تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۱۲۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در پشت صحنه شرکت فولاد اکسین خوزستان چه می گذرد؟
اسفندماه گذشته درحالی بحث تغییر مدیریت شرکت فولاد اکسین بعنوان تنها کارخانه تولید ورق عریض کشور در برخی رسانه ها مطرح شده بود که به نوشته یک روزنامه محلی، واقعیتهای درون این کارخانه مبین روزهای خوشی نبوده است
در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور مدیرعامل یکی از غول های صنعتی خوزستان در کنار سرلیست اصلاح طلبان تهران- محمدرضا عارف- بیش از هر کس دیگری تعجب برخی اصلاح طلبان را برانگیخت و هنوز که هنوز است هم خیلی ها فلسفه حضور یک مدیر صنعتی در کنار یک شخصیت سیاسی را نمی دانند! بویژه آنکه گفته می شد او از حامیان کاندیداهای رقیب لیست مورد حمایت عارف هم بوده است.

گرچه گفته می شود این دیدار ببرنامه ریزی شده نبود و عارف اطلاعی از حضور وی نداشته اما روی دیگر سکه می تواند از تلاش یک مدیرغیرسیاسی برای ایجاد ارتباطات سیاسی و ابقا در مسئولیت حکایت کند.

اینها همه ماجرا نیست.

حکایت صنعت در خوزستان و عزل و نصب ها در این عرصه حکایت دور و درازی است. یکی از صنایع مهم در استان خوزستان، صنعت فولاد است.

اسفندماه گذشته درحالی بحث تغییر مدیریت شرکت فولاد اکسین بعنوان تنها کارخانه تولید ورق عریض کشور در برخی رسانه ها مطرح شده بود که به نوشته یک روزنامه محلی، واقعیتهای درون این کارخانه مبین روزهای خوشی نبوده است.

کارخانه ای که با هزاران امید و آرزو جهت تولید بیش از یک میلیون تن ورق عریض در سال ۱۳۸۵ شکل گرفت هنوز نتوانسته دورنمای مقبولی از خود نشان دهد. این واقعیت بویژه در دوسال گذشته با همه تبلیغات و انواع رایزنی های سیاسی وغیر سیاسی نیز هیچگونه فرجی برای تضمین آینده ای امیدوارکننده به ارمغان نیاورد.بگونه ای که اینک این صنعت استراتژیک استان خوزستان با زیان انباشته ای معادل۴۰۰میلیارد تومان دست و پنجه نرم می کند.

در همان زمان روزنامه اقتصاد بومی چنین نوشته است: تفاوت فاحش سطح ناکارامدی مدیریت شرکت فولاد اکسین با انتظارات و ماموریت های استراتژیک تبیین شده در دوره مطالعاتی پروژه بالاخص تاکید جهت تامین ورق های مورد نیاز حوزه نفت و انرژی کشور ، فلسفه ی شکل گیری و احداث این کارخانه را تحت الشعاع قرار داده است تا جاییکه بدلیل فقدان نگرش های دانش محور و سیستماتیک در بهره وری از ظرفیت موجود ضمن انحراف جدی از استاندارد ها و رژیم تولیدی طراحی شده از سوی شرکت دانیلی ( طراح و سازنده ی فولاد اکسین ) از نقطه نظر شاخص ها و مولفه های مالی و اقتصادی آبستن یک بحران چندوجهی ست به گونه ای که ادامه ی وضعیت موجود در یک برسی ساده مالی و اقتصادی شرکت مزبور در دسته شرکت های تولیدی زیان ده قرار می گیرد و بالطبع عدم اتخاذ تدابیر مناسب و تصمیم سازی های موثر و کارامد مدیریتی و اقدام نهاد های ذیربط و مسئول ،بویژه سهامداران افق تاریک و مبهمی در ادامه حیات اقتصادی فولاد اکسین در عرصه ملی و همچنین استانی رقم خواهد خورد.

گذار به شرایط مطلوب و استقرار انضباط مالی و چاره اندیشی کارشناسانه به منظور برون رفت از نگرانی ها و تهدید های موجود ، مستلزم دسترسی به منابع اطلاعاتی و داده های قابل احصاء و موثق از عملکرد و کنش های مالی است و به استناد صورت های مالی ، زیان انباشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان و بدهی های معوقه قریب به ۱۱۰۲ میلیارد تومان و حجم رو به تزاید انباشتگی محصول نهایی به عنوان بخشی از برایند رفتار مدیریت کنونی ، سنجه مناسبی به منظور ارزیابی عملکرد و اسیب شناسی حرفه ای این کارخانه نوپا و منحصر بفرد است.از این حیث می توان یک سوال اساسی را مطرح نمود که چرا و به چه دلیل علیرغم حجم قابل توجه اعتبارات و سرمایه مصروف شده در این مجموعه صنعتی در فرایند زنجیره تامین حوزه انرژی و پس از سالیان متمادی قادر به تامین انتظارات بازار پر تقاضای محصولات ویژه از جمله ورق های API ، نبوده و همچنان تدارک و تامین محصولات منجر به تخصیص میزان معتنابهی از منابع ارزی است ؟

با کمال تاثر در چنین شرایطی که می بایستی نگرش «اقتصاد مدارانه»به نحوه مدیریت این صنعت مورد توجه قرار گیرد با کمال تاسف و با فرافکنی بحث های حاشیه ای بجای آسیب شناسی و جلوگیری از ناکارامدی موجود در برخی از سایتهای سفارشی ملاحظه می شود.

با وجود انتشار این دیدگاهها، اما تغییری در راس این شرکت ایجاد نشده و به نظر می رسد همچنان این موضوع مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار دارد...
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
3
مدیر سیاسی اکسین کارش شده استخدام نیروهای نا کارآمد سفارشی!برای همین که ابقا می شه!
پاسخ ها
احمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
خوزستان و خوزستانی ها در کل به جای پیشرفت در حال پسرفت هستند اصلا جای تعجب نداره
ایرانی
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
کاش نیروهای کارامد بومی استان بوده باشن..خواهشا در مورد نیروهای استخدامی این شرکت تحقیق کنید که متوجه بشین چه ظلمی به جوانهای استان شده ...اکثر کارشناسان از دیگر استانها و سفارشی و سهمیه ای استخدام شده اند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
گروه ملی نابود کرد حالا نوبت اکسین شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
وقتی یه شرکت به این کوچیکی توی دوسال حدود ۷۰۰ نفر رو بدون آزمون استخدام میکنه و تعداد مدیراش حدودا 25 نفر شده و بعضی مدیرا فقط خودشه با یه ریس و زیر مجموعه ای نداره و این که افراد شایسته و با سابقه رو به حاشیه روندن و برای موندن خودشون تبلیغات دروغین میکنن که چنین کردیمو چنان و شرکتی که سود دهیش در تولید ورق Api هست و هنوز نتونسته تولیدی داشته باشه وبسیاری موارد دیگه چه انتظاری میشه داشت که سر پا بمونه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
استخدام نداره؟
:
:
:
آخرین اخبار