تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۰۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشریح کرد:
دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان
بیش از یک هزار بیمار دیالیزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است و با توجه به اینکه باید به ازای هر 4 نفر یک تخت موجود باشد بنابراین تعداد 370 تخت دیالیزی نیاز است که در حال حاضر توانسته ایم تعداد تخت های دیالیزی را به 221 تخت برسانیم
همزمان با گرامیداشت هفته دولت روز شنبه و در پنجمين روز از اين هفته، همايش استاني"خوزستان و دولت يازدهم؛ معرفي دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت" با حضور دكتر ايرج حريرچي قائم مقام و معاون كل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آيت الله دكتر محسن حيدري امام جمعه موقت اهواز ،همايون يوسفي و كاظم نسب نمايندگان مردم اهواز، غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان،  اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان 

دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این همایش با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند عرصه اجتماعی توسعه باید با مردم گره بخورد و مردم باید محور توسعه باشند، گفت: این امر زمانی محقق می شود که انسان سالم در محوریت قرار بگیرد، بنابراین همواره باید توجه ویژه ای به بخش سلامت شود.
 
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید نیز در این راستا مسئله سلامت را جزء اولویت ها قرار داد و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز خواستار اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در راستای اولویت های تعیین شده بود.
 
نظری اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان شامل 7 دستورالعمل بود که تاکنون 6 برنامه ابلاغ و اجرایی گردیده است.
 
وی تصریح کرد: برنامه کاهش پرداختی از جیب مردم که یکی از مهمترین برنامه های طرح تحول نظام سلامت است و از شاخص های عدالت در سلامت و توسعه یافتگی کشور محسوب می شود، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موفق شد میزان پرداختی بیماران ساکن شهر را به 6% و بیماران روستایی و جمعیت های زیر 20هزار نفر را به 3% کاهش دهد، علاوه بر آن داروها و ملزومات بیماران در بیمارستان تأمین شد.
 
نظری افزود: در سال 94، 242 هزار و 631 بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شده اند که میانگین پرداختی آنان 4.75% کل صورتحساب بوده است. همچنین در جغرافیای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیش از 397 هزار نفر بیمه و از خدمات طرح تحول نظام سلامت بهره مند شده اند. همین امر نیز باعث افزایش 15% بار مراجعات بیماران به بیمارستان های دولتی تحت پوشش دانشگاه نسبت به قبل گردیده است.
 
معاون درمان دانشگاه ادامه داد: حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از برنامه های دیگر طرح تحول درمان است که در همین راستا در 13 شهرستان فضای مناسبی جهت استقرار پزشکان در نظر گرفته شد و تمامی اماکن قبلی بهسازی گردید و هم اکنون با شرکت 67% پزشکان در این برنامه و استقرار آنان در شهرستانها از مراجعه بسیاری از بیماران به مرکز استان جلوگیری شده است. در طی این برنامه در سال 94 در 15 بیمارستان دانشگاهی 118 پزشک در قالب 10 هزار و 78 کشیک 24 ساعته به ارائه خدمت مشغول بوده اند.
 
نظری، افزایش ارتقا کیفیت خدمات سرپایی را از دیگر برنامه های طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان عنوان کرد و بیان داشت: 607 پزشک متخصص و فوق تخصص در 21 درمانگاه تخصصی استقرار یافته و در سال 94 در نوبتهای صبح و عصر مجموعاً 2 میلیون و 300 هزار نفر را با تعرفه دولتی ویزیت نمودند. علاوه بر این در بعضی از شهرستان های فاقد بیمارستان مانند حمیدیه و هفتگل نیز با اعزام متخصصین خدمات سرپایی تخصصی به مردم ارائه گردید، که در این راستا 8 کلینیک ویژه در شهرستان ها نیز در حال ساخت است و انتظار می رود تا پایان سال بهره برداری شوند.
 
معاون درمان دانشگاه افزود: بهبود وضعیت فضای فیزیکی بیمارستان ها و کیفیت ارائه خدمات از دیگر برنامه های تحول درمان بوده که در این زمینه 105 بخش بستری در بیمارستان ها بطور کامل بهسازی و 852 تخت بزرگسال و 117 تخت اطفال توزیع شد. همچنین برای بهبود ارائه خدمات طی دو مرحله بیش از 554 پرستار و گروه پرستاری در مجموعه جذب و بکارگیری شده است، علیرغم این نیز هنوز تعداد پرستار نسبت به تخت متناسب نیست و این نسبت به شاخص های کشوری بسیار کمتر است، که جبران این مسئله کار ساده ای نیست و هم اکنون نیز آمادگی جذب پرستار، بهیار، تکنسین اتاق عمل و هوشبر را داریم.
 
وی سپس به برنامه ترویج زایمان طبیعی اشاره نمود و اظهار داشت: در سال های گذشته تکنیکهای زایمان طبیعی و جایگاه زایمان فیزیولوژیک با گسترش سزارین در حال فراموشی بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد افزایش زایمان طبیعی و دست یابی به شاخص مورد نظر بودیم، انجام زایمان طبیعی و ترویج آن نیاز به فضای فیزیکی  و فرهنگ سازی بود. در این راستا برای 8 هزار و 153 نفر در طی سال 94 کلاس برگزار شد و  برای 12 مرکز دانشگاهی فضای بلوک های زایمانی طراحی و اجرا شد که در برخی از شهرستان ها همچون لالی، رامشیر و سوسنگرد این بلوک ها تکمیل و نیز در رامهرمز و باغملک در چند هفته آتی به بهره برداری خواهند رسید.
 
نظری ادامه داد: با وجود اینکه برنامه حمایت و حفاظت از بیماران صعب العلاج در سطح کشور نهایی ولی به دلیل بار مالی بسیار زیاد ابلاغ نشد، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این زمینه پیشرو بود و از محل درآمدهای خود، حمایت هایی را در ارائه خدمات و تأمین دارو به این نوع بیماران در نظر گرفت.
 
معاون درمان دانشگاه با اشاره به اهمیت غیرقابل انکار دقایق و ثانیه ها در نجات جان بیماران بدحالی که به دلیل شدت بیماری و یا جراحات وارده می بایست در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مدنظر منتقل گردند، گفت: در راستای اجرای برنامه های دولت تدبیر و امید به منظور تحقق اهداف نظام سلامت، پایگاه اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مردادماه 1393 به عنوان یکی از 14 پایگاه هوایی در آن زمان در کل کشور افتتاح و راه اندازی گردیدکه بوسیله این امداد هوایی توانسته ایم جان مادران باردار زیادی در مناطق کوهستانی و صعب العبور و همچنین مصدومان سوانح و حوادث ترافیکی را  نجات دهیم.
 
وی تصریح کرد: در زمینه توسعه بخش های ویژه که 2000 تخت در کل کشور مدنظر بود، تعداد 90 تخت به استان خوزستان اختصاص داده شد که تعداد 55 تخت فعال شد، بخش های مراقبت های ویژه نوزادان نیز در بیمارستان مادر رامهرمز، حاجیه نرگس معرفی ماهشهر، شهدای ایذه، ابوذر اهواز تکمیل و یا در حال تکمیل است، توسعه بخش های تشخیصی-درمانی سرپایی، و ابلاغ کتاب ارزش های نسبی بعد از 20 سال نیز از سایر برنامه های اجرا شده بود.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه، افتتاح بیمارستان 22 بهمن مسجد سلیمان، راه اندازی کلینیک ویژه خیریه امام رضا (ع) در کارون، راه اندازی کلینیک ویژه کیانپارس با همکاری جمعیت هلال احمر را از دیگر اقدامات دانشگاه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.
 
 نظری با اشاره به استانداردسازی بخش های دیالیز و افزودن تعدادتخت های دیالیز گفت: استان خوزستان جزء استان هایی است که تعداد بیماران نیازمند دیالیز آن نسبت به جمعیت بالا است، یک هزار و 633 بیمار دیالیزی در کل استان خوزستان وجود دارد و ماهیانه 60 تا 70 بیمار دیالیزی نیز بر این تعداد افزوده می شود.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار بیمار دیالیزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است و با توجه به اینکه باید به ازای هر 4 نفر یک تخت موجود باشد بنابراین تعداد 370 تخت دیالیزی نیاز است که در حال حاضر توانسته ایم تعداد تخت های دیالیزی را به 221 تخت برسانیم.
 
وی سپس به برنامه های در دست اقدام دانشگاه اشاره نمود و بیان داشت: ساخت ابربیمارستان 2000 تختخوابی با مشارکت کشور ایتالیا، توسعه و بازسازی بخش غیرفعال بیمارستان شهید بقایی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از این طریق 400 تخت به بخش درمان افزوده می شود، تکمیل بیمارستان ابوذر و بیمارستان 128 تختخوابی سوسنگرد که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند، شروع فعالیت تکمیل بیمارستان 125 تختخوابی باغملک بعد از مدت های مدید و پروژه تکمیل نهایی بیمارستان الوار گرمسیری اندیمشک از مهمترین برنامه های در دست اقدام دانشگاه هستند.
 
معاون درمان دانشگاه اذعان داشت: خدمات ویژه ای در ارتباط با  بیماران تنفسی و درمان آنان در سه سال گذشته ارائه شد، به گونه ای که در اولین روز از بارش باران های پائیزی در سال گذشته ظرف مدت 7 ساعت تعداد 3 هزار و 500 نفر به اورژانس های بیمارستان مراجعه  و در طول دو هفته تعداد 27 هزار نفر درمان شدند.

فوق تخصص جراحی عروق افزود: اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بین 56 دانشگاه علوم پزشکی کشور در زمینه پدافند غیر عامل و  مدیریت بحران مقام اول را کسب کرد و هم چنین 3 لوح تقدیر در خصوص زایشگاه برتر نیز کسب شد.
 
نظری بیان داشت: در سال 94 در زمینه توریسم درمانی 5 هزار و 500 نفر بستری و بدین ترتیب 15 میلیون دلار وارد کشور شد و تا کنون در مقایسه با سال قبل در این زمینه 20 % افزایش داشته است، که این مسئله می تواند درآمد زایی خوبی در بخش درمان و سایر قسمت ها داشته باشد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان با بیان اینکه شاخص های درمانی 15% نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اذعان داشت:  به جرأت می توان گفت در گذشته کل شهرستان ها به جزء بیمارستان های آموزشی خدمات سرپایی ارائه نمی شد ولی هم اکنون با اجرای طرح تحول نظام سلامت در تمامی شهرستان ها این درمانگاه ها و کلینیک ها فعال و با تعرفه کاملاً دولتی ارائه خدمت می کنند.
:
:
:
آخرین اخبار