تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۹۷۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«جهشه» دچار شعارزدگی نشده است/ ماجراهای یک وانت در خرمشهر
کارگردان نمایش «جهشه» که با مضمون دفاع مقدس روی صحنه رفته است تاکید کرد که سعی داشته در این اثر دچار شعارزدگی‌های مرسوم این نوع آثار نشود.
نمایش جهشه


علی برجی کارگردان عرصه تئاتر درباره نمایش «جهشه» که این روزها در تماشاخانه «سرو» روی صحنه است، گفت: نام این نمایش برگرفته از یکی از وانت‌هایی است که در ایام قدیم در خرمشهر به کار می رفت و باید بگویم یکی از مشکلاتی که ما در هنگام اجرای این تئاتر داشتیم، یافتن ماشینی شبیه به این وانت بود.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت اثر در حوزه دفاع مقدس داشته است، بیان کرد: من سال های زیادی را در حوزه دفاع مقدس کار کرده‌ام و هفت تئاتر با این مضمون روی صحنه بردم به همین دلیل پیچ و خم‌ها و شعارزدگی این آثار را می‌شناسم و در «جهشه» سعی کرده‌ام دچار شعارزدگی نشوم و با حساسیت خاصی به سراغ آن رفتم.

برجی ادامه داد: «جهشه» نوشته مرتضی شاه‌کرم یکی از جوانان خوش آتیه است. من هنگامی که این نمایشنامه را خواندم متوجه شدم که یک اثر ضد جنگ است به همین دلیل این موضوع برایم بسیار جالب بود.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: با توجه به اینکه خرمشهر شهری محله به محله است، این نمایش روایت‌کننده افرادی است که در یکی از محله‌های خرمشهر در زمان جنگ زندگی می‌کنند و سعی دارند شهر را با یک وانت به نام «جهشه» ترک کنند. این وانت متعلق به نادر است که به مشهد رفته است و آنها منتظرند که او برگردد و با وانت خود آنها را از شهر خارج کند، اما یکی از بستگان نادر از آنها پول می‌گیرد تا آنها را سوار وانت خود کند که در ادامه اتفاقاتی می‌افتد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از این نمایش گفت: تا به امروز استقبال بسیار خوبی از این نمایش شده است، البته این تئاتر فضاهای کمدی هم دارد که باعث شده است مخاطب ارتباط بیشتری با آن برقرار کند. ما سعی کردیم تا آنجایی که امکان دارد از انجام برخی کارهای کلیشه‌ای در این نمایش خودداری کنیم. برای مثال ما تنها گاهی اوقات یک صدای انفجار در طول نمایش می‌شنویم. از نکات جالب توجه دیگر این نمایش این است که ما در پایان آن یک تیتراژ تصویری می‌بینیم. این را هم باید بگویم که تاکنون دو کارگردان سینما به تماشای آن نشسته‌اند و هر دوی آنها به من گفته‌اند که این نمایش قابلیت سینمایی شدن دارد.

برجی ادامه داد: این نمایش ابتدا قرار بود در نیاوران اجرا شود، اما بعد از اینکه متن آن را به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دادم که بخوانند قرار شد در تماشاخانه سرو به اجرا دربیاید. آنها برای این نمایش ۱۲ میلیون تومان کمک کردند، این در حالی است که «جهشه» یک گروه ۳۰ نفره دارد که ۲۰ نفر از آنها بازیگر هستند. بخش زیادی از سرمایه این نمایش را خودم تقبل کرده‌ام. جالب است بگویم با وجود اینکه دوستان بسیج هنرمندان به تماشای این اثر نشستند و آن را تایید کردند، اما باز هم حمایتی از سوی آنها صورت نگرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سبد فرهنگی کشور پربارتر باشد و شاهد حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان باشیم.

«جهشه» تا ۱۲ شهریور ماه هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در تماشاخانه سرو روی صحنه می رود.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار