تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۶۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت دزفول:
ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در ادارات استفاده نشود
رییس مرکز بهداشت دزفول ضمن هشدار نسبت به خطر استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف گفت: با توجه به خطر استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی الزام ادارات دولتی به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی ضروری است
 رییس مرکز بهداشت دزفول ضمن هشدار نسبت به خطر استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف گفت: با توجه به خطر استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی الزام ادارات دولتی به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی ضروری است.

 رضا پورآیین سه شنبه در شورای سلامت دزفول در سرسرای فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به شدت سلامت انسان را تهدید می کند افزود: با وجود مصوبه دولت در خصوص جلوگیری از سرو مواد غذایی در ظرف های پلاستیکی در ادارات دولتی به دلیل سرطان زا بودن این روند همچنان در ادارات ادامه دارد.

وی ادامه داد: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل آزاد کردن مواد آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا موجب قرار دادن انسان در معرض انواع سرطان هستند.

رییس مرکز بهداشت دزفول آلرژی ، مشکلات گوارشی، بروز بدخیمی ها، خستگی و ناراحتی اعصاب را از جمله عوارض استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برشمرد و خاطر نشان کرد: ظروف یکبار مصرف در شرایط خاص مانند دمای بالا، یخ زدگی همچنین قرار گرفتن در معرض نورمستقیم و شدید آفتاب امکان انتقال مواد مضر به غذا را ممکن می کنند.

پورآیین ضمن تاکید بر جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گفت: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی علاوه بر ایجاد مشکل برای سلامت انسان به محیط زیست نیز آسیب جدی می زند به طوریکه ظروف پلاستیکی تا 500 سال در طبیعت ماندگاری داشته و این در حالی است که ظروف گیاهی حداکثر پس از 6 ماه در طبیعت تجزیه می شوند.

وی عوارض استفاده از ظروف یکبار مصرف فومی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: این ظروف یکبار مصرف در مجاورت با غذاهای بسیار گرم و در دمای معادل 160 درجه گاز هگزان آزاد می کنند که این گاز برای سلامت انسان مضر است.

انسیه کاظمی نژاد کارشناس مسئول سازمان محیط زیست دزفول نیز در این نشست بالا بودن قیمت ظروف یکبار مصرف گیاهی در مقابل ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را مهمترین عامل نبود اقبال عمومی از ظروف های یکبار مصرف گیاهی اعلام کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1393 به منظور کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی آیین نامه را به منظور استفاده مراکز دولتی از ظروف یکبار مصرف گیاهی ارائه کرد که تاکنون اجرایی نشده است.

وی استفاده گسترده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را یک معضل زیست محیطی برای شهرستان دزفول اعلام کرد و افزود: باید علاوه بر تکلیف ادارات دولتی دزفول برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، رستوران ها، مراکز غذایی و هتل های قابل نظارت در شهرستان نیز مکلف به انجام آن شوند.

کارشنس مسئول سازمان محیط زیست دزفول ادامه داد: برای گرایش مردم به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی نیاز به فرهنگ سازی گسترده است که نقش خانواده ها و بانوان در این امر تعیین کننده است.

نصراله جایمند رییس اداراه صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر هیچ شرکت تولید کننده ظروف یکبار مصرف در دزفول فعال نیست، گفت: در شهرستان دزفول یک واحد صنعتی تولید کننده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی وجود داشت که با تعطیلی این واحد تولیدی هیچ گونه ظرف یکبار مصرف پلاستیکی در شهرستان دزفول تولید نمی شود.

امیر عیسی زاده معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از بسته های تشویقی و فرهنگ سازی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به منظور کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گفت: تکلیف ادارات و نهادهای دولتی دزفول برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی بررسی می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار