تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۹۳۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درخواست جلسه غیرعلنی درباره پایگاه هوایی نوژه
۲۰ نماينده مجلس با تهيه نامه‌اي خطاب به علي لاريجاني، خواستار برگزاري غيرعلني جلسه روز يكشنبه شدند
فصل تازه و پررفت‌وآمد در تعاملات ايران، تركيه و روسيه آغاز شده و به همين خاطر در روزهای گذشته، ایران هم‌زمان ميزبان هواپیماهاي روس و وزيرخارجه تركيه بود. روز پنجشنبه در حالي كه سوخو ٣٤‌ها و توپولوف٢٢ M‌ها بار دیگر از پايگاه‌‌های هوايي ایران و روسیه به سمت مواضع داعش در ديرالزور پرواز می‌کردند؛ مولود چاووش اوغلو، وزيرخارجه تركيه، در تهران با مقامات ايراني درباره موضوع سوريه گفت‌وگو مي‌كرد.
 
به گزارش شرق، بنا بر اعلاميه وزارت دفاع روسيه كه همراه با ويدئويي در سايت اين نهاد منتشر شده است، روز پنجشنبه -١٨ اگوست- دوباره پرواز توپولوف ٢٢ M‌ و بمب‌افكن‌هاي سوخو ٣٤ از پايگاه‌هاي هوايي در روسيه و ايران به پرواز درآمدند و در يك حمله هوايي مواضع تروريست‌هاي داعش را در ديرالزور هدف قرار دارند. براساس اين اعلاميه، سوخوهاي ٣٥ و سوخوهاي ٣٠ نيز از پايگاه حيميم برخاسته و آنها را پشتيباني كردند.
 
٥ساعت رايزني ايران و تركيه
 
هم‌زمان با این حملات، چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هم در سفری که در سکوت خبری انجام شده بود، به تهران آمد تا تفاهمات و رايزني‌هاي كشورش با ايران را كه در سفر هفته گذشته ظريف به آنكارا حاصل شده بود، پيگيري كند. آن‌طور كه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام كرده است، چاووش اوغلو كه اتفاقا همان روز پنج‌شنبه با جان كري، همتاي آمريكايي خود، نيز گفت‌وگوي تلفني كرده بود، در سفر كوتاه خود به تهران، با محمدجواد ظريف يك رایزنی پنج‌ساعته پيرامون آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه داشته است. رايزني‌هايي كه در آينده نزديك بيشتر هم خواهد شد. آن‌طور كه قاسمي ديروز اعلام كرد؛ «در سفر هفته گذشته ظریف به آنکارا و مذاکرات چندساعته او با رئیس‌جمهوری ترکیه و سایر مقامات عالی‌رتبه آن کشور، تفاهم شده است دو کشور به طور مستمر، چه به صورت رسمی و حتی غیررسمی، گفت‌وگو‌های فشرده و مستمری را در اشکال و سطوح مختلف بین مقامات دو کشور داشته باشند. در همین راستا قرار است در آینده نزدیک نیز دیدار‌های متعددی به صورت فشرده در سطوح متفاوت بین مقامات عالی دو کشور انجام شود».بخشي از اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها احتمالا به صورت سه‌جانبه و با حضور روسيه خواهد بود؛ چراكه میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه، نیز در سفر اخیرش به تهران، از احتمال برگزاری نشست‌هایی سه‌جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه برای حل مشکلات منطقه‌ای ازجمله سوریه خبر داده بود.
 
گفت‌وگوي چاووش اوغلو و كري
 
گفتني است وزیر امور خارجه ترکیه پيش از سفر به تهران و در گفت‌وگو با خبرگزاري اسپوتنيك گفته بود: «حل‌وفصل بحران سوریه و دستیابی به ثبات مطمئن و پایدار در این کشور، بدون روسیه و ایران امکان‌پذیر نیست». او با تأکید بر محال‌بودن حل‌وفصل بحران سوریه بدون حضور روسیه و ایران گفت: «متأسفانه اوضاع در سوریه رو به وخامت است. این مسئله را نمی‌توان در مدتی کوتاه و از راه نظامی یا ازطریق مبارزه مسلحانه حل کرد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به‌تنهایی حل کند. از این رو ما باید برای تدوین تصمیم سیاسی و به منظور متارکه جنگ و تأمین آشتی ملی در این کشور، تشریک مساعی کنیم». وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد: «ما بارها و حتی در دوره تیرگی روابط با روسیه، گفته‌ایم بدون روسیه امکان دستیابی به راه‌حلی پایدار و مطمئن ممکن نیست. این موضوع درباره ایران هم صادق است و ما به دنبال تقویت تعامل و همکاری با این کشور در این راستا هستیم. ما اطمینان داریم روسیه و ایران در مسئله تمامیت ارضی سوریه و ضرورت تأمین امنیت مرزهای آن، با ما هم‌عقیده هستند و در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد».
 
رايزني‌هاي مسكو- واشنگتن
 
خانم زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نيز روز پنج‌شنبه ضمن اینکه مذاکرات سه‌جانبه جاری را سازنده توصيف كرده بود، اعلام کرد: «مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه به معنی تشکیل چارچوب جدیدی برای حل مسائل یک بحران کهنه به شمار نمی‌رود». به گفته او، این گفت‌وگوها نوع مناسبی از مشارکت کشورهاست که درگیر مسائل منطقه‌ای شده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین درباره مذاکرات این کشور با آمریکا گفت: «فعالیت مشترک مسکو و واشنگتن درباره سوریه، وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده است». او همچنين با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های روسیه و ترکیه درباره سوریه تصریح کرد: «اختلاف‌ها را نمی‌توان یک‌روزه حل کرد؛ اما تماس‌های کنونی امیدوارکننده است».
 
جلسه غيرعلني درباره نوژه
 
به‌هرترتيب، هم‌زمان با شکل‌گيري اين اتحاد منطقه‌اي تازه براي حل‌وفصل بحران سوريه، حملات روسيه به سوريه از پايگاه‌ هوايي ايران ادامه دارد. اين درحالي است كه برخي از نمايندگان مجلس به قراردادن پايگاه هوايي نوژه در اختيار جنگنده‌های روسي انتقاد دارند. به همين خاطر ٢٠ نماينده مجلس با تهيه نامه‌اي خطاب به علي لاريجاني، خواستار برگزاري غيرعلني جلسه روز يكشنبه شدند تا اين فرصت مهيا شود كه با حضور مسئولان ذی‌ربط، موضوع صدور مجوز استفاده جنگنده‌های روسی را از پایگاه هوایی نوژه همدان بررسي كنند. محمود صادقی، نماينده مردم تهران، با اعلام اين خبر، گفت: «باتوجه به شرایط حساس امنیتی در سطح منطقه و لزوم برخورد جدی با خطر افراط‌گرایی که منجر به تصمیم مراجع ذی‌ربط نسبت به صدور اجازه به جنگنده‌های روسیه برای استفاده از پایگاه نظامی نوژه شده و همچنین نظر به لزوم اطلاع نمایندگان ملت از دلایل و پیامدهای این تصمیم که می‌تواند موجب تقویت هم‌گرایی و هماهنگی بیشتر قوای سه‌گانه در مقابله با تهدیدات امنیتی شود، این درخواست را مطرح کردیم».
:
:
:
آخرین اخبار