تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۲۹۷۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور خبر داد:
از استقرار دبیرخانه دائمی کنگره تا ارائه مراجع جدید به پژوهشگران دنیا
دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور از دریافت 185 مقاله در دبیرخانه کنگره و تلاش برای تدوین مراجع و منابع جدید برای پژوهشگران این حوزه خبر داد و گفت: فعالیت‌های اصلی بعد از اتمام کنگره آغاز خواهد شد که شامل کاوش، ارائه منابع جدید در خصوص تاریخ و تمدن ایران در حوزه علم و فناوری و ... است.
 دکتر ذاکرمشفق با یادآوری این‌که هدف اصلی از برگزاری کنگره جندی‌شاپور صیانت و حفاظت عرصه و حریم شهر، دانشگاه و بیمارستان باستانی جندی‌شاپور و معرفی آن به سراسر دنیا و ایران است، اظهار کرد: ما می‌توانیم نقش تمدن‌ساز یک دانشگاه ایرانی‌اسلامی را از این طریق به دنیا بشناسانیم که این امر در عرصه دیپلماسی و علمی جهان بسیار مهم و از افتخارات ایرانیان قبل و بعد از اسلام است و یک خودباوری ملی در جوانان ایجاد می‌کند.

 وی با اشاره به ارکان کنگره، افزود: ریاست شورای سیاست‌گذاری کنگره دکتر ولایتی، رییس کنگره دکتر فرهادی وزیر علوم و دبیر کنگره نیز دکتر عصاری رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول هستند؛ همچنین سه کمیته علمی، اجرایی و کمیته میراث نیز زیرمجموعه این همایش تشکیل شده است که سومین کمیته خارج از عرف همایش‌های مرسوم در ایران است و ارتباط تنگاتنگی با سازمان میراث فرهنگی دارد.

 دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور بابیان این‌که دبیرخانه دائمی این کنگره نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در دانشگاه مستقر شده است، گفت: فعالیت‌های اصلی بعد از اتمام کنگره آغاز خواهد شد که شامل کاوش، ارائه منابع جدید در خصوص تاریخ و تمدن ایران در حوزه علم و فناوری و ... است.

ذاکرمشفق درباره محورهای علمی کنگره، عنوان کرد: تاریخ و باستان‌شناسی، شهرسازی و معماری، هنر و موسیقی، ابعاد زبان‌شناختی و تبادل زبانی و ترجمه در جندی‌شاپور، زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، ساختار آموزشی و پژوهشی جندی‌شاپور، مکتب علمی جندی‌شاپور، مکتب پزشکی، سیاست کشورداری از جندی‌شاپور تا بغداد، صنعت فناوری و کشاورزی در جندی‌شاپور، آثار و رهیافت‌های جندی‌شاپور در تمدن اسلامی و فرهنگ بشری و محور آخر از "جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران" است که به سیر تحول و تکامل فرایندهای آموزشی و تمدنی در کشور می‌پردازد.

 وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به 185 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که به‌طورجدی داوری و مقالات برگزیده در روز کنگره به‌صورت شفاهی و پوستر ارائه خواهند شد؛ همچنین تعدادی مقاله سفارشی هم پیش‌بینی شده چراکه ممکن است در برخی محورها منابع زیادی در دسترس نباشند. در این راستا طی مکاتبه با برخی صاحب‌نظران در ایران و جهان از آن‌ها برای حضور و ارائه مقاله در کنگره دعوت شد که مقالات این افراد نیز مورد داوری قرار خواهند گرفت و تاکنون قرار بر این است که 18 مقاله سفارشی به دبیرخانه کنگره ارائه شود.

 دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور تصریح کرد: ما سعی کردیم در کنار این فعالیت‌ها تا حد امکان تمامی منابع مرتبط با جندی‌شاپور که در دنیا پراکنده‌اند، شناسایی، جمع‌آوری و از فارسی به انگلیسی و از لاتین به فارسی ترجمه شوند تا مراجع و منابع جدیدی برای پژوهشگران فراهم کنیم.

 وی افزود: تاکنون مراجع مفیدی شامل مقالات و کتب ارزشمند گردآوری شده‌اند که از این تعداد هشت کتاب در حال تألیف و ترجمه هستند که شاخص‌ترین این آثار کتاب "آکادمی جندی‌شاپور" از یک فیلسوف آلمانی به نام شوفلر است که برای اولین‌بار به زبان فارسی ترجمه شده است. کتاب‌هایی نیز از مؤلفان فرانسوی و ترک در حال ترجمه هستند.

ذاکر مشفق ادامه داد: همچنین چند مقاله به زبان‌های مختلف در این زمینه یافت شده‌ که این مقالات نیز در حال ترجمه هستند تا در روز کنگره رونمایی شده و فصل جدیدی از ارائه مراجع و منابع مفید برای پژوهشگران رقم بزنند؛ در خصوص تاریخ جندی‌شاپور مراجع بسیار کمی وجود دارد و واقعیت این است که دنیا بیشتر از خودِ ایرانیان جندی‌شاپور را می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارند. خودِ ما نمی‌دانیم که چه گنجینه و هویت درخشانی در حدود هزار و 800 سال پیش داشته‌ایم.

 وی خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، مسابقه طراحی سردر دانشگاه جندی‌شاپور دزفول نیز برگزار خواهد شد و این سازه با تأثیرگرفتن از المان‌های تاریخی جندی‌شاپور باستان و تلفیق آموزه‌های اسلامی طراحی می‌شود. دانشگاه صنعتی دزفول به‌نوعی ورودی استان خوزستان است و هر فردی که به خوزستان وارد می‌شود از کنار سردر این دانشگاه عبور می‌کند بنابراین این سازه می‌تواند یک پیام فرهنگی به همراه داشته باشد و از این رو باید با نام پرآوازه‌ی جندی‌شاپور متناسب باشد.

 دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور بابیان این‌که کاوش‌ها بعد از اتمام کنگره ادامه خواهند داشت، اظهار کرد: بسیاری از آثاری که از دل خاک بیرون می‌آیند، باید به موزه‌ای که ازلحاظ بین‌المللی استانداردهای لازم را داشته باشد، منتقل شوند. در خصوص زمین این موزه فرمانداری و شهرداری دزفول قول همکاری داده‌اند و سازمان میراث فرهنگی نیز طراحی این موزه را بر عهده دارد؛ همچنین راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات جندی‌شاپور مدنظر است تا پشتوانه‌ی علمی و تحقیقاتی این کار را فراهم کند و بسترسازی لازم را برای تحقیق و توسعه در این زمینه انجام دهد.

ذاکرمشفق با اشاره به بازدیدهای مسئولان کشوری از شهر باستانی جندی‌شاپور، اظهار کرد: در راستای جلب حمایت مسئولان از کنگره، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون یونسکو، معاون فرهنگی وزیر علوم و ... دعوت شد تا از این منطقه بازدید کنند.

 وی با بیان این‌که برگزاری این کنگره نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد، در خصوص حامیان کنگره عنوان کرد: وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه‌های مختلف، استانداری خوزستان، سازمان آب و برق، صداوسیما و ... حامیان مادی و معنوی این کنگره هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار