تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشریح کرد:
تأثیراتی که آلودگی هوا بر سیستم تنفسی انسان می گذارد
آلودگی هوا علائم آلرژی را در افرادی که خود مبتلا به این بیماری هستند تشدید می کند و در افراد سالم می تواند سبب ایجاد آلرژی شود/ آلودگی هوا سبب مستعد شدن فرد برای ابتلا به بیماری های آلرژیک، سینوزیت آلرژی، آسم، برونشیت و التهاب راه‌های هوایی و حتی سرطان ریه می شود
خوزنیوز: متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: نه تنها پدیده ریزگرد بلکه ذرات ناشی از آلودگی های محیطی، صنعتی و سوخت های فسیلی زمانیکه همراه با No, So2 و No2 شوند، عامل ایجاد مشکلات ریوی و تشدید بیماری‌های ریوی شامل برونکو اسپاسم، بیماری های زمینه ای فرد و مشکلات ریوی می شود.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حانیه راجی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه سیستم تنفسی مرکب از سیستم فوقانی و تحتانی است که با هم مسئول تهویه یعنی عبور و مرور هوا از داخل به خارج و بالعکس می‌­باشند، گفت: دستگاه تنفسی فوقانی متشکل از بینی، حلق، لوزه ها و آدنوئیدها و حنجره است، دستگاه تنفسی تحتانی از نای، نایژه ها، نایژک ها، کیسه های هوایی و ریه ها تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر کل سیستم تنفسی تصریح کرد: آلودگی هوا علائم آلرژی را در افرادی که خود مبتلا به این بیماری هستند تشدید می کند و در افراد سالم می تواند سبب ایجاد آلرژی شود، همچنین التهاب مخاط، درگیری سیستم تحتانی دستگاه تنفس و آسیب به بافت پارانشیم ریه از سایر عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تنفس می باشد.
 
راجی ادامه داد: ذرات با قطر بیشتر از10 میلی متر به دلیل اینکه قادر به ورود به بخش های تحتانی سیستم تنفسی نمی باشند بر روی قسمت های فوقانی همچون مخاط بینی و سینوس‌ها تأثیر گذاشته و سبب بروز علائمی از قبیل سینوزیت و رینیت می شوند، همچنین ذرات کوچکتر از 10 میکرون با تأثیر بر روی قسمت تحتانی سیستم تنفسی سبب ایجاد آسم و برونشیت می شوند.
 
این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: آلودگی هوا نه تنها بر روی سیستم تنفسی بلکه می تواند عامل ایجاد سایر اختلالات در دیگر سیستم های بدن نیز شود.
 
راجی با اشاره به اینکه سالمندان به دلیل بیماری‌های زمینه ای و کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عوارض ناشی از آلودگی هوا هستند، افزود: آلودگی هوا سبب مستعد شدن فرد برای ابتلا به بیماری های آلرژیک، سینوزیت آلرژی، آسم، برونشیت و التهاب راه‌های هوایی و حتی سرطان ریه می شود.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه برخی افراد به دلیل نوع شغل نیز در معرض آلودگی هوا قرار دارند، گفت: افرادی که در معادن، کارخانه جات و سنگ بری ها اشتغال دارند بر اثر استنشاق طولانی مدت هوایی که آلوده به ذرات ناشی از شرایط کاری است، مستعد ابتلا به بیماری‌های شغلی و در نهایت ابتلا به سرطان ریه هستند.
 
وی افراد دارای سابقه بیماری‌های ریوی، سالمندان و کودکان را بیشتر در معرض بیماری‌های ریوی ناشی از آلودگی هوا برشمرد و از این گروه‌ها خواست تا در زمان وقوع این پدیده به نکات پیشگیرانه توجه جدی داشته باشند.
 
راجی تصریح کرد: نه تنها پدیده ریزگرد بلکه ذرات ناشی از آلودگی های محیطی، صنعتی و سوخت های فسیلی زمانیکه همراه با No, So2 و No2 شوند، عامل ایجاد مشکلات ریوی و تشدید بیماریهای ریوی شامل برونکو اسپاسم، بیماری های زمینه ای فرد و مشکلات ریوی می شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان درمان بیماری‌های زمینه ای، تجهیز منازل به پنجره های دوجداره، بستن شیارها در منازل، استفاده از ماسک و عدم خروج غیر ضروری از منزل را از نکات قابل توجه د رزمان بروز پدیده آلودگی هوا عنوان نمود.
:
:
:
آخرین اخبار