تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۸۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پارادوکس دولتی در افتتاح دروازه‌های گمرکی منطقه آزاد اروند/عکس
منطقه آزاد اروند در هفته دولت به دنبال افتتاح دروازه‌‌های گمرک در این منطقه است که مسئولان گمرک از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کنند.
  سازمان منطقه آزاد اروند استان خوزستان دروازه‌های موقت گمرکی منطقه آزاد اروند را افتتاح خواهد کرد.

بیلبوردهای تبلیغاتی افتتاح منطقه آزاد برای ایجاد دروازه‌های موقت گمرکی نشان می‌دهد، این دروازه‌ها در هفته دولت افتتاح خواهند شد.

این اقدام اولین برنامه برای حضور گمرک ایران در این منطقه است تا از این پس تمامی فعالیت‌ها با نظارت و کنترل انجام شود و حواشی مناطق آزاد پیرامون خروج کالاهای قاچاق پایان یابد.

براین اساس، باید زیرساخت‌ها و بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری در منطقه آزاد اروند آماده شود، تا بتوان اطمینان از حسن انجام کار پیدا کرد.

در این راستا محمدرضا جعفری ناظر گمرکات استان خوزستان  در این رابطه معتقد است: هنوز گمرک در منطقه آزاد اروند مستقر نشده است و اینکه چرا دروازه‌های موقت مطرح شده احتمالا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم باشد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد اروند باید محدوده جغرافیایی مشخص داشته و محصور بوده و زیرساخت‌هایی مانند باسکول، دستگاه ایکس ری،‌ گارد ورود و خروج و امکانات نرم افزاری فراهم شود، تا گمرک امکان استقرار داشته باشد.

جعفری عنوان می‌کند: شفاف بگویم اگر شرایط مورد نظر گمرک در منطقه آزاد اروند فرام باشد، گمرک حضور خواهد یافت و اکنون از آخرین مرحله آماده شدن، زیرساخت‌ها بی اطلاع هستیم.

ناظر گمرکات استان خوزستان تاکید کرد: مسئولان منطقه ازاد اروند می‌خواهند گمرک را در عمل انجام شده قرار دهند، اما باید گمرک جایی مستقر شود که بتواند کنترل و نظارت کامل داشته باشد.

وی در مورد نصب بنرهای افتتاح گمرک در این منطقه ادامه داد: از افتتاح دروازه‌های موقت گمرک در منطقه آزاد اروند در هفته دولت بی خبر هستم.

به گزارش فارس، در حال حاضر با توجه به اظهارات ناظر گمرکات خوزستان معلوم نیست، این افتتاح یک جانبه که مسئولان گمرک در جریان آن نیستند، با چه نیت و هدفی دنبال می‌شود. قطعا حضور گمرک به عنوان مرزبان اقتصاد در مناطق ازاد در صورتی که نواقص قانونی و خلاهای موجود در زمینه مبارزه با قاچاق برطرف شود، موجب ارتقا عملکرد این مناطق شده و می‌توان جلوی فساد و قاچاق احتمالی را گرفت. اما اکنون افتتاح ناگهانی و یک سویه نباید منجر به ایجاد گمرکات خود ساخته توسط منطقه ازاد اروند شود.

براساس این گزارش، در پی بالا گرفتن انتقاد از عملکرد مناطق ازاد که روزی به دنبال افزایش و تقویت صادرات ایجاد شد، اما براساس اظهارات بسیاری از کارشناسان و مسئولان محلی برای واردات و سوء استفاده و قاچاق‌های احتمالی شده است، به طوری که این مناطق طبق قوانین خود فعالیت کرده و معلوم نیست، به کدام نهاد نظارتی در کشور پاسخگو هستند و کدام ارگان‌ها بر فعالیت‌ها آنها می‌توانند کنترل و بازرسی داشته باشند.

پیش‌تر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در 19 تیر امسال در مراسم روز صنعت با انتقاد از واردات‌محور شدن مناطق آزاد گفته بود:‌ مناطق آزاد یکی از گلوگاه‌های واردات و قاچاق است، این‌که مردم کالایی را به عنوان سوغاتی از این مناطق وارد کنند، مساله‌ای نیست، اما وقتی برخی افراد نیسان را پر می‌کنند و تریلی‌های مملو از کالا را روانه سرزمین اصلی می‌کنند، دیگر روشن است که هدف واردات و به عبارت دیگر قاچاق کالاست. هر روز از صفحات روزنامه‌ها تبلیغات خرید املاک تجاری در مناطق آزاد دیده می‌شود که نشان می‌دهد، خبری از تولید در آن مناطق نیست.

همچنین رحیم زارع نماینده مجلس گفته بود: میانگین سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد در هر سال 140 میلیون دلار است، یعنی در هر منطقه آزاد 20 میلیون دلار که این رقم یک‌صدوپنجاهم قاچاق در مناطق آزاد است.

:
:
:
آخرین اخبار