تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۲۹۶۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای تشریح کرد:
مصائب بومی‌ترین و محروم‌ترین دانشگاه در خوزستان
رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به مشکلات آموزشکده‌های فنی در خوزستان و برنامه‌ها برای تقویت و کیفیت‌بخشی به آن‌ها، گفت: این دانشگاه بومی‌ترین و محروم‌ترین دانشگاه در خوزستان است
رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به مشکلات آموزشکده‌های فنی در خوزستان و برنامه‌ها برای تقویت و کیفیت‌بخشی به آن‌ها، گفت: این دانشگاه بومی‌ترین و محروم‌ترین دانشگاه در خوزستان است.

سید بهزاد علوی با بیان این‌که آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران تنها آموزشکده مهارتی دختران در خوزستان است، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به یک هزار و 600 دانشجوی دختر در این آموزشکده تحصیل می‌کنند و این آموزشکده در 9 رشته کاردانی نرم‌افزار کامپیوتر، معماری، صنایع شیمیایی، حسابداری، مربی کودک، مدیریت خانواده، طراحی دوخت، گرافیک و نقاشی و یک رشته کارشناسی مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی فعالیت می‌کند.

وی افزود: در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان‌ بیش از 85 درصد دانشجویان بومی استان هستند و می‌توان گفت که این دانشگاه بومی‌ترین دانشگاه استان است؛ همچنین بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شده یا کارآفرین می‌شوند. توسعه این آموزشکده‌ها سبب اشتغال پایدار می‌شود.

رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به رویکرد چند سال اخیر وزارت علوم مبنی بر کیفیت‌بخشی به آموزشکده‌‌ها به جای توسعه آن‌ها، گفت: با این حال تلاش می‌شود که آموزش عالی مهارتی افزایش یابد. این دانشگاه علاوه بر این‌که بومی‌ترین دانشگاه استان است، محروم‌ترین دانشگاه استان نیز هست به‌طوری‌که بودجه یکی از آموزشکده‌ها با 2 هزار دانشجو یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود که این مبلغ با دیگر دانشگاه‌ها قابل مقایسه نیست.

علوی در خصوص وضعیت تنها آموزشکده دخترانه فنی در خوزستان، تصریح کرد: امسال نزدیک به 10 درصد به ظرفیت این آموزشکده اضافه شده است؛ همچنین خوابگاه‌ها و کارگاه‌ها برای رفاه بیشتر دانشجویان نوسازی و بهسازی شده‌اند. در خوزستان تاکنون آموزشکده جدیدی احداث نشده است اما برای افزایش دسترسی دختران به آموزش عالی مهارتی تلاش زیادی می‌شود تا در برخی شهرهای بزرگ آموزشکده دخترانه جدید احداث شود.

وی افزود: علاوه بر تلاش برای کیفیت‌بخشی به این آموزشکده، مکاتباتی با رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و رئیس شرکت ملی نفت ایران برای تقویت، به‌روزرسانی تجهیز آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان و به‌ویژه آموزشکده دختران انجام شد.

رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره نیروهای آموزشی این آموزشکده‌ها، عنوان کرد: مدرسان از هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مدرسین با تجربه و دارای صلاحیت‌های علمی هستند اما مدرس موظف وجود ندارد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در یک فرآیند 2 ساله برای جذب نیروی موظف تلاش می‌کند که خوزستان نیز از بابت آن بهره خواهد برد. در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور یک به 28 است.

علوی گفت: سال گذشته یک بانک اطلاعاتی در خوزستان راه‌اندازی شد که دارندگان مدرک فوق لیسانس و دکتری دارای تجارب و شرایط لازم، دعوت به همکاری شدند و چندین برابر نیاز مراجعه‌کننده داشتیم، بنابراین سعی شد که بهترین نیروها گزینش شوند.

وی یادآور شد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا سال 90 زیرمجموعه وزارت آموزش‌وپرورش قرار داشت و پس از آن به وزارت علوم واگذار شد و از آن هنگام مجوز استخدامی برای این دانشگاه صادر نشده است، اما این موضوع مانع کیفیت‌بخشی یا دایر کردن رشته‌های جدید نشده است و اکنون در تمام رشته‌ها در خوزستان مدرس و متقاضی تدریس وجود دارد که با بررسی سوابق و صلاحیت‌های علمی و انجام مصاحبه به‌صورت حق‌التدریس جذب می‌شوند.

رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص وضعیت آموزشکده کشاورزی نیز گفت: این آموزشکده تنها آموزشکده کشاورزی خوزستان است که ساختمان آن متعلق به آموزش‌وپرورش است و مقرر شده بود که از سال 90 این ملک به دانشگاه فنی و حرفه‌ای واگذار و این آموزشکده مستقل شود اما این انتقال انجام نشد و همین موضوع سبب محرومیت این دانشکده شده است.

علوی ادامه داد: در حال حاضر 400 دانشجو در این آموزشکده تحصیل می‌کنند که همه‌ی این افراد از مناطق محروم و روستایی هستند؛ اگر نیازهای این آموزشکده رفع نشود، منجر به تعطیلی آن خواهد شد و تعطیلی آن برای خوزستان که قطب کشاورزی است، نوعی فاجعه است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار