تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۲۹۷۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مستندساز خوزستانی برنده جشنواره فیلم اسكاندیناوی شد
فیلم مستند «سینما آزادی» به كارگردانی مهدی طرفی از هنرمندان استان خوزستان برنده تندیس شفق قطبی بخش مستند اولین دوره جشنواره فیلم اسكاندیناوی شد.
 در این جشنواره كه مردادماه جاری در شهر هلسینكی فنلاند برگزار شد، مستندساز خوزستانی تنها نماینده سینمای مستند ایران بود كه تندیس بهترین مستند این جشنواره به فیلم «سینما آزادی» به كارگردانی «مهدی طرفی» تعلق گرفت. مستند «سینما آزادی» همچنین نامزد تندیس بهترین فیلم این جشنواره نیز شد.

تندیس این جشنواره «شفق قطبی نوردیك» نام دارد كه برگرفته از اساطیر كهن مردم اسكاندیناوی است.

این جشنواره در بخش های فیلم های داستانی بلند و كوتاه، فیلم های مستند و تجربی بلند و كوتاه و همچنین پویانمایی از سرتاسر جهان برگزار شد.

بنا بر این گزارش، مستند «سینما آزادی» درباره تنها سینمای سوسنگرد است كه محل رخدادهای اجتماعی و عاشقانه مردم عرب خوزستان بود و در حال حاضر این سینما برای همیشه تعطیل شده است.  

مهدی طرفی پیش از این تنها جایزه بزرگ (مروارید سیاه) بخش مستند پنجمین جشنواره بین المللی سینمایی ابوظبی را با همین مستند برای سینمای ایران به ارمغان آورد. بهترین فیلم بخش پرتره جشنواره پروین اعتصامی تهران، جایزه بهترین كارگردانی و تدوین از جشنواره  فیلم بین المللی آسا تهران و جایزه بهترین فیلم مستند تحقیقی جشنواره جوان ایرانی از دیگر موفقیت های این مستندساز به شمار می آید.  

مستند «سینما آزادی» در كشورهای مختلفی نظیر سوئد، بلغارستان و امارات به نمایش درآمد و مورد استقبال بسیاری از بینندگان و منتقدین سینمایی قرار گرفت.

شایان ذكر است كه مهدی طرفی از هنرمندان فیلم‌ساز استان خوزستان است كه با واحد هنرهای تصویری حوزه هنری همكاری دارد و تا به حال در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی شركت كرده است.

:
:
:
آخرین اخبار