تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۹۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همزمان با هفته دولت
آغاز خارج سازی 39 مغروقه از اروندرود با حضور وزیر راه
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:عملیات خارج سازی 39 مغروقه در آبراه اروند همزمان با هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:عملیات خارج سازی 39 مغروقه در آبراه اروند همزمان با هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود.

عادل دریس یکشنبه در نشست خبری با رسانه ها در آستانه هفته دولت گفت: این عملیات با اعتبار 625 میلیارد ریال به بخش خصوصی در صنایع دریایی واگذار شده و با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود.

وی زمان تعیین شده برای خراج سازی مغروقه های مورد نظر را 30ماه عنوان کرد و گفت:علاوه بر خارج سازی مغروقه های مذکور عملیات خارج سازی 18 فروند دیگر که وسط آبراه اروند و سمت عراق می باشند باید با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام شود.

دریس تصریح کرد:از ابتدای عملیات شناورسازی مغروقه های آبراه اروند تاکنون 35 فروند مغروقه شناورسازی شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین با بیان اینکه آبراه اروند دو مقوله لایروبی و شناورسازی مغروقه های باقی مانده از جنگ تحمیلی را دارد،گفت: در موضوع لایروبی، عملیات هیدروگرافی از سوی سازمان جغرافیای نیروی مسلح با هماهنگی طرف عراقی به صورت مشترک انجام شد.

وی در ادامه گفت:با توجه به اینکه عملیات لایروبی، خط تالویگ را جا به جا می کند، حتما باید از سوی دفتر CBC (دفتر مشترک تامین منافع دو کشور) با هماهنگی طرف عراقی انجام شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، حجم لایروبی برای رسیدن به عمق هشت تا 9 متر در اروند رود را 35 میلیون مترمکعب پیش بینی کرد و گفت:برای لایروبی آبراه اروند به عمق هشت تا 9 متر، حدود 210 میلیون یورو اعتبار نیاز است.

دریس همچنین با بیان اینکه تامین اعتبار مورد نیاز لایروبی اروند از عهده سازمان بنادر و دریانوردی خارج است، گفت:لایروبی اروند به بودجه عمومی و مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد که در این رابطه سازمان منطقه آزاد اروند قول مساعد برای مشارکت در این طرح داده است.

*تشریح طرح های توسعه بندر خرمشهر
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه این نشست خبری با بیان طرح های این اداره برای توسعه بندر خرمشهر نیز، افزود:دو پروژه پست کرانه بندر از اسکله 2 تا 9 پس کرانه خاکی و به شکل بلوک فرش است که با اعتبار 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمانی به بخش خصوصی واگذار شد و در این رابطه نزدیک به 9 هکتار از اراضی بندر آماده بهره برداری می شود.

دریس همچنین، آغاز عملیات بازسازی اسکله های چهار پست قدیمی را یادآور شد و گفت: بازسازی اسکله های چهار پست قدیمی با اعتبار161 میلیارد ریال آغاز شده و ظرف مدت دو سال بهره برداری می شوند.

دریس در ادامه سخنانش همچنین از رشد 15 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در این بندر طی سال جاری خبر داد و گفت:تا نیمه نخست مردادماه سال جاری 24 هزار و 43 تی یو کانتینر در بندر و دریانوردی خرمشهر تخلیه و بارگیری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می دهد.

دریس همچنین میزان تردد مسافری در بندر خرمشهر در سال جاری را 21 هزار و 407 مسافر یادآور شد و گفت:این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 19 هزار و 518 نفر بود 10 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت : بندر خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی تمام زیرساخت های خود را از دست داد و دولت تمامی تلاش خود را برای احیای این بندر و آبراه اروند به کار گرفت و تا امروز با توجه به جلسه ای که با حضور امور خارجه و سفیر عراق و مشاورین نخست وزیر عراق به صراحت اعلام کردند که مشکلی با معاهده 1975 الجزایر ندارند.

دریس گفت: برمبنای این کار دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق که با معرفی طرف عراقی و استقرار آنها در این دفتر، باید فعال شود.

تاکنون 160 فروند مغروقه در اروندرود و کارون شناور سازی شده است، که از این تعداد 35 فروند در اروندرود و 125 فروند هم در کارون قرار داشت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار