تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۳۰۰۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای پناهنده شدن چهار خلبان نظامی ایرانی به عراق/ورود چریک های عراقی با شناسنامه ایرانی به خوزستان!
گرچه افراد حزب دموکرات تا ۱۰ کیلومتر مانده به مهاباد عقب نشینی کرده اند، ولی راه های خروجی و ورودی مهاباد توسط حزب دموکرات به شدت کنترل می شود.
در روزهای ابتدایی شهریور ماه تهران بیش از ماه های گذشته درگیر حل مسئله گروگان هاست، اما اهمیت این مسئله نمی تواند وخامت اوضاع را در نوار مرزی کتمان کند و آن را از دید مردم و مسئولان پوشیده نگهدارد. در این زمان که بنی صدر فرماندهی کل قوا را نیز به عهده دارد، به طور حتم از گزارش های نظامی واصله و شکایات مردم نواحی مرزی بی خبر نیست و در جریان کامل اوضاع قرار دارد.

از سوی دیگر صادق قطب زاده در مصاحبه های خود با مطبوعات داخلی و خارجی متعرض آشوب و تعرض نیروهای نظامی عراق به پاسگاه های ما در نوار مرزی غرب و جنوب کشور نمی شود. سکوت این دو شخصیت مهم سیاسی که در راس اداره امور مملکت هستند بسیار سوال برانگیز است. در این روزها درگیری های مرزی به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده، به طوری که از هر دو طرف کشته و زخمی به جا می گذارد و در بعضی مناطق منجر به عقب نشینی نیروهای مرزی ایران می شود که در فقر تجهیزات نظامی و نیروی انسانی به سر می برند و درخواست کمک و پشتیبانی شان بی جواب گذاشته می شود. در ادامه اخبار و وقایع روز ۶ شهریورماه ۱۳۵۹ را به نقل از جلد نهم روزشمار جنگ ایران و عراق می خوانید.

 

*خلبان بفرستید

ششم شهریور ماه سال ۱۳۵۹ با یک واقعه نامنتظر آغاز می شود؛ به دنبال پناهنده شدن چهار خلبان نظامی ایرانی با یک هواپیمای فراند شیب به عراق در ۱۴ مردادماه گذشته، امروز اعلام شد که قرار است هواپیمای مذکور به دولت ایران بازپس داده شود. در اطلاعیه امروز ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است:«با اقداماتی که از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمل آمد، یک فروند هواپیمای فراندشیبی که در تاریخ ۱۴مردادماه گذشته از مرز ایران خارج شده و در خاک عراق نشسته بود، حکومت بعث عراق به سرنشینان آن پناهندگی سیاسی داده، ولی هواپیما بازپس گرفته می شود.» همچنین «دولت عراق به ایران اطلاع داده که برای بازگرداندن این هواپیما به خاک خود می تواند خلبانی را به عراق بفرستد.»

*در قصرشیرین بمانیم یا برویم

در پی یک آرامش چند ساعته در نوار مرزی قصرشیرین، مجددا از ساعت ۴بامداد امروز، مواضع و پاسگاه های مرزی این منطقه مورد هجوم ارتش عراق و آتشبارهای عراقی قرار گرفت. سپاه پاسداران قصر شیرین ضمن تایید این خبر اعلام کرد:« در این حمله در حالی که ارتش عراق از آتش توپخانه و سلاح های سبک استفاده می کرد، حمله خود را متوجه شهر قصرشیرین ساخته و در اثر گلوله توپ عراقی ها که به یک خانه در منطقه نصرت آباد اصابت کرد، دختری ۱۴ساله، یک کارگر و یک زن مجروح شدند.» این حملات در حالی رخ می دهد که شهر به تدریج حالت جنگ زده به خود می گیرد. در گزارش امروز خبرنگار خبرگزاری پارس آمده است:« تا قبل از درگیری های اخیر، مردم قصرشیرین و نفت شهر که شهر و محل خود را ترک کرده بودند، به تدریج به قصرشیرین و نفت شهر بازمی گشتند، ولی پس از درگیری های اخیر و به ویژه روز گذشته، اتومبیل های شخصی و مینی بوس ها مملو از اهالی، راهی شهرهای دیگر استان کرمانشاه هستند. شهر قصرشیرین از لحاظ تبلیغات اسلامی با کمبود بسیار مواجه است و زمینه نامساعدی را فراهم آورده است که گروه های مختلف در این منطقه فعالیت می کنند. این موضوع را مسئولان سپاه پاسداران و فرماندهان ارتشی به خبرگزاری پارس گفتند و اظهار شد در ۵مسجد موجود در قصرشیرین حتی نماز جماعت اقامه نمی شود. اکثر مردم در گفتگو هایی که به عمل آمد، خواهان قاطعیت برای حل مسئله مرزی و جلوگیری از درگیری ها بودند و می گفتند زندگی ما از هم پاشیده شده و نمی توانیم تصمیم بگیریم که آیا در قصر شیرین بمانیم یا کوچ کنیم؛ زیرا ارتش بعث عراق برخلاف تمام رویه ها و قراردادهای اجتماعی و بین المللی، داخل شهرها را مورد هدف قرارمی دهد، درحالی که نیروهای جمهوری اسلامی فقط حملات خود را متوجه پاسگاه ها و نیروهای نظامی عراق کرده است.»

این درگیریها تا شامگاه امروز و بامداد روز بعد ادامه یافت. خبرنگار اعزامی خبرگزاری پارس دراین باره گزارش داد:« در درگیرهای امروز که از ساعت۱۹مجددا آغاز شد، نیروهای ایران مواضع و پایگاه های ارتش مزدور بعث را درهم کوبیدند.» بنا به همین گزارش:«پاسگاه پرویز عراق که از سوی آن به مواضع نیروهای ایران آتش گشوده می شد، در یک حمله شجاعانه متقابل به وسیله نیروهای ایران درهم کوبیده شد و دستگاه ترانس مخابراتی پایگاه از کار افتاد. …»

درباره درگیری های امروز این منطقه، گزارش خبرنگار کیهان حاکی است:«پنجشنبه شب تنگ «ترشابه» با مزدوران و نیروهای بعثی درگیری شدیدی داشت که یکی از سنگرهای نوار مرزی نزدیک هوان به دست افراد سپاه پاسداران تصرف شد. … در این درگیری که بین مزدوران بعث و پاسگاه ژاندارمری پاطاق صورت گرفت، مزدوران بعث یک کامیون به شماره کرمانشاه و یک نیسان بار را که در جاده عبور می کردند با آر.پی.جی۷ به آتش کشیده و ۲نفر از سرنشینان نیسان بار در دم کشته و راننده کامیون توسط مهاجمین به گروگان برده شد.»

*چریک های عراقی با شناسنامه های ایرانی

گزارش امروز ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حاکی است:« حدود ۲۵نفر از چریک های عراقی مجهز به اسلحه و بمب های آتش زا جهت خرابکاری در خوزستان و سایر نقاط ایران، وارد و اکثرا دارای شناسنامه ایرانی بوده، به طوری که شایع است خرابکاری های اخیر در لوله های نفتی کرمانشاه به وسیله این گروه ها انجام گرفته است.» از سوی دیگر با توجه به افزایش شدید تحرکات و درگیری های مرزی عراق در غرب و جنوب کشور و نیز تحرکات گروه های مسلح داخلی معارض با نظام و وضعیت خاص و بحرانی کشور از لحاظ امنیتی، امروز مرکز فرماندهی سپاه مرکز، به کلیه واحدهای تابعه خود بر لزوم جدی گرفتن آماده باش تاکید و شهرهای مختلف ایران را از این لحاظ به دو بخش تقسیم کرد:« الف) شامل شهرهای مرزی و توابع آنها چون مشهد، زاهدان، بندرعباس، بوشهر، اهواز، ایلام، کرمانشاه، همدان، رضائیه، رشت و ساری دارای آماده باش درجه یک و ب) شامل شهرهای داخلی و استان های مرکزی نظیر زنجان، قم، اراک، اصفهان، یزد، کرمان، شیراز، سمنان، تبریز، شهرکرد، یاسوج و شهرهای تابعه آنها دارای آماده باش درجه دو اعلام گردید.

در همین حال گزارش های واصله به استانداری خوزستان، «پایگاه هوایی الخلیج که در ام القصر واقع است، امروز به وسیله هلیکوپتر و هواپیماهای میگ اکتشافی و هواپیماهای سوخو تقویت گردید. این هواپیماها تمرینات خود را فقط شب ها انجام می دهند.»

*کامیاران؛ آماج توطئه منافقین

درگیری های نیروهای مسلح انقلاب با گروههای مسلح ضدانقلاب در مناطق کردنشین به ویژه منطقه کامیاران همچنان ادامه دارد. بنا به گزارش فرماندهی سپاه مرکز؛« درگیری شدیدی که از ساعت ۲۲روز گذشته در ۳۵کیلومتری جاده کامیاران در دهی به نام گازرانی شروع شد، تا ساعت ۸:۵۵صبح امروز همچنان ادامه دارد.» بر اساس این گزارش:« تلفات خیلی زیاد است، ولی امکان تخلیه نمی باشد و تاکنون ۳شهید تخلیه شده است. از قرار معلوم یک تانک ارتش به تصرف نیروهای ضدانقلاب درآمده است.» در پایان این گزارش درخواست تقویت و پشتیبانی نیروهای خودی و درگیر در این منطقه شده است.

همچنین ستاد مشترک ارتش به نقل از ژاندارمری اعلام کرد:«واحدهای مستقر در گازرخانی از ساعت ۱۱امروز زیر آتش شدید افراد مهاجم قرار گرفته و در اثر فشار مهاجمین حدود ۲۰کیلومتر عقب نشینی کرده اند که در جریان عقب نشینی، پاسداران در محاصره قرار گرفته و تعدادی حدود ۳۰الی ۳۵نفر از برادران پاسدار شهید شده اند. همچنین برابر اعلام تلفنی ستاد عملیات مشترک غرب، سروان نصرالهی، … تلفات وجود دارد، ولی نه به صورتی که ژاجا گزارش داده است.»

در این حال گزارش شهربانی جمهوری اسلامی حاکی است:« به دنبال درگیری های اخیر در کامیاران، شاهپور فیروزه ای، فرمانده دسته دموکرات، امروز با حضور دکتر مادح نقشبندی فرزند شیخ عثمان و حدود ۵نفر دیگر از افراد دموکرات، جلسه ای در پایگاه خود در فاصله بین روستای گازرخانی و کاشتر در ۳۰کیلومتری شمال شرق کامیاران، تشکیل و تصمیم گرفتند که در این هفته به عوامل ارتشی و سپاه پاسداران در کاووشان حدود ۱۰کیلومتری پاسگاه خود، حمله نموده و پلی را که در ۱۰کیلومتری جاده کامیاران، کرمانشاه می باشد منهدم سازند.»

*شهرهای غربی زیر آتش منافقین

علاوه بر این گزارش های متعدد دیگر از درگیری ها و تحرکات گروه های مسلح معارض با نظام در مناطق کردنشین آذربایجان غربی، خبر از ادامه ناآرامی ها و ناامنی در این مناطق می دهد. از جمله در ساعت ۸:۳۰ دقیقه امروز یک گلوله توپ ۱۰۵ و بعدازظهر نیز ۲ گلوله توپ از سمت مهاباد به سوی سه راهی محمدیار شلیک شده که با آتش متقابل نیروهای خودی به آن پاسخ داده شد.

همچنین گزارش پاسگاه ژاندارمری ارومیه حاکی است: «اکیپ گشتی پایگاه در قریه سکلر در ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه امروز، با ضد انقلابیون برخورد نمود که این درگیری تا ساعت ۱۷:۴۰ ادامه داشت. در این درگیری به نیروهای خودی تلفاتی وارد نشد و ۵نفر از ضد انقلابیون مجروح شدند.»

از زنجان نیز خبر می رسد که «در منطقه تکاب به علت درگیری، برق شهر در محور تکاب، شاهین دژ قطع و مردم این نواحی از لحاظ آب و برق در مضیقه هستند.»

از سوی دیگر بنا به گزارش منابع اطلاعاتی سپاه میاندوآب:« گرچه افراد حزب دموکرات تا ۱۰کیلومتر مانده به مهاباد عقب نشینی کرده اند، ولی راه های خروجی و ورودی مهاباد توسط حزب دموکرات به شدت کنترل می شود.» گزارش شهربانی ارومیه نیز حاکی است:«صبح امروز در جاده قریه بیگم قلعه به نقده در اثر انفجار مین، ۲نفر کشته و ۴نفر زخمی شدند. …»

*عوامل کودتا تیرباران می شوند

در ادامه محاکمه و محکومیت عوامل دخیل در کودتای تیرماه گذشته، به حکم دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان، ۷ تن از جمله ۵ افسر و درجه دار لشکر ۹۲ زرهی اهواز امروز در این شهر تیرباران شدند. همچنین برای جلوگیری از ورود اسلحه یا فرار کودتاچیان، امروز به دستور استاندار بوشهر تا اطلاع ثانوی خروج موتور لنج های باری و مسافربری در مناطق تابع این استانداری ممنوع شد.

*بنی صدر: ایران گروگان آمریکا شد

پس از اظهارنظر روز یکشنبه صادق قطب زاده وزیرامورخارجه، درباره مسئله گروگان های امریکایی و لزوم آزادسازی آنها، امروز نیز بنی صدر در مصاحبه با روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز ضمن بحث درباره مسائل مختلف، درباره گروگان های امریکایی گفت:« پس از گروگانگیری امریکایی ها، در حقیقت ایران خود به صورت گروگان امریکا درآمد.»

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن درج بخش هایی از این مصاحبه، از قول تهران تایمز افزوده است:«او در صحبت هایش قبول نکرد تا درباره آینده ۵۳ گروگان امریکایی صحبت کند، ولی تاکید کرد که نسل کنونی باید واقعیات را عریان ببیند، نه سراب ها را. … آقای بنی صدر از  اظهارات آقای صادق قطب زاده درباره آزادی ۵۳گروگان امریکایی که از اواخر نوامبر(آبان) در ایران نگهداری می شوند، پشتیبانی کرد و گفت ای کاش قطب زاده از اول این حرف ها را می زد و نه در حال حاضر که لطمات زیادی را متحمل شده ایم. …»


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار