تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۳۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان مطرح کرد:
خطر تبدیل منطقه بکر "تنگه آبزا" ایذه به سایت خصوصی گردشگری
نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان با اشاره به تغییر کاربری منطقه زیست محیطی تنگه "آبزا" ایذه به منظور ایجاد سایت گردشگری گفت: چه اراده فراقانونی در پشت این ماجرا وجود دارد که با دهن‌کجی آشکار به مسئولان و مردم، در روز روشن اراضی ملی را با لودر می شکافند؟ و چه دستگاه‌هایی با صدور مجوز و طبق کدام ارزیابی محیط زیستی این تغییر کاربری صورت گرفته است؟

هژیر کیانی اظهار کرد: منطقه تنگه ''آبزا''در کنار اثر ثبت شده و باستانی اشکفت سلمان ایذه، منطقه‌ای کوهستانی و جزو اراضی ملی محسوب می‌شود. طبیعت بکر، توپوگرافی کم‌نظیر و مجاورت با شهر ایذه و نیز پوشش گیاهی و تنوع جانوری و گونه‌های پرنده، این منطقه را بسیار زیبا کرده و با تلاش اداره منابع طبیعی شهرستان طرح‌های آبخیزداری و درختکاری در این اراضی صورت گرفته که از محل اعتبارات عمومی هزینه شده است.

وی افزود: از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد تنگه ''آبزا''دیواره‌های مرتفع صخره‌ای ست که محل ورزش و تمرین ورزشکاران و صخره‌نوردان و جوانان ایذه‌ای است. این منطقه، یکی از معدود مسیرهای پرتردد پیاده‌روی و کوهپیمایی خانواده ها و شهروندان ایذه‌ای است.

کیانی با اشاره به در خطر بودن این منطقه و تغییر کاربری اراضی آن به منظور ساخت و ساز و اجرای طرح‌های گردشگری ادامه داد: با وجود همه این پتانسیل‌ها، تغییر کاربری این اراضی با استعدادهای خوبی که دارد و واگذاری آن به طرح‌های ضد محیط زیستی، جفا در حق طبیعت و مردم شهر ایذه است.

وی گفت: تنگه ''آبزا'' ایذه که مسیر دائمی ورزش و طبیعت گردی شهروندان ایذه ای و ورزشکاران و کوهنوردان است، اکنون در برزخ تملک برای طرح‌های ضد محیط زیستی به سر می‌برد و علی رغم خواست عمومی و فعالان محیط زیست برای ساماندهی بهتر و حفاظت از این میراث عمومی و نیز مخالفت دستگاه‌های متولی، هر از گاهی سخن از تغییر کاربری این منطقه کوهستانی و اراضی ملی آن به گوش می‌رسد.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: بدون شک ساماندهی این منطقه زیبا و پتانسیل‌های مناسب برای صخره‌نوردی جوانان و کوه‌پیمایی و ورزش شهروندان، توسط شهرداری ایذه می‌تواند فضای بسیار مناسبی را برای تفریح و استفاده شهروندان ایجاد کند و ضمن صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی، از هر گونه دست‌اندازی‌های احتمالی به هر بهانه‌ای جلوگیری شود تا نه تنها این میراث عمومی حفظ شود، بلکه با ساماندهی آن زمینه تفریحات سالم و مناسبی که در همین شرایط نیز عموم مردم از آن استفاده می‌کنند، فراهم آید.

وی با اشاره به اعتراض فعالان محیط زیست در هفته گذشته نسبت به فعالیت دستگاه‌های سنگین و لودرها در منطقه تنگه آبزا برای تراش کوه در پروژه‌‌های گردشگری، گفت: با این وجود، ‌هفته گذشته هنوز 24 ساعت از هشدار فعالان محیط زیست استان خوزستان در خصوص عدم اغماض نسبت به کوه‌خواری و زمین خواری نگذشته بود که کوهستان تنگه ''آبزا'' ایذه مورد هجوم دستگاه‌های سنگین و لودرها قرار گرفت و تاسف بارتر این‌که در تصاویر پیوست خودروی منابع طبیعی شهرستان  نیز دیده می‌شد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان گفت: معترضان با توسعه در شهر مخالف نیستند بلکه با توسعه ناپایدار مخالفند و این‌که منطقه‌ای که زیستگاه پرندگان و جانواران و جزو اراضی ملی است تبدیل به سایت‌های گردشگری نشود آن هم با دخالت بخش خصوصی.

وی تصریح کرد: به راستی چه اراده فراقانونی در پشت این ماجرا وجود دارد که با دهن‌کجی آشکار به مسئولان و مردم، در روز روشن اراضی ملی را با لودر می شکافند؟ و چه دستگاه‌هایی با صدور مجوز و طبق کدام ارزیابی محیط زیستی این تغییر کاربری صورت گرفته است؟

کیانی افزود: چه دلیلی دارد باشگاه تیراندازی یا سایت‌های خصوصی گردشگری در چنین منطقه بکر محیط زیست و منابع طبیعی احداث شود و اساسا اگر این‌گونه به راحتی اراضی ملی در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد چرا دولت طبق یک مزایده عمومی انفال عمومی را به مردم اعلام نمی‌کند؟

وی اظهار کرد: در شایط اسفناکی که فضای کافی برای ورزش و تفریح وجود ندارد چرا نهادهای متولی با ساماندهی این فضا آن را به یک  پارک گردشگری تبدیل نمی‌کنند، تا هم شرایط محیط زیست و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی آسیب نبیند و هم مردم بتوانند با امنیت خاطر بیشتر و امکانات بهتر در این فضای طبیعی به تفریح بپردازند.

این فعال محیط زیست گفت: اساسا اگر قرار است توسعه‌ای صورت بگیرد باید با رعایت ضوابط محیط زیستی باشد و از طرفی، طرح‌های بسیار سازگارتری وجود دارد که می‌تواند از طریق دستگاه‌های مردم‌نهاد باز هم با حفظ کاربری طبیعی اجرا شود؛ مثلا این‌که تبدیل به یک پارک طبیعت شود بدون اینکه در آن دخل و تصرفی صورت بگیرد. کاربری فعلی این منطقه برای مردم بسیار مفیدتر است و از طرفی حیات وحش  آن نیز آسیب نمی‌بیند.

کیانی با اشاره به پروژه سایت گردشگری در منطقه تنگه آبزا ایذه ادامه داد: به نظر ما جانمایی این طرح از ابتدا اشتباه بوده است و حتی دستگاه‌هایی مثل منابع طبیعی و فرمانداری نیز موافقت‌نامه‌ای برای این طرح صادر نکرده اند. تنها مرجعی که در سال‌های پیش موافقت نموده و در سال 91 اداره محیط زیست شهرستان ایذه و اداره‌کل محیط زیست خوزستان بوده است.

وی تصریح کرد: جالب این‌که مدیر وقت اداره محیط زیست، خود کارشناس این طرح بوده و عجیب است که طبق چه ضوابط و دستور العملی مجوز ساخت و ساز در این منطقه را با داشتن تنوع زیستی صادر کرده است؟ هر چند این پاسخ غیرکارشناسی اداره محیط زیست وقت نیز نمی‌تواند دلیلی برای تغییر کاربری اراضی ملی باشد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان گفت: اساسا برای معترضان و دوستداران طبیعت و محیط زیست مهم‌ترین مطالبه این است که این منطقه بکر حفظ شود و طرح‌های به نام گردشگری در جاهای دیگری مکان‌یابی شود.

وی با بیان این‌که با اعتراض فعالان محیط زیست، فعلا فعالیت لودرها در منطقه تنگه آبزا متوقف شده است، گفت: طبق گفت‌وگویی که امروز با معاون فرمانداری ایذه و مسئولان منابع طبیعی داشتیم، هیچ‌گونه موافقت‌نامه‌ای از طرف فرمانداری یا منابع طبیعی برای تغییر کاربری صورت نگرفته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار