تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۱۶۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درخواست رئیس نهاد رهبری از وزیر برای بررسی وضعیت دانشجویان صنعت نفت
حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر اساس درخواست و شکایت‌نامه دانشجویان صنعت نفت درخصوص استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه از سوی وزارت نفت، نامه‌ای را خطاب به بیژن زنگنه، وزیر نفت ارسال کرد
درخواست رئیس نهاد رهبری از وزیر برای بررسی وضعیت دانشجویان صنعت نفتحجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر اساس درخواست و شکایت‌نامه دانشجویان صنعت نفت درخصوص استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه از سوی وزارت نفت، نامه‌ای را خطاب به بیژن زنگنه، وزیر نفت ارسال کرد.

در متن این نامه آمده است: "با احترام و آرزوی توفیق الهی، ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، پس از اعتراضات مکرر و طولانی‌مدت تعداد قابل توجهی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در صحن دانشگاه و اخیراً مقابل مجلس شورای اسلامی که متأسفانه پاسخ مناسب و شایسته‌ای از مسئولین دریافت نشد، شکایتی از این عزیزان به نهاد رسیده که قابل تأمل می‌باشد.

اظهارات این عزیزان به تعهدات مندرج در دفترچه راهنمای آزمون سراسری بدو پذیرش و بخشنامه‌های صادره از معاونت‌های آن وزارت مستند می‌باشد، در آخرین ابلاغیه وزارت نفت نیز ضمن تأیید تعهدات استخدامی آن وزارتخانه در شرکت‌های تابعه دستور جایابی آن‌ها صادر شده است اما تاکنون و با گذشت نزدیک به 6 ماه از صدور آن ابلاغیه اقدام جدی و قابل توجهی در این خصوص انجام نشده است.

از این رو پیشنهاد می‌شود جنابعالی تمهیداتی بیندیشید تا ضمن استماع نظرات نمایندگان این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و بررسی‌های لازم به تعهدات احتمالی آن وزراتخانه در مورد فارغ‌التحصیلان عمل شود تا خدای ناکرده قوه مجریه و نظام اسلامی مدیون دانشجویان و فرزندان مؤمن این کشور نباشد و این نقض عهد موجب سلب اعتماد از دستگاه‌های اجرایی و بخش‌هایی از نظام و خصوصاً دولتمردان در منظر دانشجویان نشود.

به پیوست نامه شکایت و درخواست دانشجویان و دانش آموختگان تقدیم می‌شود. پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی در حل مشکلات مردم شریف ایران و جوانان عزیز سپاسگزارم."

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (مأوا) ، متن نامه شکایت و درخواست دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت خطاب به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بدین شرح است:

 "احتراماً به استحضار می‌رساند دانش‌آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بر اساس وعده استخدام قیدشده در دفترچه کنکور سراسری، طبق روال همه ساله و بعد از طی مراحل استخدامی شامل گزینش، مصاحبه و طب صنعتی بدون آزمون در دستگاه‌های تابعه وزارت نفت استخدام می‌شدند که با صدور بخشنامه شماره ۱۲۷۴۳۲_۲/۲۰  مورخ  19 خرداد94 و عطف با سبق نمودن آن بر خلاف قوانین و مقررات، فرآیند استخدام دانش‌آموختگان این دانشگاه متوقف شده است.

دانش‌آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت به‌منظور احقاق حقوق از دست رفته خود و به دلیل عدم دستیابی به نتیجه مطلوب پس از  طی سلسله مراتب اداری و پیگیری از طرق مختلف مانند نامه‌نگاری با مسئولین دانشگاه، وزارت نفت، شخص وزیر نفت، ریاست‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم، در نهایت اقدام به تحصن در دانشگاه و تجمع در مقابل وزارتخانه در تاریخ 17 دی 94 به مدت روز نمودند که منجر به صدور ابلاغیه مبهم از سوی وزیر نفت مبنی بر استخدام این دانش‌آموختگان گردید. پس از گذشت چهار ماه و بنا به عدم اجرای ابلاغیه مذکور دانش‌آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در تاریخ 18 اردیبهشت 95 در مقابل وزارتخانه تجمع نموده و خواستار حل مشکل استخدام خود شدند که متأسفانه این بار هم پاسخ قابل قبولی از سوی مسئولین ذیربط و وزیر نفت ارائه نگردید.

سرانجام پس از بروز مشکلات شدید معیشتی، اجتماعی و شخصیتی فراوان، دانش‌آموختگان متعهد و متخصص گروه الف دانشگاه صنعت نفت برای سومین بار در تاریخ 17 مرداد 95 اقدام به تجمع بلندمدت مقابل مجلس شورای اسلامی نمودند که این تجمع تا حصول نتیجه مطلوب (شروع فرآیند جذب دانش‌آموختگان گروه الف در عمل و نه صرفاً وعده‌های واهی) ادامه خواهد داشت.

با توجه به عقبه مملو از بدعهدی مسئولین محترم در خصوص پیگیری موضوع فوق، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت خواستار بررسی و حل این مشکل توسط جنابعالی و انعکاس ندای حق‌طلبی خود به محضر مقام معظم رهبری بوده تا ایشان بنا به صلاحدید خود دستورات لازم را مبذول فرمایند.

شایان ذکر است کلیه دانش‌آموختگان گروه الف که واجد شرایط استخدام هستند سالیانه از چند صد نفر تجاوز ننموده درحالی‌که آمار و ارقام خلاف واقع (مانند ۲۰۰۰۰ نفر و یا  ۲۰۰۰۰۰ نفر واجد شرایط ) به گوش می‌رسد که صحت ندارد. شرح ماوقع و کلیه مدارک که حاکی از اثبات نیاز شدید به نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابع وزارت نفت می‌باشد به تفصیل در پیوست ارائه می‌گردد."
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کریم
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
3
3
دانشجوها دانشگاه نفت خونشون از بقیه دانشجوها رنگین تره ؟؟؟
دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
3
1
بنده کارشناسیم را دانشگاه نفت بودم و کارشناسی ارشدم را در تهران خوانده‌ام و هم‌اکنون باوجود امکان استخدام در وزارت نفت در یک شرکت خصوصی معتبر درزمینهٔ نفت و گاز با حقوق و مزایای به‌مراتب بهتر (به همراه حس مفید بودن!) شاغلم و فرصت را برای اینکه تجربیات و دیده‌های خودم را بازگو کنم، مغتنم می‌شمارم. در این مورد به نظرم جناب آقای وزیر موضع کاملاً برحقی اتخاذ کرده‌اند. باید اعتراف کرد که در سال‌های اخیر دانشگاه نفت (باوجود سابقه درخشان و تربیت مدیران میان رده نسبتاً موفق درگذشته) از هر لحاظ که مورد مداقه قرار بگیرد یک سیستم معیوب و کاملاً ناکارآمد است.
بر اساس تجارب شخصی که در زمان تحصیل و بعدازآن داشتم به ضرس قاطع معتقدم که دانشگاه نفت یک چرخه معیوب است که ورودی‌اش دانشجوهای فوق‌العاده بااستعداد و باپشتکارند و خروجی‌اش در اغلب موارد آدم‌های مدرک به دست، کم‌سواد، بسیار پرتوقع، راحت‌طلب و خود بزرگ بینند که آینده خودشان را صرفاً در استخدام عافیت طلبانه در صنعت نفت می‌بینند.
فضای دانشگاه نفت در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های هم‌سطح در رتبه‌های جذب‌شده به‌هیچ‌وجه آکادمیک نیست، هیئت‌علمی این دانشگاه ازلحاظ علمی فوق‌العاده ضعیف است (کافی است به رتبه‌های علمی اساتید، مندرج در خود سایت دانشگاه مراجعه شود)؛ جذب اعضای جدید برای هیئت‌علمی صورت نمی‌پذیرد و کمبود اساتید این دانشگاه با اساتید پروازی که هزینهٔ بسیاری برای دانشگاه و وزارت نفت دارد جبران می‌شود.
دانشجویان و مسئولین دانشگاه برای توجیه سطح علمی پایین دانش‌آموختگان، اغلب ادعاهایی چون کسب رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور ارشد توسط دانشجویان این دانشگاه را مطرح می‌کنند که این ادعا با توجه به تعداد کم شرکت‌کنندگان در آزمون ورودی رشته‌های موردنظر (کمتر از صد نفر که اغلب آنان از همان دانشگاه نفت هستند) مغالطه‌ای بیش نیست.
سرانه سالانه‌ای که برای هر دانشجو در این دانشگاه هزینه می‌شود بسیار بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است، ستاد این دانشگاه به علت دانشکده‌هایی که در شهرهای مختلف دارد بسیار بوروکراتیک عمل می‌کند، به‌گونه‌ای که نسبت تعداد کارکنان به تعداد دانشجویان این دانشگاه بسیار بیشتر از هر دانشگاه دیگری است. رویه‌ای که جناب آقای زنگنه در دوره‌های قبلی وزارتشان اتخاذ کرده بودند این بود که به‌جای هزینه فراوانی که این دانشگاه برای وزارت نفت دارد، دانشکده‌های نفت در دانشگاه‌های معتبر مانند تهران، امیرکبیر و علم و صنعت در حال ایجاد بود تا هم‌سطح علمی دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبت با نفت بیشتر شود و هم بار هزینه‌های سرسام‌آور این دانشگاه از روی دوش وزارت نفت برداشته شود؛ که‌ای کاش روند مذکور تکمیل می‌شد...
دانش‌آموختگان این دانشگاه که اکنون مقابل مجلس تجمع کرده‌اند (نه همهٔ دانش‌آموختگان این دانشگاه) حداقل در ضمیر ناخودآگاهشان می‌دانند که به دلیل ناکارآمد بودن سیستم آموزشی که در آن تحصیل کرده‌اند هیچ شانسی در رقابت با فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌های دیگر در یک کسب‌وکار خصوصی که مبتنی بر کارآمدی است ندارند، برای همین هم دنبال استخدام دولتی بدون آزمون هستند. در این راستا ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
اولاً دانشجویان این دانشگاه برخلاف ادعایی که همواره مطرح می‌کنند، بورسیه نیستند؛ به همین خاطر هم با جوسازی به دنبال گرفتن امتیاز هستند و موضوع را از طریق حقوقی و دیوان عدالت اداری پیگیری نمی‌کنند. تنها سندی که در دست دارند تعهد یک‌طرفه به وزارت نفت است که در صورت نیاز شرکت‌های تابعه وزارت به مدت دو برابر زمان تحصیل مشغول به کار شوند. در دفترچه هم تنها به ذکر کلمه «اولویت» در استخدام در صورت نیاز، اکتفا شده است.
ثانیاً اگر ما دانشجویان دانشگاه نفت شرایط دشوار آب و هوایی جنوب را تحمل کرده‌ایم، در کنار امکانات رفاهی به‌مراتب بیشتر این دانشگاه و پرداخت ماهیانه کمک هزینه تحصیلی بوده است و بدیهی است که تحمل شرایط بد آب و هوایی در زمان تحصیل دلیل کافی برای استخدام در هیچ ارگان و شرکتی نبوده و نیست و نخواهد بود.
ثالثاً نیاز صرف شرکت‌های تابعه وزارت نفت دلیل متقنی برای لزوم استخدام دانش‌آموختگان دانشگاه نفت نیست؛ چراکه اگر وزارت نفت نیاز به جذب نیرو داشته باشد باید از میان تمام افراد واجد شرایط، بهترین‌ها را برگزیند که اگر این‌گونه نباشد خیانتی است به مملکت، صنعت نفت و تمام فارغ‌التحصیل‌های رشته مرتبط با صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت که متقاضی کار در شرکت‌های تابعه وزارت نفت هستند.
رابعاً به قول پادشاه سخن، شیخ اجلّ سعدی «آن را که حساب پاک است از محاسب چه باک است.» اگر هم‌دانشگاهی‌های عزیزم به توانایی‌ها و تخصص خود ایمان‌دارند، چرا کوچک‌ترین هراسی از آزمون استخدامی (که روال استخدام دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌هاست) به دل راه می‌دهند؟! مگر نه این است که ادعای برترین و بهترین بودن را می‌کنند؟! برترین‌ها و بهترین‌ها همیشه در پی غربالی هستند که سره را از ناسره تشخیص دهد نه این‌که زیر آفتاب داغ و نامهربان مرداد مقابل مجلس به دنبال استخدام بدون آزمون تجمع کنند.
ختم کلام این‌که جناب آقای زنگنه همیشه ثابت کرده‌اند که در مسئله مصلحت مملکت و به‌خصوص وزارت نفت کمتر مماشات می‌کنند، امیدوارم در این مورد هم با توجه به فضای احساسی به وجود آمده کوتاه نیایند.
پاسخ ها
هومن
| Finland |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
دانشجویان این دانشگاه از همان ابتدا فرصت استفاده از کتب لاتین و منابع انگلیسی را پیدا میکنند و علم رو از منابع اصلی دریافت میکنند درنتیجه نه تنها از دانشجویان دیگر چیزی کم ندارند بلکه دارای توانایی های بسیار بالایی هستند . در این دانشگاه سخت گیری به حدی بالاست که بدست آوردن معدل بالا کاری بس دشوار است .
زنگنه با این دانشگاه لج داره چون مدیران نفتی فارغ التحصیل از این دانشگاه با تصمیماتش مخالفت دارن .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
3
در جواب دانشجوی سابق دانشگله
خودت اگه تو اون شرکت خصوصی استخدام نمیشدی باز هم این حرفا رو میزدی؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
0
در مورد نظر اولی که گفتن در یک شرکت خصوصی کار میکنن خواستم بدونم خوده ایشون با ازمون و براساس سواد و بدون رابطه رفتن استخدام شدن !!!!ایا امنیت شغلی دارن یا قرارداد موقتن !!!!!و دهها ایا دیگه ایشان فقط با طولانی کردن نامه اش که تمام فقط صحبت از امکانات رفاهی دانشگاه هست نه بررسی اساسی مسله فقط به مغاطه گویی روی اورده اند ایا جذب بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه توسط معتبر ترین دانشگا های جهان خود گواهی بر استعداد بالای دانشجویان این دانشگاه نیست ؟؟؟؟؟ایا هزینه سه وعده غذای گرم در مقابل در امدهای هنگفت وزارت نفت پوله زیادیس؟؟؟؟؟ایا به جای رفع مشکلات و کاستی ها و بهبود شرایط دانشگاه فقط تنها راه استخدام نکردن دانشجویان است ؟؟؟؟در این چند سال بنده از نزدیک شاهد استخدام بسیاری از نیروهای کم سواد از طریق تغییر وضعیت پیمانکار به بدنه نفت و استخدام گسترده فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد که سطح علمی بعضی از این واحدها به یک صدم دانشگاه نفت نمیرسد بوده ام پس به جای لغو استخدام به دنبال اعتلای جایگاه علمی دانشگاه نفت باید بود از بروکراسی فساد اداری احتمالی باید جلوگیری کرد نه ساده ترین راه حل یعنی عدم استخدام
:
:
:
آخرین اخبار