تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۹۱۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور مسئولان کشوری و محلی طرح احیاء 550 هزار هکتاری بررسی شد؛
طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماند
معاون وزیرجهاد کشاورزی: سازمان مدیریت کشور اعتبار شبکه های اصلی آبیاری طرح 550 هزار هکتاری را تامین کند / استاندار خوزستان: وزارت نیرو هنوز مجوز تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری را صادر نکرده است و این طرح نباید معطل آب بماند
طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماندمعاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی خواستار تامین اعتبار احداث شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی طرح 550 هزارهکتاری کشاورزی شد و گفت: امسال 2 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح به تصویب رسیده اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هنوز آن را تخصیص نداده است.

علی مراد اکبری روز سه شنبه در نشست طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای احداث و تکمیل شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین شود زیرا تامین این اعتبار از صندوق توسعه ملی باعث حذف 30 هزار هکتار از این طرح در خوزستان می شود.

وی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را یک طرح ملی و بی بدیل و ظرفیتی بزرگ برای تمام کشور دانست و افزود: هیچگاه چنین طرحی با این ابعاد و ساختار و منابع مالی در تاریخ کشاورزی کشور سابقه نداشته است.

اکبری با اشاره به تصویب مجوز آب مرحله دوم این طرح در شورای عالی آب کشور اضافه کرد: تمام نمایندگان وزارت نیرو با اختصاص آب به مرحله دوم این طرح با وسعت 238 هزار هکتار مخالف بودند اما با حمایت نمایندگان مجلس و سازمان آب و برق خوزستان سهمیه آب این طرح به تصویب رسید.

وی تسریع در جانمایی مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری را خواستار شد و اظهار کرد: در شورای عالی آب سه ماه مهلت برای این منظور پیش بینی شده است که لازم است تا هفته آینده جانمایی اعلام شود.

به گفته وی، در جانمایی ها استفاده بهینه از آب و رعایت توازن منطقه ای باید مدنظر قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری الگویی برای تمام کشور است تاکید کرد: با توجه به فراز و نشیب ها و مشکلات در طرح 550 هزار هکتاری، استان باید از این طرح مراقبت کند و آن را به سرانجام برساند زیرا ناکامی این طرح به منزله ناکامی برای کل کشور خواهد بود.

معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین با تاکید بر اعمال مدیریت یکپارچه بر منابع آب و شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی گفت: برای آموزش و ترویج شیوه های کشاورزی باید اعتبار خاصی اختصاص داده شود تا این طرح نهادینه شود.

وی مطالعات فرابخشی با محوریت آب و کشاورزی را نیز در این طرح ضروری دانست.

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماند

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بمانداستاندار خوزستان گفت: وزارت نیرو هنوز مجوز تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری را صادر نکرده است و این طرح نباید معطل آب بماند.

غلامرضا شریعتی در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که با حضور معاون وزیر کشاورزی برگزار شدتصریح کرد: با وجودی که وزارت نیرو صورتجلسه تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی را امضا کرده اما هنوز موافقت خود را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

شریعتی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری مورد توجه قرار نگرفته است گفت: رهبری و رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته و دستور داده اند هیچ طرحی نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بعد از تحویل کار توسط موسسه جهاد نصر نباید مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ناشی از اجرای این طرح در منطقه باقی بماند.

شریعتی با مقایسه طرح 550 هزار هکتاری و طرح توسعه نیشکر اظهار کرد: در خوزستان مدت ها با تبعات طرح توسعه نیشکر و افزایش شوری آب مواجه بودیم .

وی همچنین با اشاره به وسعت طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح اولین تجربه و در تاریخ کشاورزی کشور بی نظیر است اگر از ناظر بین المللی برای نظارت عالیه استفاده می شد احتمال اشتباه و خطا به حداقل می رسید.

شریعتی تاکید کرد: خوزستان از همه توان خود برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی استفاده می کند و هدف ما این است که این طرح عظیم با کمترین نقص به اجرا درآید تا هم استان خوزستان و هم کشور از منافع آن بهره مند شوند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به برخی مشکلات این طرح افزود: در اجرای این طرح برخی مسائل کارشناسی نشده است به طور مثال برخی شبکه های فرعی در محل هایی اجرا شده که هنوز شبکه اصلی ساخته نشده و یا نقاطی بوده که زهکش های اصلی دچار مشکل بوده اند همچنین برخی کانال های زهکشی در جاهایی اجرا شده که نیاز به این طرح نداشتند.

وی طولانی شدن طرح را در برخی نقاط باعث نارضایتی کشاورزان دانست و افزود: کشاورزی تنها معیشت مردم این مناطق است و نمی توانند چند فصل دست از کشت بردارند.

شریعتی همچنین با انتقاد از عدم نظارت بر پیمانکاران این طرح تصریح کرد: پیمانکاران باید نواقص کار خود را برطرف کنند، در غیر اینصورت باید با پیمانکاران برخورد شود.

وی با تاکید بر استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان همه طرح ها باید با استفاده از نیروها و تولیدات بومی اجرا شود، مگر اینکه تخصص یا کالای مورد نیاز در استان موجود نباشد به طور مثال اخیرا به ما اعلام شده که خرید لوله از کرج و شیراز و اصفهان انجام می شود که این موضوع قابل فبول نیست.

شریعتی با اشاره به طغیان زهاب های شور کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: کشاورزان این شهرستان ها هر سال از بی آبی دچار خسارت می شدند و امسال طغیان زهاب اراضی آنها را از بین برد.

وی افزود: با وجود اطلاع سازمان آب و برق خوزستان و موسسه جهاد نصر از موضوع طغیان زهاب ها اما هیچ کاری برای رفع این مشکل نشده و محصولات کشاورزان نابود شد.

شریعتی تصریح کرد: از مدیرعامل موسسه جهاد نصر انتظار داریم حضورش را در خوزستان بیشتر کند تا از نزدیک بر امور این موسسه در اجرای طرح نظارت مستقیم نماید تا سرمایه های کشور دچار زیان نشود.

سرنوشت زهاب های طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح در ماه های اخیر یکی از موضوع های مهم استان شده است.

 شبکه های اصلی طرح 550 هزار هکتاری در انتظار اعتبار

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماندمدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به محرومیت هشت ماهه طرح های آب خوزستان از منابع مالی گفت: برای احداث زهکش های اصلی طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری بیش از 17 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

محمدرضا شمسایی در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که با حضور علیمراد اکبری معاون وزیر کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات شبکه های اصلی زهکشی این طرح در سال85 به اتمام رسیده و نیاز اعتباری این طرح دوسال پیش به وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام شده است.

وی تصریح کرد: هشت ماه است که طرح های بخش آب در خوزستان هیچگونه نقدینگی و تخصیص اعتبار نداشته اند.

شمسایی افزود: بر اساس مصوبه سال 93 قرار شد برای زهکش های اصلی مرحله نخست طرح 550 هزار هکتاری، چهار هزار و 750 میلیارد ریال اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه بودجه مرحله اول طرح هنوز تعیین تکلیف نشده است اظهار کرد: مرحله اول شامل 70 هزار هکتار از شبکه های اصلی است که باید هر چه زودتر تامین اعتبار شود که در این صورت تا سال 96 تحویل داده می شود.

شمسایی افزود: برای شبکه های اصلی مرحله دوم طرح با مساحت 238 هزار هکتار نیز باید چاره اندیشی شود.

وی اظهار کرد: مصوبه شورای اقتصاد در سال 91 مجوز اجرای شبکه های اصلی در 163 هزار و 500 هکتار را داده که یکی از راهکارهای اجرای آن استفاده از منابع فاینانس است.
شمسایی افزود: ظرف سه ماه آینده نیز می توانیم موضوع فاینانس شبکه های اصلی مرحله دوم را نیز تعیین تکلیف کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: مشکل مالی این طرح تنها با دستور رئیس جمهوری یا معاون اول وی حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل مجوز آب برای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری حل شده و وزیر نیرو طی صورتجلسه ای موافقت خود را با این مجوز اعلام کرده است.

مشکلات فنی طرح 550 هزار هکتاری برای کشاورزان خسارت بار است

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماندرئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان نسبت به مشکلات فنی اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در استان هشدار داد و گفت: باید این مشکلات برطرف شده تا اراضی کشاورزی ، غیرقابل استفاده نشوند.

مسعود اسدی در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام با اشاره به اهمیت طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در استان اظهار کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، خوزستان به بهره مندترین استان کشور تبدیل خواهد شد.

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با بیان اینکه این طرح با شتابزدگی اجرا شده است افزود: اقداماتی که برای 10 هزار هکتار در طرح توسعه نیشکر ظرف پنج سال انجام می شد در این طرح یک ساله اجرا می شود که موجب کاهش کیفیت طرح شده است.

وی تصریح کرد: تسطیح، کانال گذاری و زهکشی در این طرح به درستی اجرا نشده که در اینصورت نتیجه ای جز اتلاف منابع طرح نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به طغیان زهاب های کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: لایروبی کانال های اصلی زهکشی عامل طغیان این زهاب ها نیست و عملکرد پیمانکاران طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باعث این خسارت ها شده است.

به گفته وی پیمانکاران این طرح برخی مسیرها را برای تردد خود مسدود کرده بودند که ایجاد مشکل کرده بود.

اسدی خواستار حضور نظام صنفی کشاورزی به عنوان ناظر طرح 550 هزار هکتاری شد و گفت: این تشکل بر اساس قانون عالی ترین مقام در کشاورزی هر استان است، این در حالیست که وقتی به نحوه اجرای طرح اعتراض کردیم با واکنش مسئولان جهادنصر مواجه شدیم که ما را به رانت و ویژه خواهی متهم کردند.

از حدود یک ماه پیش طغیان زهاب های کشاورزی در دو کانال اصلی در حوضه کرخه جنوبی باعث به زیر آب رفتن اراضی کشاورزی بیش از 10 هزار هکتار از اراضی دشت آزادگان و هویزه شد و خساراتی به کشاورزان وارد شد.

طرح احیاء 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 این طرح در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار