تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود سیلو، سردخانه و صنایع تبدیلی در خوزستان
کمبود سیلو، سردخانه، صنایع تبدیلی وانبارهای چند منظوره از جمله مشکلات موجود در خوزستان است که اگر این زیرساختها را ایجاد نکنیم با مشکل مواجه میشویم
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: کمبود سیلو، سردخانه، صنایع تبدیلی وانبارهای چند منظوره از جمله مشکلات موجود در خوزستان است که اگر این زیرساختها را ایجاد نکنیم با مشکل مواجه میشویم.

هرمز خواجوی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بوده و یکی از اهداف آن توسعه و گسترش تعاونی ها است.

وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی، صادرات در سطح خارج از کشور و برگزاری نمایشگاه ها، احداث زیرساخت هایی مثل سیلو، سردخانه، انبار، صنایع تکمیلی و تبدیلی، کارخانه های فراوری، توزیع سوخت، آرد، هدایت و نظارت بر تشکل های تعاونی، تأمین مایحتاج روستاییان، ایجاد نظام های بهره برداری برای منابع آبی و خاکی به ویژه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به واسطه این تعاونی ها انجام می گیرد و موظف به تشکیل و ایجاد نظام های بهره برداری هستیم.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان اضافه کرد: به محض اینکه کارهای آبی و خاکی انجام شد تشکل هایی را تشکیل می دهیم تا شبکه ها را تحویل بگیرند و رعایت الگوی کشت و یکپارچه سازی را انجام دهند. نظام های صنفی نیز که برخاسته از کشاورزان و یکی از وظایفشان دفاع از حق و حقوق و صنف کشاورزان است، زیر مجموعه های تعاون روستایی هستند.

خواجوی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴۳ تشکل با بالای ۲۶۰ هزار نفر عضو در خوزستان فعالیت می کنند که هم قبل تولید و حین و بعد تولید وظایف مهمی دارند. نهاد کشاورزی مثل بذر، کود و سم را توزیع می کنند و هنگام کشت و برداشت هم به صورت تضمینی و توافقی خریدار دارند و محصول را به فروش می رسانند.

وی بیان کرد: خرید محصولات تضمینی از سوی این تشکل های تعاونی صورت می گیرد که شامل؛ جو، گندم، ذرت، سیب زمینی، پیاز، کلزا، خرما، آفتاب گردان، برنج و سایر نهاده های روغنی است و اگر کشاورز نتواند این محصولات را در بازار با قیمت مناسب به فروش برساند سازمان تعاون روستایی و یا وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارند که این محصولات را به منظور حمایت از کشاورزان خریداری کنند.

خواجوی بیان کرد: در کشور ۲۴ محصول مشمول خرید تضمینی هستند که یک هزار و ۳۰۰ نفر در تعاونی ها مشغول به کار و ۵۰۰ نفر نیز نیروی فصلی هستند.

وی گفت: ۲۸۰ هزار تن ظرفیت انباری سیلوی مسقف و ۲۷ کارخانه ذرت خشک کنیم داریم که متعلق به شبکه تعاونی این سازمان هستند. یک میلیون تن هم انباری روباز داریم. چهار هزار دستگاه کمباین شبانه روز هنگام برداشت گندم کار می کند و اگر انبار مسقف نباشد ترافیک در شهرها ایجاد می شود و کشاورزان نمی توانند برداشت خوبی داشته باشند و احتمال آتش سوزی و ریزش میزان محصول وجود دارد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان افزود: اگر زیرساخت های این سازمان نباشد قطعا در خصوص برداشت گندم و ذرت بحران ایجاد می شود.

خواجوی اضافه کرد: امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد که یک میلیون آن را ما خریداری کردیم. این میزاننسبت به سال گذشته با ۴۴ درصد افزایش خرید مواجه بوده و رکورد است.

یکی از مؤلفه های تولید، تغذیه گیاهی است

وی ادامه داد: در حدود ۳۰۰ هزار تن در سال کود توزیع می کنیم. یکی از مؤلفه های تولید، تغذیه گیاهی است. در صنایع و کارخانجات فرآوری که ایجاد شده امکان تولید برخی محصولات کشاورزی وجود ندارد.

خواجوی بیان کرد: در زمینه توزیع ارزاق و مایحتاج روستاییان هم فعالیت داریم. سوخت آنها توسط ما توزیع می شود و توزیع آرد برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی داریم، یعنی ۹ هزار تن در ماه آرد توزیع می کنیم. قیمت آرد کیسه ای ۳۵ هزار تومان است.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان عنوان کرد: خانه های بهداشت یکی از منابع آماری اهالی روستا برای ما است و برخی از شهرستان ها نیز اقدام به توزیع آرد در حاشیه شهر می کنیم که با تصمیم فرمانداری انجام می دهیم. برگزاری مجامع، تسهیلات بانکی و حمایت حقوقی، نظارت و حسابرسی گردش مالی آنها و همچنین توانمندسازی با هدایت و آموزش تشکل های تعاونی را انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: یک سری واحدهای اعتباری داریم که اعضا پول می گیرند و در صندوق می گذارند و برای خریدهای کشاورزان به آنها وام می دهند. سالانه ۶۰ میلیارد تومان از محل صندوق ها برای خرید کود، سم و بذر به کشاورزان وام داده می شود. تعداد کارمندان ما به ۱۵۰ نفر می رسد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان تصریح کرد: کاری که برای اولین بار در کشور سال گذشته در خوزستان به عنوان پایلوت انجام شد، قانون ماده ۳۳ افزایش بهره وری بخش کشاورزی است که به جای خرید تضمینی به شیوه قیمت تضمینی اقدام به خرید از کشاورزان انجام دهند. در قیمت تضمینی دولت باید ۱۰۰ درصد پول را می داد و بعد خرید را انجام می دادیم و گاها هم پول نبود. ولی در روش جدید گفته اند همزمان با خرید در بورس عرضه کنید و اگر بالاتر از قیمت تضمینی بود هم باید در آن واحد به کشاورز پرداخت شود و اگر قیمت کمتر بود مابهتفاوت را وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می کند. در سال ۹۵ ذرت و جو با این روش خریداری می شود و تاکنون ریالی به هیچ کشاورزی بدهکار نیستیم.

خواجوی ادامه داد: سال گذشته ۲۴۰ هزار تن ذرت به شیوه قیمت تضمینی خریداری کردیم. امسال ۱۵ هزار تن جو از کشاورزان استان به این شیوه خریداری شد ولی متولی اصلی شرکت پشتیبانی امور دام است.

وی بیان کرد: هیچ نیرویی را در کشت و صنعت شهید رجایی اخراج نکردیم و تازه ۴۰ نفر جدید را هم استخدام کرده ایم و سال گذشته نیز ۱۲ میلیارد تومان سود خالص داشته است. کارگران را حفظ و تولیدات را افزایش داده ایم. پیش بینی برای امسال هم ۱۵ میلیارد تومان سود خالص است. نزدیک به ۲۰۰ نفر هم نیرو دارد. از لحاظ خریدهای تضمینی و توافقی رتبه اول کشور و در بحث زیرساخت ها رتبه اول کشوری را داریم.

رتبه اول کشوری در بحث توزیع کود و نهاده های کشاورزی

به گفته خواجوی، در بحث توزیع کود و نهاده های کشاورزی باز هم رتبه اول کشور را داریم، ۲۰ هزار تن گندم بذری در خوزستان تولید و توزیع می کنیم و رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کرده ایم.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان تصریح کرد: کاری که برای اولین بار در کشور سال گذشته در خوزستان به عنوان پایلوت انجام شد، قانون ماده ۳۳ افزایش بهره وری بخش کشاورزی است که به جای خرید تضمینی به شیوه قیمت تضمینی اقدام به خرید از کشاورزان انجام دهند. در قیمت تضمینی دولت باید ۱۰۰ درصد پول را می داد و بعد خرید را انجام می دادیم و گاها هم پول نبود. ولی در روش جدید گفته اند همزمان با خرید در بورس عرضه کنید و اگر بالاتر از قیمت تضمینی بود هم باید در آن واحد به کشاورز پرداخت شود و اگر قیمت کمتر بود مابعدالتفاوت را وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می کند. در سال ۹۵ ذرت و جو با این روش خریداری می شود و تاکنون ریالی به هیچ کشاورزی بدهکار نیستیم.

خواجوی در ادامه افزود: در بحث نظام های بهره برداری هم تاکنون ۱۸ تعاونی تولید طی یک و دو سال گذشته که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کار می شود را راه اندازی کرده ایم، ۲۷ تعاونی قدیمی را ساماندهی کرده و هفت تعاونی جدید هم در دست راه اندازی داریم.

وی اضافه کرد: بیشترین تعاونی های تولید را در استان خوزستان ایجاد کرده ایم و برای اولین بار هم در سازمان تعاونی کشور سیلوی بتنی به ظرفیت ۳۰ هزار تنی با ۱۰ میلیارد تومان را طی ۱۴ ماه و در کوتاه ترین زمان ممکن در دزفول ساختیم.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: اگر اعتبارات را به ما بدهند برنامه داریم که چهار سیلوی دیگر به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن ایجاد کنیم. به هر حال کمبود سیلو، سردخانه، صنایع تبدیلی و انبارهای چند منظوره از جمله مشکلات موجود در خوزستان است که اگر این زیرساخت ها را ایجاد نکنیم قطعا استان با مشکل مواجه می شود.

خواجوی با بیان اینکه در هفته دولت دو انبار چهار هزار تنی چند منظوره در شهرستان شوشتر به ظرفیت هشت هزار تن افتتاح کردیم افزود: فروشگاه زنجیره ای در حمیدیه، سایت اداری در دشت آزادگان، راه اندازی کارگاه خیاطی در اندیمشک را در هفته دولت داشته ایم.

وی تصریح کرد: ۱۲ تعاونی زنان با بیش از پنج هزار عضو زن در روستاهای استان داریم که بیمه کشاوزی و تولید نهال، فروشگاه، واحد اعتباری و فعالیت های دیگری دارند. اگر دولت تسهیلات بانکی به این سازمان بدهد در راستای ایجاد اشتغال می توانیم خیلی خوب کار کنیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار