تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۲۹۶۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایان سال آینده؛ اتمام گام نخست طرح 550 هزار هکتاری
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: عملیات اجرایی گام نخست طرح کشاورزی 550هزار هکتاری با 312 هکتار در پایان سال آینده به اتمام می رسد
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: عملیات اجرایی گام نخست طرح کشاورزی 550هزار هکتاری با 312 هکتار در پایان سال آینده به اتمام می رسد.

حسن علاقه بند درباره روند پیشرفت طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: امیدواریم با تامین اعتباراتی که فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیاز دارد شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی بیان داشت: طرح 550 هزار هکتاری اگر چه از سال 1387 شروع شد و از سال 1389 هم موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح عملیات اجرایی زیرساخت شبکه های آبیاری، زهکشی و نوسازی آن را آغاز کرد ولی با سفر رییس جمهور در دی سال 1392 و اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری شتاب خوبی بر آن حاکم شد.

علاقه بند تصریح کرد: از سال 1387 تا سال 1392، عملیات اجرایی 66 هزار هکتار از عرصه 550 هزار را تمام کردیم ولی از سال 93 تا به امروز 142 هزار هکتار را به پایان رساندیم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر افزود: در واقع در مدت 6 سال 66 هزار هکتار و در 2 سال و چند ماه گذشته عملیات 142 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام که حدود 90 درصد آن در خوزستان بوده را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: بطور قطع با مسایل بعد از اجرای این طرح که آموزش کشاورزان و بهره برداری صحیح از این سرمایه گذاری است تحولی شگرف و کاری بسیار بزرگی در دو استان خوزستان و ایلام ایجاد می شود و امیدواریم شاهد این باشیم که کشاورزان ما بتوانند تولیدات خوبی از این زمین های کشاورزی داشته باشند.

علاقه بند گفت: تخصیص آب به فاز دوم این طرح نیز خوشبختانه عملی شد و امیدواریم با تامین اعتباراتی که نیاز دارد شاهد باشیم که فاز 2 را با یک برنامه زمان بندی مثل فاز نخست که مدت چهار سال خاتمه پیدا می کند آن را در فرصت زمانی مشخصی کارش را انجام دهیم.

طرح احیای 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری، سال 1375 در سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 این طرح در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار