تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۲۹۸۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب ،هوا وغذا مشکلات حوزه سلامت درخوزستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آب ،هوا وغذا به عنوان مشکلات جدی حوزه سلامت در خوزستان یاد کرد.
 اسماعیل ایدنی امروز در همایش معرفی دستاوردهای طرح تحول سلامت در خوزستان در اهواز اظهار داشت : در خوزستان در زمینه آب، هوا و غذا دچار چالش هستیم.

وی با  اشاره به احداث ۱۲۱ پایگاه سلامت در خوزستان گفت: عدالت در بخش سلامت کشور فاصله زیادی با شاخص‌های مطلوب عدالت در سلامت در سطح جهان داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهوازبیان کرد: آمار خانوارهایی که به علت بیماری‌های مهلک و صعب العلاج به زیر خط فقر سقوط کرده بودند، میزان دسترسی به امکانات و میزان پرداخت از جیب مردم که به 60 درصد رسیده بود از دیگر شاخص‌هایی بود که با مولفه‌های عدالت در سلامت جهانی فاصله داشت.

وی افزود: آن زمان که می‌خواستیم طرح تحول سلامت را در خوزستان راه‌اندازی کنیم از نظر شاخص‌های سلامت در استان خوزستان مشکلات زیادی داشتیم.

ایدنی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام این حوزه گفت: بیش از 640 میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی در حوزه سلامت در استان خوزستان وجود داشت که متوقف شده بودند و در نخستین گام با اهتمام وزیر بهداشت 176 میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های ناتمام در این استان  اختصاص یافت.


وی تاکید کرد: کمبود تخت بیمارستانی از مشکلات خوزستان در حوزه سلامت بوده است که مردم همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در خوزستان تهدیدهای ویژه‌ای داریم که ما را از سایر نقاط کشور متفاوت کرده است، گفت: تبادلات مرزی و دریایی، ورودی بسیاری از کالاهای استراتژیک غذایی، مشکلات ترافیکی و تصادفی و همچنین در مسائل اقلیمی و جغرافیایی با تهدیدهای نوپایی از جمله ریزگردها که شدتش در حال افزایش است و به دلیل دخالتهای بدون کارشناسی در اکوسیستم طبیعت رخ داده است.


وی افزود: مسئله آب آشامیدنی یکی از مشکلات استان خوزستان است که هر ساله با خطر بیماری‌های روده‌ای به دلیل مشکل آب آشامیدنی با آن مواجه هستیم از طرفی سیستم فاضلاب شهری در این استان نیز از دیگر مشکلات است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به وضعیت امنیت غذایی در ایران گفت: در زمینه امنیت غذایی جزو استان‌های ناامن غذایی کشور قرار داریم.

وی تاکید کرد: آب، غذا و هوا 3 مسئله‌ای هستند که در خوزستان با آن‌ها دچار مشکل جدی هستیم.

ایدنی با بیان اینکه برای ارتقاء سلامت باید سیاست‌گذاری‌های کلان تغییر کند، تصریح کرد: امروزه بیش از 50 درصد از عوامل موثر بر سلامت به سیاست گذاری‌های کلان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط هستند بنابراین بدون اصلاح این سیاستها نمی‌توانیم مسئله سلامت را ارتقا بخشیم.

وی به نقش رسانه‌ها در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه می‌توانند با مدیریت افکار عمومی سطح سواد سلامت را در جامعه افزایش دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در سال گذشته دانشگاه جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت 121 پایگاه سلامت و 70 مرکز جامع سلامت را در استان اجرایی ساخت که آمار مناسبی در این حوزه است.

وی گفت: طرح تحول سلامت در حوزه آموزش نیز  متناسب با نیاز بازار سلامت با هدف تربیت نیروی انسانی در سطح کشور شروع شده است.
:
:
:
آخرین اخبار