم چه تعداد رزمنده در استان داریم. به همین جهت کارگروهی تشکیل شده و طی برنامه زمان بندی شده دو ساله، تعداد این رزمندگان مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره نقش زنان در دفاع مقدس گفت: نقش زنان در دفاع مقدس مغفول مانده است و به همین دلیل با همکاری اداره کل امور بانوان استانداری خوزستان، کنگره ملی نقش زنان در دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار