تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع اجرا می شود
اجرای پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع «جایکا» با محوریت چهارمحال و بختیاری در 6 استان حوزه رودخانه کارون اجرا می یابد.
  معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست ارزیابی فاز تمدید پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع «جایکا» در شهرکرد گفت: نتایج به‌ دست آمده از اجرای این طرح در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری نشان می دهد که باید در گام اول به دیگر نقاط مستعد این استان و در گام دوم به ۶ استان دیگر واقع در محدوده زاگرس و رودخانه کارون تعمیم پیدا کند.

پرویز گرشاسبی افزود: تغییر در رویکرد مدیریت منابع طبیعی و افزایش مشارکت مردم، ایجاد زمینه معیشت جایگزین و آموزش و توانمند سازی ساکنان مناطق جنگلی از اهداف اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع است.

وی ادامه داد: این طرح راهکاری برای جلوگیری از فرسایش خاک و مبارزه با پدیده خشکسالی و احیای جنگل‌ها می باشد.

گرشاسبی اضافه کرد: برای اجرای موفق این طرح در کشور باید انسجام سازمانی بین منابع طبیعی و آبخیزداری، استانداری‌، آموزش و پرورش و دیگر نهادها ایجاد شود.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: اجرای پروژه های مهم ملی و بین المللی مانند جایکا زمینه مشارکت مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی و همچینین بهره برداری صحیح از آن را فراهم می کند.

ذبیح الله غریب افزود: اجرای پروژه جایکا نزدیک ۶ سال در چهارمحال و بختیاری به طول انجامیده است و توسعه آن به تمام استان با مشارکت همگانی مردم به عنوان یک پروژه اقتصادی ملی از خواسته های مردم و مسئولان است.

نمانیده مقیم آژانس بین المللی همکاری ژاپن (جایکا) در ایران هم در ادامه گفت: بدون مشارکت فعال مردم نمی توان عرصه های منابع طبیعی را حفاظت و نگهداری کرد.

کوهی ساتو ادامه داد: رویکرد مشارکت، مشورت و همفکری مردم برای احیای منابع طبیعی در طرح جایکا به نتیجه رسیده و همچنان باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: در جریان اجرای پروژه مشارکتی جنگل و مرتع «جایکا» در چهارمحال و بختیاری مشاغلی نظیر زنبورداری، کشت گیاهان دارویی، باغچه های خانگی، احداث باغ و خیاطی برای زنان روستایی ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم گفت: امسال کشت گونه های اقتصادی جنگلی مانند انجیر، انار، سماق و کاشت گونه های گیاهان دارویی مانند موسیر و کلوس در ۲ هزار هکتار از اراضی استان انجام می شود.

علی محمدی مقدم افزود: استان چهارمحال و بختیاری به عنوان پایلوت و پیشرو در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی و جنگل کاری اقتصادی در کشور معرفی شده است.

طرح مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع به منظور احیا و حفظ مراتع وجنگل ها با همکاری ایران و ژاپن از سال ۸۹ در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده و آذرماه امسال به پایان می رسد که با پیش بینی های انجام شده و توافق طرفین تمدید می شود./راه دانا
:
:
:
آخرین اخبار