تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شبکه آبیاری شمال خوزستان:
کاهش آب بهای کشاورزی در دست پیگیری است
مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با اشاره به نگرانی کشاورزان در خصوص افزایش آب بهای سال زراعی آینده گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و تبیین آمارنامه واقعی به دنبال کاهش آب بهای کشاورزی و رفع نگرانی کشاورزان هستیم.

محمد اسلامی یکشنبه تعیین آب بهای سال زراعی را بر اساس 2 شاخص میزان عملکرد محصول در واحد سطح و 3 درصد قیمت هر محصول بیان کرد و افزود:بر اساس قانون ، عملکرد تمامی محصولات کشاورزی بر اساس آمارنامه جهاد کشاورزی با همکاری انجمن صنفی کشاورزی مشخص می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل خرید تضمینی محصولات استراتژیکی مانند ذرت و گندم مشکل خاصی برای قیمت گذاری آب بهای این محصولات وجود ندارد خاطر نشان کرد: برای تعیین نرخ آب بهای سایر محصولات کشاورزی نیاز به تعیین قیمت سایر محصولات است که این کار با همکاری انجمن صنفی و با نرخ گیری محصولات کشاورزی در میدان بار دزفول به عنوان بارانداز محصولات شمال خوزستان در سه نوبت اول، وسط و آخر وقت در سه روز تعیین می شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از افزایش آب بهای اعلامی برای سال زراعی آینده را ناشی از تعلل در ارائه آمارنامه واقعی عملکرد محصولات اعلام کرد و گفت:آمارنامه میانگین عملکرد محصولات کشاورزی پارسال به شبکه آبیاری دز ارائه نشده به همین دلیل نرخ آب بها بر اساس تعرفه سال ماقبل آن محاسبه شده لذا آب بهای برخی محصولات با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

اسلامی از پیگیری برای ارائه آمارنامه واقعی جهاد کشاورزی به شبکه آبیاری دز خبر داد و بیان داشت: با ارائه آمارنامه جدید فهرست میانگین فروش محصولات کشاورزی در دزفول در هفته جاری ، شاهد نزدیکی نرخ آب بها به عدالت و کاهش قیمت آن می باشیم.

وی اولویت شبکه آبیاری دز را همکاری با کشاورزان برای افزایش تولید و رفع نگرانی از تامین آب و آب بها اعلام کرد و گفت: در هفته جاری با ارائه آمارنامه واقعی ، کشاورزان شاهد کاهش آب بهای محصولات در سال زراعی آینده ( 96- 95 ) خواهند بود تا بر این اساس بخش زیادی از نگرانی کشاورزان در خصوص آب بها برطرف شود.

سال زراعی 96- 95 از مهرماه 1395 آغاز و تا پایان شهریورماه سال 1396 ادامه دارد.

مدیر عامل شبکه آبیاری شمال خوزستان خاطر نشان کرد: شبکه آبیاری دز به دنبال کاهش فشار اقتصادی به کشاورزان است و برای کاهش نگرانی کشاورزان نهایت همکاری را می کند.

وی همچنین در خصوص تغییر کاربری برخی زمین های کشاورزی دزفول گفت: زمین های کشاورزی که زیر پوشش شبکه آبیاری می باشند ، زمین درجه یک محسوب می شوند.

اقدام برای تغییر کاربری چهار هکتار زمین کشاورزی در کانال فرعی کیلومتر 3 منطقه شرق شبکه دز در محدوده زمین های کشاورزی آبخور شبکه آبیاری دز واکنش کشاورزان را به دنبال داشته است.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان محدوده ای بالغ بر 180 هزار هکتار را در بر می گیرد.

مساحت ناخالص زمین های کشاورزی زیر پوشش شبکه آبیاری دز 125 هزار هکتار و شبکه آبیاری کرخه شمالی 54 هزار هکتار می باشد که 120 نوع محصول در آنها کشت می شود.

سد تنظیمی دز ، سد انحرافی دز و پنجهزار سازه آبی از جمله ظرفیت های شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان می باشند.

18 هزار باغدار ، کشاورز و 2 شرکت بزرگ کشت و صنعت هفت تپه و کارون ، شهید رجایی و شهید بهشتی و برخی مصارف صنعتی از ظرفیت آب کانال های شبکه آبیاری دز بهره مند می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار