تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۷۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار باوی:
اجازه حفاری در شهر تاریخی عسکر مکرم را نمی‌دهیم
فرماندار شهرستان باوی افزایش یگان حفاظت از شهر تاریخی «عسکر مکرم» را خواستار شد و گفت: بدون مجوز میراث فرهنگی نباید هیچگونه حفاری در این محوطه این شهر تاریخی انجام شود
فرماندار شهرستان باوی افزایش یگان حفاظت از شهر تاریخی «عسکر مکرم» را خواستار شد و گفت: بدون مجوز میراث فرهنگی نباید هیچگونه حفاری در این محوطه این شهر تاریخی انجام شود.

حیدر کاظمی چهارشنبه در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار و تقدیر از فعالان رسانه در سالن جلسات این فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: شهر عسکر مکرم از آثار تاریخی این شهرستان است که قبلا به ثبت رسیده و پیگیری هایی برای حفاظت از این مکان انجام شده است.

وی تعرض و حفاری در این شهر تاریخی را رد کرد و افزود: هیچگونه حفاری در محوطه این شهر تاریخی بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری خوزستان انجام نمی شود به طوری که تقاضای یکی از روستاهای اطراف محوطه این شهر برای لوله کشی گاز هنوز عملیاتی نشده و منوط به موافقت میراث فرهنگی استان شده است.

کاظمی اضافه کرد: برای نگهداری این شهر تاریخی به طور قطع نیاز است که نیروهای یگان حفاظت افزایش یابد.

محوطه تاریخی شهر عسکر مکرم در شمال شرقی روستای امروزی بند قیر در شهرستان باوی و در ساحل رودخانه گرگر گسترده است. طبق منابع مکتوب جغرافی دانان و جهانگردان دوره اسلامی این شهر از شهرهای مهم جنوب غربی ایران و حتی در دوره ای کرسی ولایت خوزستان بوده است.

محوطه تاریخی عسکر مکرم مربوط به دوره قبل از اسلام است که در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته پورفرخی مدیرکل پبشین میراث فرهنگی خوزستان، شهر عسکر مکرم دارای دو بخش مسکونی و صنعتی بوده است و بر اساس داده های مورخان و جغرافی دانان ارتباط بین دو بخش شرقی و غربی شهر عسکر مکرم توسط پل هایی که از کنار هم قرار دادن قایق هایی بر رودخانه ایجاد شده بود امکان پذیر بوده است. با بررسی گروه باستان شناسی در دو ساحل شرقی و غربی رودخانه بقایای دو پایه پل شناسایی شده است.

خاکبرداری، طغیان های فصلی رودخانه گرگر، کشاورزی، وجود حفاران غیرمجاز و قرار گرفتن در محدوده شهر جدید رامین این شهر تاریخی را در معرض تخریب های مداوم قرار گرفته است.

برخورد با پیمانکاران متخلف شهرداری اهواز

فرماندار باوی همچنین با انتقاد از تخلیه زباله برخی پیمانکاران شهرداری اهواز در معابر این شهرستان گفت: برخی از پیمانکاران حمل زباله شهرداری اهواز به دلیل دوری مسافت تا مدفن زباله این شهر در منطقه 'صفیره' زباله ها را در برخی از مسیرها به ویژه جاده های روستایی تخلیه می کردند که موجب نارضایتی مردم شده بود.

وی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این رابطه افزود: با ورود دادستان، با تعدادی از این افراد برخورد قضایی شد و اکنون این مشکل حل شده است.

کاظمی همچنین درباره سوزاندن زباله و دود ناشی از آن که به تازگی اعتراض اهالی را در پی داشت اظهار کرد: این اتفاق در شهر ویس رخ می داد و عامل آن تعدادی از زباله گردها بودند و در زمان حاضر متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس طرح استانداری خوزستان، قرار است پسماندهای این شهرستان به مدفن زباله های اهواز در منطقه صفیره حمل و در آنجا به صورت بهداشتی دفن شود که این مساله در حال پیگیری است.

این مقام مسئول در ادامه وعده کرد: برکه متعفنی که در شهر شیبان از آب های سطحی و فاضلاب پر شده به زودی تخلیه و این مشکل که منشاء بیماری و نارضایتی مردم شده مرتفع شود.

وی خاطر نشان کرد: اجرای شبکه فاضلاب شیبان اعتبار یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که به دلیل نبود منابع اعتباری ناچار هستیم برای حل مشکل فاضلاب راهکارهای کوتاه مدت در این شهر اجرا کنیم.

کاظمی در ادامه ناهماهنگی برای تعطیلی اداره ها و مدارس این شهرستان در زمان وقوع پدیده گرد و غبار را رد کرد و گفت: تعطیلی مدارس و اداره ها در این شهرستان با هماهنگی ستاد بحران استان انجام می شود و هرگونه تصمیم گیری در این رابطه بر اساس دستورالعمل های استانداری است.

مبارزه با فساد اداری؛ کاری بزرگ تر از برجام

مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان نیز در این نشست مبارزه عملی با تبعیض و فساد اداری را از مهمترین اقدام های دولت یازدهم دانست که از توافق برجام نیز بزرگ تر است.

هومن خورشید با اشاره به مساله فیش های حقوقی نامتعارف اظهار کرد: اگرچه در جریان این فیش های حقوقی تخلفی صورت نگرفته و قوانین گذشته این مدیران را مجاز به دریافت حقوق های نامتعارف کرده بود اما دولت تدبیر و امید بدون خط قرمز و بدون تعارف، با افشا شدن این فیش ها مقتدرانه در مقابل آنها ایستاد و حتی برای نزدیکان خود هم گذشت نکرد.

وی تصریح کرد: در جریان فیش های حقوقی نامتعارف، مخالفان ضربات سنگینی به دولت وارد کردند اما این ضربات دولت را رویین تن کرد.

رئیس شورای روابط عمومی های استان با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه رسانه ای نسبت به دولت های گذشته مظلوم واقع شده است افزود: با وجود عملکرد خوب در زمینه سیاسی، اقتصادی و بین الملل، دولت کارهای تبلیغاتی زیادی انجام نداد و از همه ابزارهای رسانه ای برای معرفی این دستاوردها استفاده نکرده است.

وی تورم لجام گسیخته، افزایش نرخ ارز و سکه و نوسانات بازار را در دولت قبل به عنوان نمونه ذکر کرد و گفت: سیاست انقباضی دولت در زمینه اقتصادی موثر بود و توانست اوضاع را کنترل کند.

به گفته وی، توافق هسته ای نیز با حضور مقتدرانه ایران در مقابل 6 قدرت جهانی به نتیجه رسید و توانست مطالبات اصلی مردم را تحقق بخشد.

خورشید همچنین با اشاره به اقدام های زیست محیطی دولت در خوزستان اظهار کرد: آبگیری تالاب هورالعظیم که سال ها خشک بود از جمله این اقدام ها است.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان را برای مصارف غیر شرب ممنوع کرد و برای مصارف شرب نیز رعایت ضوابط زیست محیطی را الزام کرده است.

خورشید تاکید کرد: دولت امسال یک هزار میلیارد ریال برای بهبود شرایط رودخانه کارون پیش بینی کرده است.

وی با تاکید بر حل مشکل ریزگردها تصریح کرد: البته باید توجه داشت که خوزستان با مشکلات عدیده زیست محیطی رو به رو است و راهکارهای دیگری نیز باید اجرا شود.

خورشید عملیاتی شدن طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای خوزستان عنوان کرد.

وی گفت: اقدام های دولت یازدهم می طلبد که رسانه ها علاوه بر طرح مشکلات ومطالبات مردم، این دستاوردها را به صورت ویژه به جامعه معرفی کنند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ایجاد فضای رسانه ای مناسب برای نقد در دولت یازدهم اظهار کرد: اعتقاد داریم که با تقویت کانال های اطلاع رسانی رسمی می توانیم جلوی شایعه پراکنی از طریق کانال های غیررسمی را بگیریم به همین دلیل در خوزستان نیز چه در زمان مقتدایی استاندار سابق و چه در زمان شریعتی استاندار فعلی، نگاه ویژه ای به رسانه ها داشته و فضای تعامل و نقد را بوجود آوردیم.

وی افزود: در همین راستا استاندار خوزستان از دستگاه های اجرایی خواسته است که از خبرنگاران شکایت نکنند و به تازگی نیز به مدیران پیشنهاد کرده است که خود به دفاتر رسانه ها بروند و خبرنگاران را تکریم کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار