تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۲۹۶۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد:
اهمیت احیای قلبی تنفسی در بازگشت بیمار دچار ایست قلبی
در صورتی که بیماری دچار ایست قلبی تنفسی شود و اطرافیان او در 10 دقیقه اول برای این فرد کار موثری انجام ندهند، عملا بعد از این 10 دقیقه حتی در پیشرفته ترین مراکز درمانی جهان نمی‌توان کاری برای بیمار انجام داد
مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم آموزش همگانی احیای قلبی تنفسی به عموم مردم جامعه تاکید کرد.

دکتر آرش فروزان اظهار کرد: ایست قلبی تنفسی ممکن است برای هر فردی رخ دهد و این اتفاق را در سطح جامعه بسیار مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت یادگیری فنون احیای قلبی تنفسی برای عموم، افزود: در صورتی که بیماری دچار ایست قلبی تنفسی شود و اطرافیان او در 10 دقیقه اول برای این فرد کار موثری انجام ندهند، عملا بعد از این 10 دقیقه حتی در پیشرفته ترین مراکز درمانی جهان نمی‌توان کاری برای بیمار انجام داد. بعد از رخ دادن این اتفاق به طور تقریبی در هر دقیقه‌ای که از زمان می‌گذرد، 6 تا 10 درصد احتمال بازگشت بیمار کاهش می‌یابد.

مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در کشورهای پیشرفته، آموزش احیای قلبی تنفسی همگانی شده است و در بیشتر مشاغل لازمه کسب مجوز کار، مسلط بودن بر شیوه احیای قلبی تنفسی یک بیمار دچار ایست قلبی است و باید هر دو سال یک‌بار این آموزش‌ها به روز شود.

فروزان ادامه داد: اعضای گروه طب اورژانس دانشگاه جندی شاپور با شرکت در دوره بین‌المللی احیای قلبی تنفسی زیر نظر انجمن قلب آمریکا توانسته‌اند آخرین استانداردهای احیا را فرا بگیرند و مجوز آموزش عمومی در این زمینه را کسب کنند.

وی گفت: آموزش احیای قلبی تنفسی کاری بسیار ساده است که می‌توان این کار را در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام داد. تاکنون سه دوره مقدماتی و پیشرفته احیای قلبی تنفسی را طبق آخرین استانداردها در اهواز برگزار کرده‌ایم و با گسترش این آموزش‌ها در سطح پرسنل بیمارستان‌ها می‌توان امیدوار بود که این آموزش‌ها در سطح جامعه نیز به طور همگانی گسترش یابد.

مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته دستگاهی به نام AED  برای انجام احیای قلبی تنفسی استفاده می‌شود که دستگاهی کم‌حجم و کم‌وزن است و می‌توان نحوه استفاده از آن را در همان کارگاه‌های آموزشی احیا به افراد آموزش داد. خوشبختانه با نگرشی که مسئولان نسبت به این موضوع دارند، به سمتی می‌رویم که استفاده از این دستگاه در حال همگانی شدن است.

مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارکرد: AED وسیله‌ای قابل حمل و سبک است که یک شوک الکتریکی را از قفسه سینه به قلب وارد می‌کند. از آنجا که AED قابل حمل است و توسط افراد غیرپزشک هم قابل استفاده است، می‌تواند به عنوان جزئی از برنامه‌های پاسخ اضطراری که شامل تماس با 115 و CPR (احیای قلبی و ریوی) است، فوری به کار رود.

وی افزود: این دستگاه ریتم قلبی بیمار را تشخیص می‌دهد و نشان می‌دهد که آیا نیاز به شوک دادن وجود دارد یا خیر. در صورت نیاز، یک صدای ضبط شده به فرد احیاکننده می‌گوید که دکمه شوک روی AED را فشار دهد.

فروزان گفت: البته چنانچه این دستگاه در دسترس عموم نباشد، همان فنونی که برای احیا به افراد آموزش داده می‌شود نیز بسیار موثر خواهد بود. اگر عموم جامعه اصول و شیوه احیا را به خوبی بدانند، این اقدامات برای احیای قلبی تنفسی فردی که دچار ایست قلبی شده، کمک شایانی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گروه طب اورژانس دانشگاه این آمادگی را دارد تا در خصوص آموزش همگانی احیای قلبی تنفسی با سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مراکز آموزشی درمانی همکاری کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار