تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۲۹۱۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت های تعاونی دزفول:
صنایع تبدیلی نیاز ضروری کشاورزی شمال خوزستان است
مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول با بیان اینکه مشکل کشاورزی خوزستان پس از برداشت محصول آغاز می شود گفت: نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در خوزستان خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده است
مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول با بیان اینکه مشکل کشاورزی خوزستان پس از برداشت محصول آغاز می شود گفت: نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در خوزستان خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

ناصر نظرزاده زارع سه شنبه شب در در جمع خبرنگاران افزود: با وجود ظرفیت های بی نظیر کشاورزی خوزستان، به دلیل نبود صنایع تبدیلی از جمله کارخانه های چغندرقند، تولید رب گوجه و کارخانه خشک کن فروش محصولات کشاورزی در استان خوزستان با مشکل مواجه شده است.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول با تاکید بر اینکه مشکل کشاورزی در خوزستان پس از برداشت محصول آغاز می شود گفت: تولید 114 نوع محصول در خوزستان و سه بار کشت در یک سال زراعی نشان دهنده بخشی از ظرفیت های بی نظیر کشاورزی خوزستان در کشور است.

وی محصولات کشاورزی تولید شده در شمال خوزستان را محصولات کیفی و سالم توصیف کرد و ادامه داد: گرمای شدید هوا در خوزستان موجب می شود تا بسیاری از آفت ها به طور طبیعی از بین رفته به همین خاطر محصول تولید شده در مزارع کشاورزی شمال استان جزو کیفی ترین محصولات کشاورزی کشور است.

نظر زاده با اشاره به ظرفیت های کشاورزی دزفول اظهار کرد: در حال حاضر تنها پنج درصد محصول کشاورزی تولیدی دزفول به خارج از کشور صادر و کمتر از پنج درصد از انواع محصول کشاورزی این شهرستان با استفاده از صنایع تبدیلی فرآوری می شود.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول با اشاره به تلاش دولت برای راه اندازی کارخانه قند شمال خوزستان گفت: ظرفیت های کشاورزی شمال خوزستان چنان غنی است که در صورتی که چهار کارخانه دیگر چغندر قند با ظرفیت بالا در شمال استان خوزستان راه اندازی شود به راحتی محصول مورد نیاز این کاخانه ها در شمال این استان تامین می شود.

وی گفت: خوزستان با تولید 14 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی و باغی مهمترین قطب های تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور است.

نظرزاده با بیان اینکه اشغالزایی بالای کشاورزی در خوزستان مورد غفلت قرار گرفته است ادامه داد: شهرهای شمالی خوزستان شامل دزفول، شوش، شوشتر، اندیمشک و گتوند 65 تا 70 درصد کل محصولات سبزی و صیفی خوزستان را تولید می کنند که نشان از ظرفیت های عظیم کشاورزی شمال استان است.

وی اظهار کرد: وجود منابع طبیعی، منابع انسانی و متخصصان کشاورزی در خوزستان و همچنین شبکه مدرن آبیاری و مجموعه ها و مراکز تحقیقاتی کشاورزی متعدد در شمال خوزستان موجب شده تا در صورت توجه به این ظرفیت ها تمام ظرفیت اشتغال خوزستان در بخش کشاورزی بکار گرفته شود.

وی میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در دزفول را بالغ بین سه تا 3،5 میلیون تن برآورد کرد و بیان داشت: اگر تغییر اندکی در مدیریت و ایجاد نظم در کشت در دزفول صورت گیرد بدون هزینه کرد خاصی امکان افزایش تولید تا نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در دزفول وجود دارد.

نظرزاده با بیان اینکه تولید کشاورزی در شمال خوزستان به حاشیه رانده شده افزود: سیاستگذاری کارشناسی و هدایت سرمایه گذاران به بخش های مورد نیاز کشاورزی خوزستان می تواند موجب تحول در کشاورزی استان شود.

نبود صنایع تولیدی در شمال خوزستان یکی از مهمترین چالش های کشاورزی بود که نظرزاده آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش بی رویه نهاده های کشاورزی، نرخ بالای تسهیلات بانکی و اجرایی نشدن برخی قوانین و بخشنامه های مصوب مجلس شورای اسلامی و دولت توسط مسئولان میانی استان بخشی از مشکلات کشاورزان در خوزستان است.

وی افزود: پول محصول خریداری شده از کشاورزان با تاخیر چند ماهه پرداخت می شود در صورتیکه اگر کشاورزی به بانک بدهکار باشد در سریعترین زمان آن را از کشاورز مطالبه و حتی سود دیرکرد آن را نیز دریافت می کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول با بیان اینکه به دلیل خسارت های ناشی از وقوع توفان، ریزگرد و سیل در چند سال اخیر توان اقتصادی کشاورزان استان خوزستان به شدت کاهش یافته است ادامه داد: این کاهش توان مالی کشاورزان همزمان با افزایش قیمت همه خدمات دولت به کشاورزان بوده است.

در این نشست همچنین تغییر کاربری زمین های کشاورزی زیر شبکه آبیاری دز مورد انتقاد قرار گرفت و توقف روند تغییر کاربری زمین های کشاورزی دزفول به عنوان مرغوبترین و حاصلخیزترین زمین های کشاورزی کشور مطالبه شد.

افزایش آب بهای زمین های کشاورزی و رشد چشمگیر قیمت نهاده های کشاورزی از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد اعتراض و انتقاد کشاورزان دزفول قرار گرفت.

در شهرهای دزفول و شوش در شمال خوزستان شرایط کشت و تولید بیش از 120 گونه محصول وجود دارد که سالانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه تولید می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار