تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۲۹۲۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور:
9 دهک جامعه روستایی کشور در حاشیه ناامن زندگی می‌کنند
9 دهک جامعه روستایی ما در حال حاضر در حاشیه نا امن زندگی می کنند / چرا باید وضعیت معیشت روستاییان خوزستان که روی نعمت آب زندگی می کنند اینگونه باشد و 60 درصد روستاییان از آب مصرفی محروم باشند
60 درصد روستاییان خوزستان از آب مصرفی محروم اندمعاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور گفت: 9 دهک جامعه روستایی ما در حال حاضر در حاشیه نا امن زندگی می کنند.

ابوالفضل رضوی عصر چهارشنبه در نشستی با فرمانداران و مدیران دستگاه های دولتی استان خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان با بیان اینکه تولید ثروت از کار حاصل می شود نه از یارانه نقدی اظهار کرد: باید کاری کنیم که روستاییان از کار خود درآمد داشته باشند.

وی افزود: باید سهولت اداری و مالی را برای مردم فراهم کنیم و بر این اساس اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری را محور اقتصاد قرار دادیم.

رضوی با بیان اینکه در کشور ما سالانه 130 هزار میلیارد تومان گردش پولی لباس وجود دارد افزود: این لباسها نیز عمدتا وارداتی است و به همین دلیل باید این تولیدات را به روستاها سوق دهیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: باید تولید مواد غذایی و پوشاک را در هر یک از روستاها برنامه ریزی نماییم و با ایجاد اشتغال مهاجرت را از روستاها کاهش دهیم.

وی با اشاره به بازدیدی که از روستاهای استان خوزستان به ویژه بخش شعیبیه شوشتر انجام داد تصریح کرد: مردم روستایی خوزستان مردم بزرگی هستند که ما حق آنها را ادا نکردیم.

رضوی گفت: چرا باید وضعیت معیشت روستاییان خوزستان که روی نعمت آب زندگی می کنند اینگونه باشد و 60 درصد روستاییان از آب مصرفی محروم باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه در روستاهای کشور ما سه مشکل عمده وجود دارد، تصریح کرد: نخست نداشتن درآمد کافی روستاییان برای زندگی و نداشتن اشتغال جوانان تحصیل کرده روستا است.

وی مشکل دیگر را تبعیض در ارائه خدمات بین روستاییان و شهرنشینان دانست و افزود: در همین مسائل آموزش و پرورش چرا باید یک روستایی نتواند رشته تحصیلی مطلوب خود را ادامه دهد.

رضوی با بیان اینکه آموزش در روستاها در کل کشور توسط دستگاه ها و آموزش و پرورش انجام نمی شود، تاکید کرد: آموزش به روستاییان باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: نداشتن رتبه یک در کنکور از میان روستاییان، یعنی نداشتن عدالت آموزشی در کشور و باید آموزش و پرورش این عدالت آموزشی را برقرار کند.

رضوی گفت: عامل دیگر در تبعیض، نحوه ارائه خدمات است که این مشکل مربوط به نظام برنامه ریزی کشور است چرا که مرکزمحور است و در ارائه خدمات به روستاییان مشکل دارد.

وی سومین مشکل روستاهای کشور را نیاز روحی روانی روستاییان و عشایر به احترام دانست و گفت: این نیاز از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در این خصوص تصریح کرد: در شوراهای اسلامی شهرها اعضا حق جلسه دریافت می کنند اما در شوراهای اسلامی روستاها حق جلسه ای وجود ندارد که باید نگاه ما به روستا و روستاییان تغییر یابد چرا که در غیر این صورت امکان توسعه روستا وجود ندارد.

رضوی ادامه داد: توسعه فرایندی مسمتر، متوازن، همه جانبه، درونزا و تحول آفرین است که باید به این شکل به توسعه روستایی فکر کنیم.

وی یادآور شد: فرهنگ تعاون و همیاری در روستاهای کشور در سال های 58 و 59 بی نظیر بود اما اکنون متاسفانه این فرهنگ تعاون به دلیل مسائل معیشتی و دیگر خدمات کاهش یافته است که باید آن را تقویت کرد.

در استان خوزستان 6 هزار و 404 روستا وجود دارد که چهار هزار و پنج روستا دارای سکنه، 50 روستا دارای بیش از 200 خانوار و 16 روستا دارای بیش از 100 خانوار است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار