تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح اقدامات انجام شده در بیمارستان آیت ا.... طالقانی اهواز از سال 92 تاکنون
دکتر زهرا بزرگ زاده رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت ا.... طالقانی اهواز از اقدامات و فعالیت های انجام شده در این بیمارستان در طی 3 سال اخیر می گوید
دکتر زهرا بزرگ زاده رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت ا.... طالقانی اهواز از اقدامات و فعالیت های انجام شده در این بیمارستان در طی 3 سال اخیر می گوید.

معرفی بیمارستان
 
بیمارستان سوانح و سوختگی آیت الله طالقانی اهواز به عنوان یک مرکز آموزشی ودرمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1343 با هدف ایجاد بیمارستانی تک تخصصی در زمینه ی سوختگی، جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی و با 156 تخت مصوب تأسیس گردید که در حال حاضربا مساحت 5 هزار و 960 متر مربع و زیر بنای 4 هزار و 353 مترمربع  دارای  96 تخت فعال بوده و خوشبختانه در خرداد ماه سال 94 با بهره برداری از ساختمان جدید بخش ویژه سوختگی(BICU )، 9 تخت دیگر نیز به تعداد تخت های فعال بیمارستان افزوده شده که در حال حاضر خدمات تخصصی را به جمعیت جنوب غرب کشور ارائه می دهد.

تشریح اقدامات انجام شده در بیمارستان آیت ا.... طالقانی اهواز از سال 92 تاکنون

این بیمارستان دارای درمانگاه فوق تخصصی پوست، مو، جراحی پلاستیک، فیزیوتراپی، مددکاری، کلینیک ترک اعتیاد، روانپزشکی، لاندری و تاسیسات است که متعهد استخدمات با کیفیت را همگام با مشارکت کلیه کارکنان و جامعه، به تمامی هموطنان عزیز به ویژه مردم خونگرم غرب و جنوب غرب کشور و همچنین کشورهای همسایه حوزه ی خلیج فارس ارائه دهد.
 
رضایتمندی 97 درصدی مراجعین به بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز

بیمارستان آیت الله طالقانی با قدمتی بیش از 50 سال، با حضور هفت پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک، پزشکان متخصص چشم پزشکی، روانپزشکی، داخلی، بیهوشی، عمومی، طرحی و 5 فلوشیپ جراحی پلاستیک و پرسنل مجرب و چیره دست و با بهره مندی ازتجهیزات به روز و نوین، تکنولوژی مدرن و تکنیک های روز دنیا از قبیل بانک آمنیون، لباس جابس، میکروگرافت، میکروسرجری و سایر اعمال جراحی پیچیده، عملکرد بسیار وسیع و شگرفی را در ارتقای کیفی خدمات به نیازمندان ارائه می دهد که موجب جلب رضایتمندی 97% ارباب رجوع و بیماران شده است.

در این بیمارستان خدماتی درمانی از قبیل جراحی ترمیمی و باز سازی نقایص ناشی از صدمات و تصادفات، جراحی ترمیمی و زیبایی فک وصورت شامل شکستگی های فک و اعمال ارتوگناتیک، اعمال جراحی ترمیمی ناهنجاری های مادرزادی از قبیل شکاف لب، شکاف کام، چند انگشتی و ...، اعمال جراحی ترمیمی و بازسازی دست، پیوند تاندون و اعضاء محیطی و پیوند اعضاء قطع شده، کاشت مو، ابرو و محاسن، اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی شامل رینوپلاستی، مامو پلاستی، ابدومینوپلاستی، تزریق ژل، پروتز و بوتاکس و قرار دادن تیشو اکسپندر بصورت 24 ساعته با تعرفه های کاملاً دولتی ارائه می گردد.
 
بیمارستان آیت ا... طالقانی اهواز،  تنها قطب سوختگی جنوب غرب کشور
 
هزینه بر بودن، عدم صرفه اقتصادی، عدم دسترسی به جذب پرسنل مجرب، عدم علاقمندی پرسنل برای کار در زمینه سوختگی، سختی کار بالا، استهلاک روحی و روانی بالا، عدم تخصیص تسهیلات ویژه به نسل شاغل این مراکز، تجهیزات گران قیمت و درمان طولانی مدت باعث شده است که تاکنون هیچکدام از شهرهای استان خوزستان و همچنین استان های مجاور و کشور عراق قادر به تاسیس و راه اندازی چنین مرکزی نباشند و این بیمارستان علاوه بر مردم عزیز استان خوزستان مشغول خدمت رسانی به مردم پنج استان همجوار شامل لرستان، ایلام، کهگیلویه بویر احمد، چهارمحال بختیاری و بوشهر و همچنین کشورهای همسایه به ویژه عراقنیز باشد، به طوری که بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان آیت الله طالقانی از اهواز با 76% و سپس به ترتیب اندیمشک 9% ، ایذه 7%، مسجدسلیمان5 /3% و در بین استان ها پس از استان خوزستان بیشترین مراجعین به ترتیب از استان ایلام 67% و کردستان 31% و عمدتاً با سوختگی وسیع باشند.

این در حالی است که استان خوزستان نیز صنعتی و حادثه خیز است و دارای صنایعی از قبیل نفت، ملی حفاری، پتروشیمی، نورد، لوله سازی، فولاد و... بوده و به همین دلیل مصدومین سوختگی ناشی از حوادث کاری آمار قابل توجهی را در سالهای اخیرداشته است به نحوی که سالانه با بحرانهایی از پذیریش دسته جمعی و موردی پرسنل حادثه دیده مواجه بوده است. ولی علیرغم کاستی های و کمبود فضای فیزیکی، خوشبختانه توانسته ایم با حمایت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  و همراهی پرسنل زحتکش و فعال بیمارستانتا کنون خدمات قابل قبولی را ارئه داده و شاهد موفقیت هایی در خصوص افزایش امید به حیات با کیفیت برای بیماران سوختگی با درصد بالا باشیم که این خود اهمیت توجه ویژه و حمایت همه جانبه به چنین بیمارستانی را نشان می دهد.
 
افتتاح اتاق عمل کاشت مو بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز
 
یکی از عوارض سوختگی از دست دادن موهای سر و صورت (محاسن و ابرو) می باشد که باعث انزواطلبی، افسردگی و بروز سایر مشکلات روحی و اجتماعی خواهد گردید که بیماران را تحت الشعاع قرار می دهد و هزینه درمانی بالایی را بر دوش آنان تحمیل خواهد کرد لذا در راستای تکریم و تقلیل آلام بیماران، اتاق عمل کاشت مو  بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز در اول شهریور ماه 1393 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفتکه خدمات مورد نظر توسط پزشک متخصص با تعرفه های کاملاً دولتیبه مراجعین ارائه می گردد.

 این مرکز یکی از مراکز مهم در مباحث توریسم و گردشگری سلامت بوده که همه ساله تعداد زیادی از بیماران خارجی در این مرکز تحت درمان قرار میگیرند.
 
 شروع به کار دستیاران فلوشیپ جراح پلاستیک

یکی از اقدامات بسیار مهم و سرنوشت ساز و آینده ساز در بیمارستان آیت الله طالقانی تبدیل آن به مرکز آموزشی درمانی می باشد که در همین راستا با افتتاح بخش جراحی پلاستیک و مجموع اتاق عمل های جراحی پلاستیک از سال 1392 این مرکز اقدام به جذب دو نیروی دستیار فلوشیپ جراحی پلاستیک برای اولین بار در استان خوزستان نمود و پس از آن در هر سال دو رزیدنت به اهواز جهت طی دوره معرفی شده و تحت آموزش اعضاء هیئت علمی فوق تخصص دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار می گیرند و به این صورت تحولی نو و ارزشمند در ارتقای سطح علمی این مرکز رخ داده است.
 
ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان آیت ا... طالقانی اهواز

به منظور تحقق اهداف مرکز در زمینه ارتقای سطح هتلینگ بیمارستان و همچنین خدمات رسانی بیشتر و مطلوب تر به مراجعین، طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت 93 همزمان با کلیه بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این بیمارستان نیز کلید خورد که یکی از دستورالعمل‌های هفت‌گانه طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان مربوط به دستورالعمل ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستانی بوده که هدف آن ارتقاء سطح کیفی خدمات‌دهی بیماران در بخش‌های مختلف بستری است که با اجرای این بند از طرح تحول نظام سلامت، اقدامات اجرایی در خصوص بهسازی و زیباسازی فضای فیزیکی اطاقهای بستری و راهروهای بیمارستان می باشد که از نظر فرسودگی ساختمان، تخت، تشک، کمد، میز، سرویش بهداشتی، سیستم سرمایش و گرمایش و ... انجام گرفت.
 
در این راستای اقدامات خوب و ارزنده ای در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز صورت گرفت که از مهمترین این اقدامات می توان به افتتاح بخش ویژه سوختگی (BICU)بیمارستان اشاره نمود. همچنین بخش اورژانس جدید بیمارستان مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و پست برق بیمارستان با توجه به احداث و افتتاح بخش های جدید اتقاء یافت.

بخش مراقبتهای ویژه سوختگیBICU بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز بر اساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت، یکی از استانداردترین بخش های سوختگی کشور

بخش مراقبت های ویژه سوختگی(BICU) بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز مجهز به کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت مراقبت از بیماران سوختگی با کادری مجرب و آموزش دیده با ظرفیت 9 تخت با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خرداد ماه 94 و همزمان با میلاد صاحب الزمان(عج) افتتاح گردید.

این بخش بر اساس استاندارد سوختگی احداث شده و هر اتاق مخصوص یک بیمار و دارای کلیه ملزومات و تجهیزات به صورت مستقل می باشد. بطوریکه برای هر بیمار حمام مخصوص جهت شستشو و تعویض پانسمان در نظر گرفته شده است و کلیه تجهیزات پزشکی اعم از دستگاه ونتیلاتور و مانیتور علائم حیاتی و دستگاه ساکشن و سایر ملزومات مورد نیاز برای ویزیت و مراقبتهای اولیه موجودمی باشد.تمام تخت های بیماران مجهز به تشک مواج بوده و با قابلیت ارائه کلیه خدمات و استاندارد حفاظت بیمار می باشند.

بخش مراقبتهای ویژه سوختگی دارای اتاق عمل مجزا با کلیه تجهیزات مخصوص بیماران است. همچنین وجود تختی مستقل مجهز به دستگاه دیالیز جهت بیماران خاص سوختگی از دیگر تدابیر در نظر گرفته شده برای تجهیز هر چه کامل تر این بخش بوده است.کادر پرستاری بخش مراقبتهای ویژه سوختگی ضمن توانایی در مراقبت از بیماران سوختگی با گذراندن دورهای دیالیز توانایی مراقبت از بیماران خاص را نیز دارا می باشند.

در این بخش گرافی های بیماران بوسیله دستگاه پرتابل رادیولوژی در اتاق خود بیمار انجام می شود و تمامی مراقبت های بیماران بر بالین بیمار انجام شده و از جابجایی بیماران بخصوص در اتاق های مشترک و با وسایل مشترک به منظور پیشگیری از عفونت بطور کامل خودداری می گردد.

در راهروی ورودی بخش ملزومات مورد نیاز جهت آمادگی ورود افراد به بخش ممکن شده است و گان، کفش و محلول هندراب برای ضد عفونی کردن دست قرار داده شده است. همچنین ملاقات در بخش محدود بوده و به همین جهت راهروی ملاقات جهت همراهان بیماران در این بخش تعبیه شده تا از رفت وآمد بر بالین بیمار کاسته است.در راستای استاندارد سازی مراقبت های بیماران بخش(BICU) برای هر دو بیمار یک پرستار در نظر گرفته شده است، مشاوره های پزشکی اعم از داخلی، عمومی و بیهوشی روزانه انجام می شود. همچنین سایر مشاوره ها تخصصی از جمله عفونی، چشم پزشکی، ریه و ... نیز جهت بیماران انجام می گردد.

بخش مراقبتهای ویژه سوختگیBICU بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز بر اساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از استانداردترین بخش های سوختگی کشور بوده که مطابق با استانداردهای عمرانی و تجهیزات روز دنیا راه اندازی شده است و در این بخش اتاق مخصوص پزشک بیهوشی نیز لحاظ شده است و در ایستگاه پرستاری امکان پایش و مانیتورینگ علائم حیاتی کلیه بیماران از طریق مانیتور مرکزی میسر می باشد.
 
ارتقای چشم انداز بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز

در راستای ارتقای چشم انداز بیمارستان در بازدید کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر گردید بخش  اتاق عمل جراحی پلاستیک بیمارستان تصویب شود. همچنین " مرکز توسعه تحقیقات بالینی سوختگی " تاسیس و راه اندازی شده و از پوست کاداو (جسد ) جهت پیوند پوست در بیماران سوخته استفاده شود.
 
نیاز به بهبود معشیتی، رفاهی و خدمات خاص به پرسنل بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز

با برآوردی که ضریب اشغال تختهای بیمارستانی و آمار روبه رشد مراجعین سرپایی و بستری بعمل آمده، این مرکز بعنوان تنها مرکز سوانح و سوختگی جنوب غرب در سال 94 نسبت به سال 93 دارای افزایش تعداد مراجعین به ترتیب  42% مراجعه کنندگان سرپایی، 26 % بیماران سرپایی، 54 % اعمال جراحی بوده که با احتساب 4 % ضریب اشغال تختکشور،  نیاز به 250تا 300 تخت فعال دارد که این رقم نیز توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیرش به استان که بخش BICU این مرکز را افتتاح نمود مورد تایید قرارگرفت، لذا بدیهی است جهت نیل به ارتقای کیفی خدمات درمانی ارائه شده، تکریم بیماران  و پرسنل علاوه بر توسعه، تکمیل، ترمیم و مرمت و نوسازی، بهسازی و تجهیز بخش ها و ساختار فیزیکی و درمانی بیمارستان باید عنایت ویژه به بهبود معشیتی، رفاهی و خدمات خاص به پرسنل دلسوز این مرکز نیز نمود.
:
:
:
آخرین اخبار