تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۲۹۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست ابتکار با سمن‌های محیط زیستی خوزستان مطرح شد؛
دو شرط سازمان حفاظت محیط زیست در پروژه‌های انتقال آب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به افزایش سه برابری تشکل‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم، از نهایی‌شدن اصلاحیه قانون مربوط به سازمان‌های مردم نهاد در دولت خبر داد.

معصومه ابتکار در نشست با سمن‌های محیط زیستی خوزستان به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اهمیت ویژه دولت یازدهم برای استان خوزستان و سازمان‌های مردم‌نهاد در کل کشور، گفت: نقش مردم در حفاظت از محیط زیست، ارتقاء سطح آگاهی‌ها، افزایش مشارکت عمومی در کشور و دیده‌بانی مسائل محیط زیست کاملا به رسمیت شناخته می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجموعه دولت و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست بسیار علاقمند به تقویت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور است، اظهار کرد: در همین راستا، اقدامات متعددی برای تقویت نقش و جایگاه و رشد سمن‌های کشور صورت گرفته است.

به گفته وی، افزایش سه برابری تشکل‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم معنای روشنی دارد و نشان‌دهنده ظرفیت و سرمایه اجتماعی فوق العاده کشور، همچنین فضای خوب ایجاد شده برای رشد، حضور و فعالیت تشکل‌ها است.

معاون رئیس جمهور از نهایی‌شدن اصلاحیه قانون مربوط به سازمان‌های مردم نهاد در دولت خبر داد و افزود: لایحه به زودی جهت تصویب، به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری مصوبه دولت یازدهم در خصوص عضویت و حق رای نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد هر استان در شوراهای برنامه‌ریزی استان، خاطرنشان کرد: این اقدام به معنای ورود تشکل‌های مردم نهاد در سیاست‌گذاری‌ها است و به همین جهت بسیار مهم است که تشکل‌ها برای این حضور، مطالبه‌گری استانی داشته باشند.

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به موضوع شبکه‌سازی و انتخاب نماینده تشکل‌ها به خواست سازمان‌های مردم‌نهاد و با پیگیری و حمایت دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست داشت و اظهار کرد: این اقدام در راستای توان افزایی تشکل‌ها صورت گرفت.

استقبال از رصد و ارزیابی عملکرد و اقدامات محیط زیستی توسط تشکل‌های مردم نهاد

 ابتکار ضمن تقدیر از اقدامات مثبت و موثر سمن‌های استان خوزستان در موضوعات آموزشی و همکاری با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها، گفت: رصد، ارزیابی و دیده‌بانی عملکرد و اقدامات دولت در زمینه محیط زیست توسط سازمان‌های مردم نهاد از اهمیت بسیاری برای سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار است و از این موضوع استقبال می کنیم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شکل‌گیری دفتری مستقل برای مشارکت‌های مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست با هدف انجام بهتر مسئولیت و نقش این دفتر برای تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد و توان افزایی و ارتقاء نگاه علمی و تخصصی آنها بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برای رفع چالش‌های محیط زیستی خوزستان گفت و اظهار کرد: به طور نمونه در موضوع آلودگی هوا مجموعه اقداماتی همچون گازسوز شدن کامل نیروگاه رامین اهواز، توزیع بنزین با کیفیت یورو 4 در اهواز و برخی دیگر از شهرها همچون آبادان، خرمشهر و شادگان، همچنین توزیع گازوئیل یورو 4 و یورو 5 در بسیاری از نقاط استان، انعقاد قراردادی برای جمع‌آوری مشعل و فلر با همکاری بخش خصوصی، طرح آماک که به زودی توسط وزارت نفت اجرایی خواهد شد، صورت پذیرفته که تاثیری مثبت در بهبود کیفیت هوای خوزستان داشته و البته همچنان گام‌های بسیاری در این حوزه باید برداشته شود.

به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات دولت، مصوبه اعتبار 8000 میلیاردی برای احیاء و نجات کارون، جلوگیری از ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به این رودخانه و تدوین برنامه کارون توسط شورای حفاظت کیفی کارون است.

63 درصد هورالعظیم آبگیری شده است

 این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت حفظ و احیاء تالاب‌ها در کشور و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: با توجه به اهمیت هورالعظیم و تخلفات صورت گرفته توسط پیمانکار که منجر به خشک شدن این تالاب مهم به رغم مجوز ارزیابی مشروط صادر شده در سال 1384، با پیگیری‌ها و اقدامات متعدد، همچنین همکاری وزارت نفت، از اواسط سال 93 آبگیری تالاب آغاز و هم اکنون حدود 63 تالاب آبگیری شده است.

ابتکار با اشاره به اخبار متعدد منتشر شده در خصوص اقدامات محیط زیستی در خوزستان روی شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام شخصی خود و پورتال سازمان، از تشکل‌های مردم نهاد خواست تا به عنوان یکی از گروه‌های مرجعی که مورد پرسش قرار می‌گیرند با مطالعه اخبار در جریان آخرین اقدامات و نتایج قرار گیرند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به شانتاژهای خبری و خبرسازی‌ها برای تخریب دولت که در مدت باقی مانده از فعالیت دولت یازدهم بیشتر هم خواهد شد، ضروری است تا فعالان حوزه در جریان کامل اخبار قرار داشته باشند. زیرا به طور نمونه اخیرا فیلمی تحت عنوان وضعیت کنونی پسماند در کردستان در حال انتشار در شبکه‌های اجتماعی است که مربوط به سال 1388 است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد با سوء استفاده از شرایط و عدم پایبندی به اخلاق و نشر دروغ و تهمت و تخریب، به کشور و منافع ملی آسیب می‌رسانند.

وی ادامه داد: بسیاری از چالش‌ها، اخبار یا تصاویر مرتبط با مسائل و موضوعات محیط زیستی از سوی رسانه‌ها، مردم و تشکل‌ها در شبکه‌های اجتماعی به من منتقل می‌شود که ضمن استقبال از آنها، برای پیگیری موضوعات و اقدام اصلاحی در اختیار بخش‌های مربوطه از جمله بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌دهم.

به گفته وی، اهمیت مسائل محیط زیستی خوزستان منجر شده تا چند جلسه از شورای عالی آب به طرح موضوعات این استان همچون سد گتوند، رودخانه کارون و زهاب نیشکر اختصاص پیدا کند.

ابتکار در خصوص مسائل مطروحه در جلسه مرتبط با موضوع انتقال آب و آب شیرین‌کن‌ها، اظهار کرد: کلیه طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی بزرگ همچن انتقال آب و سدسازی مشمول فرآیند ارزیابی است که خوشبختانه بر خلاف روند گذشته که بالغ بر 99 درصد طرح‌ها موفق به دریافت مجوز ارزیابی شدند، در دولت یازدهم ارزیابی به فرآیندی جدی، تخصصی، دقیق و سختگیرانه در چارچوب ضوابط و طبق شرح خدمات تبدیل شده و حتی 15 سد با عدم دریافت مجوز ارزیابی محیط زیستی مجبور به توقف پروژه شدند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه، موضع و جایگاه ما کارشناسی است نه رد یا تایید بدون ارزیابی و قانون، افزود: در خصوص پروژه‌های انتقال آب در سطح درون استانی و بین استانی، دو شرط نیاز به آب شرب و انجام ارزیابی محیط زیستی وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به مصوبه دولت داشت و گفت: خوشبختانه با مصوبه جدید، امکان نظارت در زمان اجرای پروژه و تطبیق روند اجرایی با مجوز ارزیابی دریافتی وجود دارد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها، نیز با اشاره به تشکیل ستاد ملی با حضور دستگاه‌هایی همچون سازمان مدیریت بحران، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور انجام پشتیبانی هوایی، اظهار کرد: هم اکنون طبق این توافق چهار جانبه، در 14 نقطه از کشور 42 بالگرد آماده برای همکاری در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها مستقر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس همین اقدامات، در سال 94 به رغم افزایش تعداد آتش‌سوزی‌های جنگلی نسبت به سال 93،  کاهش 40 درصدی وسعت درگیر در آتش‌سوزی‌ها را داشتیم و امیدواریم با اقدامات انجام شده، در سال جاری شاهد نتایج بهتری باشیم.

معاون رئیس جمهور از تجهیز و آموزش نیروها، افزایش همکاری‌های بین بخشی و افزایش مشارکت مردمی به عنوان بخشی دیگر از اقدامات برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها نام برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تشکل‌ها می‌توانند با نگاه علمی و تخصصی در قالب جمعی شبکه و به صورت جداگانه کمک‌های بسیاری از جمله در بخش‌های نقد، دیده‌بانی، آموزش و ارتقاء آگاهی و حمایت از کمپینژهای محیط زیستی همچون سه‌شنبه های بدون خودرو داشته باشند.

ابتکار با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری در نشست با استانداران سراسر کشور "اگر روزی حفظ محیط زیست مستحب بود، اکنون واجب و در برخی مواقع اوجب واجبات است" ، گفت: به رغم تمام چالش‌ها و فشارها در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اشتغال، صنعت و ...، این خط مشی رئیس جمهور برای دولت و به ویژه استانداران در زمینه محیط زیست است.

کارون نخستین رودخانه کشور با ردیف اعتباری مستقل در بودجه

 در ادامه جلسه، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با شرح برخی اقدامات صورت گرفته در استان، گفت: طبق مصوبه شورای عالی آب، 8700 میلیارد تومان برای ساماندهی کارون تخصیص داده شده که شامل تمام پروژه‌های کاهش دهنده آلاینده‌ها می شود. همچنین در بودجه 95 برای نخستین بار، ردیف اعتباری به نام رودخانه کارون با مبلغ 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تقریبا برای هیچ رودخانه‌ای در کشور تا کنون ردیف اعتباری خاص وجود نداشته است.

وی افزود: همچنین طی هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور طی نشستی با استاندار و مسئولان استانی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به منظور ساماندهی و مدیریت فاضلاب استان بحث و گفت‌وگو داشته است.

لاهیجان‌زاده اشاره‌ای هم به شبکه آبرسانی غدیر داشت و اظهار کرد: مقرر شده طی طرحی پنج ساله، آب شرب 26 شهر استان تامین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه نیز با بیان اینکه به علت وقوع آتش‌سوزی در شب امکان استفاده از بالگرد اطفاء حریق نبود، گفت: به دلیل فشردگی و انبوه بودن بیشه زار، امکان ورود ماشین‌های آتش‌نشان که باعث تخریب پوشش جنگلی می‌شوند به درون منطقه نیست و از این رو باید به صورت فردی اقدام به خاموش کردن آتش می‌شد.

به گفته وی، اگرچه پیگیری‌هایی در سطح استان برای ارتقاء مناطق حفاظت شده محیط زیست در حال انجام است اما صرف الصاق یک نام حفاظت شده به منطقه‌ای نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد و باید تجهیزات و نیروی کافی نیز در منطقه حضور داشته باشد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به مصوبه شورای عالی آب برای مطالعه همزمان مدیریت مخزن و  انتقال آب شور از کف مخزن به حوضچه‌های تبخیری در سد گتوند، خواستار پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اعلام نتایج مطالعه وزارت نیرو در خصوص جانمایی و مطالعه حوضچه ‌ای تبخیری شد.

تعیین میزان گنبد نمکی سد گتوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  از انجام مطالعه ای برای تعیین میزان گنبد نمکی سد گتوند توسط تیم زمین شناسی دانشگاه شیراز با همکاری آلمان، استرالیا و کانادا خبر داد و گفت: می توان نتایج این مطالعه را در شورای عالی آب ارائه داد.

وی گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ طرح آمایش سرزمین استان، دیگر نگرانی بابت حضور صنایع وجود نخواهد داشت زیرا استقرار صنایع بر اساس این مطالعات خواهد بود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، گفتنی است، در ابتدای این نشست تشکل‌های حاضر با ارائه سوالات، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در خصوص مسائل محیط زیستی استان، خواستار تلاش و توجه بیشتر دولت و سازمان محیط زیست به استان خوزستان شدند.

موضوعاتی چون آب، آلودگی‌های نفتی و صنعتی، رودخانه کارون، مناطق جنگلی استان، تالاب‌ها و حق‌آبه تالابی، سد سازی در استان، سد گتوند، تقویت گردشگری پایدار خوزستان از مهم‌ترین محورهای صحبت‌های تشکل‌های محیط زیستی در این جلسه بود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
در صورت انتقال آب از کارون مردم این استان علاوه بر گردو خاک باید شاهد سونامی دیگری در زمینه مشکلاتی کمبود آب و تنفسی و امثالهم باشند
:
:
:
آخرین اخبار