تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۶۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حاجتی خبرداد:
آغاز سرشماری نفوس و مسکن 95 از سوم مهر
سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 95، از 3 تا 24 مهرماه سال جاری با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجراء می‌شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 95، از 3 تا 24 مهرماه سال جاری با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجراء می‌شود.

امید حاجتی اظهار کرد:  همچنین ‌خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‌توانند از 22 تا 24 مهرماه به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

وی افزود: هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات پایه‌ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی‌های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور برای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران، دولتمردان، پژوهشگران و سایر کاربران است.

حاجتی تصریح کرد: اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، در سال 1335 توسط اداره آمار عمومی وابسته به وزارت کشور اجرا شد، پس از تأسیس مرکز آمار ایران در سال 1344، قانون این نهاد را موظف کرد که هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا کند و به دنبال تصویب این قانون، مرکز آمار ایران از سال 1345 تا سال 1385 هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا کرده است.

وی عنوان کرد: پس از سرشماری سال 85، بنا به پاره‌ای ضروریات و بر اساس مصوبه هیئت وزیران فاصله زمانی سرشماری به پنج سال کاهش یافت. به دنبال این مصوبه، مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 را اجرا کرد. تاکنون 7 سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال‌های 1335، 1345، 1355، 1365، 1375، 1385 و 1390 اجرا شده است و در سال 95، مرکز آمار ایران هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا می‌کند.

حاجتی تصریح کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، داده‌ها و اطلاعات پایه‌ای درباره تعداد ساختار و ویژگی‌های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور جمع‌اوری می‌شود؛ بنابراین نتایج حاصل از آن می‌تواند تصویری از وضع موجود جمعیت، نیازمندی‌ها و توانایی‌های آن و همچنین تصویری از وضع موجود واحدهای مسکونی کشور برای برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران، سیاستگذاران، پژوهشگران و سایر کاربران ترسیم کند.

وی بیان کرد: بر اساس این نتایج، برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران می‌توانند با تدوین برنامه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کشور را به سمت وضعیت مطلوب سوق دهند و پژوهشگران و کارشناسان حوزه‌های جمعیت‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی قادر خواهند بود روندهای گذشته جمعیت را شناسایی کرده و مسیر تحولات آن را در آینده تا حدودی پیش‌بینی کنند.

حاجتی گفت: به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخسین بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه مدرن و الکترونیکی (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود که شامل روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی و روش مصاحبه حضوری و مراجعه مستقیم مأموران سرشماری به مکان‌های سکونت خانوارها می‌شود.

وی در خصوص مصاحبه حضوری مأمور سرشماری با استفاده از تبلت گفت: در این روش مأموران سرشماری از 25 مهر تا 25 آبان 1395 به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار، اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری و در تبلت همراه خود ذخیره می‌کنند. افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده‌اند، مجدداً توسط مأمور سرشماری نمی‌شوند، بلکه مأمور سرشماری تنها "کد آماری" که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آن‌ها داده شده است را دریافت و در تبلت خود وارد می‌کند.

حاجتی بیان کرد: در سرشماری 1395 برای نخستین بار در تاریخ سرشماری‌های ایران بجای پرسشنامه‌ها و فرم‌های کاغذی امکان مشارکت هموطنان در سرشماری از طریق اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات با ابزار الکترونیکی تبلت فراهم شده است. پاسخگویان می‌توانند از طریق اینترنت پرسشنامه‌های سرشماری را تکمیل و ارسال کنند؛ در این صورت دیگر نیاز به مصاحبه مأمور آمارگیر با خانوار نخواهد بود.

وی درباره تکمیل اطلاعات توسط خانوار در سامانه سرشماری اینترنتی ادامه داد: در این روش سرپرست با مطلع‌ترین عضو خانوار از 3 تا 24 مهرماه سال جاری می‌تواند با مراجعه به سامانه اینترنتی مورد نظر و با وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار به عنوان رمز ورود، به پرسشنامه سرشماری دسترسی یافته و اطلاعات خانوار خود را در آن وارد کند.

حاجتی بیان کرد: پس از تکمیل پرسشنامه و تأیید نهایی آن، عددی تحت عنوان "کد آماری" از طریق کامپیوتر شخصی و یا پیامک در اختیار پاسخگو قرار خواهد گرفت. حفظ و نگهداری "کد آماری" بسیار مهم است چرا که اطلاعات پاسخگویان در اینترنت بر اساس "کد آماری" بازشناسی خواهد شد.

وی اظهار کرد: خانوارهایی که در زمان مراجعه مأمور سرشماری، در منزل حضور ندارند، اصطلاحاً "خانوار غایب" نامیده می‌شوند. در صورتی که مأمور سرشماری به خانواری مراجعه کند که در محل سکونت خود حاضر نباشد، اطلاعیه‌ای تحت عنوان "کارت اطلاعیه خانوار غایب" را در محلی که برای خانوار قابل رؤیت باشد، قرار می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در صورتی که این خانوارها به هر دلیلی به اطلاعیه خانوار غایب دسترسی نداشتند و تا پایان سرشماری مأمور سرشماری را ندیده‌اند، لازم است به اطلاعیه‌های ستاد سرشماری در مورد خانوارهای غایب در روزهای پایانی سرشماری که از طریق رسانه‌ها، اعلام عمومی می‌شود، توجه کنند.

حاجتی ادامه داد: بر اساس ماده 7 قانون مرکز آمار ایران، اطلاعات و داده‌هایی که در آمارگیری‌های مختلف از افراد، خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و مؤسسات مختلف جمع‌آوری می‌شود، محرمانه بوده و تحت هیچ شرایطی در اختیار فرد یا سازمانی قرار نمی‌گیرد و اطلاعات جمع‌آوری شده صرفاً برای تهیه آمارهای کلی و عمومی استفاده می‌شود.

وی افزود: مرکز آمار ایران همه را به مشارکت گسترده در سرشماری اینترنتی دعوت می‌کند و مردم می‌توانند با مشارکت در سرشماری نفوس و مسکن اینترنتی، خود مأمور سرشماری خانوار خویش باشند. مشارکت بالا در سرشماری اینترنتی نه تنها در کاهش هزینه‌های اجرای عملیات میدانی این رویداد ملی، تسریع در انتشار نتایج آن و بهبود کیفیت داده‌های سرشماری مؤثر است، بلکه در ارتقاء جایگاه نظام آماری کشور در صحنه بین‌المللی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

حاجتی از فعال شدن سامانه جذب نیروی انسانی موردنیاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 خبرداد و گفت: بر اساس فراخوان ارسال شده از مرکز آمار ایران، نیروهای متقاضی شرکت در این سرشماری می‌توانند تا تاریخ 25 شهریورماه جهت ورود اطلاعات به سامانه جذب نیروی انسانی سرشماری عمومی نفوس و مسکن به آدرس http://s95.sci.org.ir مراجعه کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار