تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۲۹۷۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دست کوتاه خوزستان از صادرات خرما
در حالی که استان خوزستان دومین تولیدکننده خرمای کشور محسوب می‌شود و به لحاظ کیفیت نیز خرمای این استان رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است، ولی بسته‌بندی و فرآوری این محصول برای عرضه در بازار جهانی چندان مناسب نیست.
تصویر دست کوتاه خوزستان از صادرات خرما

  بیشترین سهم صادرات بین استان‌های خرما‌خیز از آن خوزستان است. براساس آمارهای موجود، بیش از 42 هکتار اراضی درخوزستان، نخلستان بوده و بالای 180 هزار تن خرما سالانه در این استان تولید می‌شود. سال 92 تولید خرمای استان 180 هزار تن،سال 93 میزان تولید 190 هزار تن و امسال نیز 185 هزار تن بوده است.

درهمین حال و با این‌که خرمای تولیدشده استان از نظر کمیت و کیفیت برای صادرات به کشورهای هدف مناسب است، اما همچنان به شیوه سنتی بسته بندی می‌شود و هیچ‌گونه عملیات فرآوری مدرن روی آن صورت نمی‌گیرد. در کنار این، نکته بسیار مهم بسته‌بندی مناسب این محصول است که در سنوات گذشته مشکلات متعددی در زمینه بسته‌بندی خرما در استان وجود داشته است.مجموع این مسائل باعث شده است دست خوزستان از درآمد سرشار صادراتی این محصول کوتاه بماند.

نبود زیرساخت‌های صادراتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان می‌گوید: نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات خرما از جمله مشکلات تولیدکنندگان خرما در این استان است.

اخلاق محمدیان می‌افزاید: ایجاد شبکه مبتنی بر صادرات به همراه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، استانداردسازی و شناسنامه‌دار کردن محصولات تولید شده در درون خوشه از نکات ضروری‌ است که باید با جدیت در خوشه صنعتی خرما مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به این‌که 62 واحد تولیدی در خوشه صنعتی خرمای خوزستان با توان اشتغالزایی 1800 نفر فعالیت می‌کنند، می‌گوید: ایجاد خوشه صنعتی خرما راهی برای صنعتی شدن روند تولید و بسته‌بندی این محصول است.

توجه به فرآوری صنعتی خرما

همچنین رئیس مجمع نمایندگان خوزستان می‌گوید: استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشترین سهم تولید خرما را در کشور دارند و از این میان شهرستان شادگان در استان خوزستان همانند شهرهای آبادان و خرمشهر، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تولید‌کننده خرما به شمار می‌روند. مجید ناصری‌نژاد می‌افزاید: از آنجا که صنعت خرما در ایجاد اشتغال و ارتقای ارزش صادرات غیرنفتی کشور می‌تواند پراهمیت باشد، متولیان باید سهم تولید و صادرات خرما را افزایش دهند و طرح‌های مربوط به فرآوری صنعتی آن را در اولویت کاری خود بگذارند. وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون تولیدکنندگان خرما در استان خوزستان در یک شرایط سخت آب و هوایی کار می‌کنند و با توجه به خشکسالی چند سال اخیر در شهرستان شادگان، اگر امسال‌ به مشکلات این نخل‌کاران از جمله تأمین آب توجه نشود، بی‌تردید این سرمایه بزرگ ملی از بین خواهد رفت. وی تصریح می‌کند: تاکنون با وجود ظرفیت‌های موجود متأسفانه خرما و فرآوری آن هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده و هنوز نتوانسته‌ایم زمینه افزایش صادرات آن به بازار جهانی را فراهم کنیم.

فقط 2 واحد فرآوری خرما

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز می‌گوید: تولید خرما در خوزستان برای 25 هزار نفر اشتغالزایی کرده است. شهلا عموری تصریح می‌کند: با این‌که 60 واحد فعال درجه‌بندی و بسته‌بندی خرما با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 25 هزار نفر در استان خوزستان وجود دارد و بیشتر این واحدها در شادگان مستقر هستند، اما در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی استان فقط دو واحد فعالیت می‌کند که محصولات تولیدی آنها شکلات و شیره خرما است.

عموری بیان می‌کند: با توجه به توانمند بودن خوزستان در تولید خرما و لزوم صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسط اقتصادی مبنی بر کشاورزی، اقتصاد مدرن و صنعتی وجود این دو کارخانه در حد کفایت نیست.

عراق به جای خوزستان

اما نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان خرمای خوزستان می‌گوید: درسال‌های اخیر مسئولان کشاورزی کشور عراق که نگاهی خاص به محصول خرمای خود برای کسب درآمد دارند، با برنامه‌ریزی موفق شدند سهم خود از بازار فروش خرمای جهانی را افزایش دهند و جایگاه ایران و خوزستان در بازار جهانی را تصاحب کنند.

علی خضری می‌افزاید: آمارهای صادرات خرما در سال‌های اخیر نشان می‌دهد جایگاه ایران در بازارجهانی خرما به رتبه سوم پس از کشورهای عراق و امارات متحده عربی تنزل یافته است. وی با اشاره به این که صادرات خرما در خوزستان در سال قبل 75 درصد کاهش داشته، بیان می‌کند: 65 واحد تولیدی صادراتی خرما در استان خوزستان فعالیت می‌کنند که باعث اشتغالزایی 20 تا 25 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شده‌اند ولی در چند سال اخیر 19 واحد از آنها تعطیل شده است.

مشکلات بسته‌بندی خرما

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خوزستان درخصوص وضعیت نامطلوب واحدهای بسته‌بندی خرما در استان می‌گوید: درصورت مکانیزه شدن واحدها و افزایش ظرفیت موجود، توان صادرات خرمای خوزستان افزایش خواهد یافت. یونس حسین‌نژادیان به مشکلات کارگاه‌های بسته‌بندی این محصول اشاره می‌کند و می‌افزاید: حمل و نقل غیر استاندارد خرما، نامناسب بودن جعبه‌های بسته‌بندی، کمبود فضای نگهداری این محصول و عدم اعطای بموقع تسهیلات به بخش خصوصی از جمله مشکلات موجود در پیشرفت بسته‌بندی خرماست./جام جم

:
:
:
آخرین اخبار