تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۷۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شبکه آبیاری دز:
مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی برای حفظ منابع آب در خوزستان ضروری است
مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان گفت: برای حفظ منابع آب در استان خوزستان مصرف بهینه آب و افزایش بهره وری از منابع آب موجود ضروری است.

محمد اسلامی فروش حجمی آب به بخش کشاورزی را یکی از مهمترین راهبردهای افزایش بهره وری از منابع آب برشمرد و افزود: فروش حجمی آب کاهش هدر رفت آب و افزایش تولید در واحد سطح را به دنبال دارد که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.
وی همچنین افزود: در شرایط فعلی قیمت تمام شده آب و هزینه های انتقال و نگهداری شبکه های آبیاری در بخش کشاورزی بیش از قیمت فروش بوده ضمن اینکه تفاوت این اختلاف قیمت به شرکت های بهره بردار پرداخت نمی شود.
مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان به هزینه بالای انتقال ، توزیع و تحویل آب و نیز هزینه بالای تعمیر و نگهداری شبکه های آبیاری اشاره کرد و گفت: سالانه اعتبار سنگینی صرف نگهداری و تعمیر شبکه آبیاری ، زهکش ، کانال های آبیاری ، پمپاژ و نیز نگهداری سدهای انحرافی و تنظیمی و جاده های کانال های کشاورزی می شود که این هزینه ها باید از محل فروش آب به بخش کشاورزی تامین شود که جوابگوی هزینه ها نیست.
وی آبیاری شبانه را از دیگر موارد ضروری در بخش کشاورزی در استان خوزستان به دلیل شرایط سخت آب و هوایی در فصل تابستان و تبخیر بالای آب برشمرد و گفت:استقبال نکردن کشاورزان از آبیاری شبانه به دلیل وفور منابع آب در خوزستان و ناشی از کم توجهی به ارزش واقعی آب است.
اسلامی همچنین به تعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با کشاورزان منطقه در شرایطی که مطالبات آنها بابت فروش محصول گندم و ذرت دانه ای به موقع پرداخت نشد اشاره کرد و گفت: در این شرایط اقدامی برای وصول طلب آب بها از سوی این شرکت صورت نگرفت.
وی به مشکلات بخش کشاورزی دزفول و سایر شهرهای شمال خوزستان بابت فروش محصولات نیز اشاره کرد و گفت:فروش محصول ، موتور محرکه تولید در بخش کشاورزی است و تا زمانیکه مهندسی فروش در کشور اجرایی نشود و بازاریابی ، بازارسازی و بازار گردانی مناسبی برای تولیدات بخش کشاورزی در داخل و خارج کشور انجام نشود ، بخش کشاورزی همچنان برای فروش تولیدات خود با مشکل مواجه بوده و متضرر می شود.
اسلامی نقش سازمان های مردم نهاد در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی را مهم دانست و گفت: با توجه به ظرفیت بالای دزفول در بخش کشاورزی و تولید انبوه انواع محصولات ، سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بازار خارج از منطقه ضروری است.
به گزارش ایرنا شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان محدوده ای بالغ بر 180 هزار هکتار را در بر می گیرد.
مساحت ناخالص زمین های کشاورزی زیر پوشش شبکه آبیاری دز 125 هزار هکتار و شبکه آبیاری کرخه شمالی 54 هزار هکتار می باشد که 120 نوع محصول در آنها کشت می شود.
سد تنظیمی دز ، سد انحرافی دز و پنجهزار سازه آبی از جمله ظرفیت های شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان می باشند.
18 هزار باغدار ، کشاورز و 2 شرکت بزرگ کشت و صنعت هفت تپه و کارون ، شهید رجایی و شهید بهشتی و برخی مصارف صنعتی از ظرفیت آب کانال های شبکه آبیاری دز بهره مند می باشند.
سالانه سه میلیون تن محصول در دزفول تولید می شود که این حجم تولید در بخش کشاورزی حاصل وجود شبکه های مدرن آبیاری در منطقه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار