تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۳۰۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان تشریح کرد:
دستآوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت
حوزه بهداشت استان خوزستان تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وضعیت خوبی نداشت، خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی-درمانی در روستاها فرسوده و در شهرها نیز فقط مناطق برخوردار دارای مراکز بهداشتی- درمانی بودند و در این مراکز تنها مراقبتهای مادر و کودک ارائه می گردید. با اجرای این طرح، شرایط تغییر کرد و وضعیت بهداشت استان سر و سامان یافت
همزمان با گرامیداشت هفته دولت روز شنبه و در پنجمين روز از اين هفته، همايش استاني"خوزستان و دولت يازدهم؛ معرفي دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت" با حضور دكتر ايرج حريرچي قائم مقام و معاون كل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آيت الله دكتر محسن حيدري امام جمعه موقت اهواز ،همايون يوسفي و كاظم نسب نمايندگان مردم اهواز، غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان،  اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

دستآوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت 

دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این همایش اظهار داشت: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بزرگترین اتفاقی که در حوزه بهداشت کشور صورت گرفت پیاده سازی و اجرای نظام شبکه در کشور بود که توسط شادروان دکتر پیله رودی، شادروان دکتر شادپور و دکتر ملک افضلی طراحی و عملیاتی گردید. این برنامه برای بهبود وضعیت سلامت کشور در آن مقطع زمانی برنامه ای کارآمد بود ولی آن چه که مشخص است بعد از گذشت 30 سال و با  گذر دموگرافیک، افزایش جمعیت شهری، گذار اپیدمیولوژیک و تغییر سیمای بیماریها این برنامه دیگر قادر به تامین همه نیازهای حوزه سلامت کشور و به خصوص بخش بهداشت نبود و ایجاد تحول در این بخش به ضرورتی اجتناب ناپذیر مبدل شد.
 
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: از همین رو  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موضوع تحول در حوزه سلامت در اولویت برنامه های کشور قرار گرفت و اینگونه بود که در اواخر سال 93 طرح تحول بهداشت بعد از اجرای  تحول در حوزه درمان اجرایی گردید که در این همایش به بخشی از فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه که بعضا در سطح کشور جایگاهی ممتاز و ویژه کسب نموده اشاره خواهد شد.
 
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: ما ماموریت داشتیم مراقبتهای اولیه سلامت را به جمعیت سه میلیون و دویست هزار نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارائه دهیم. این در حالی است که این جمعیت در یک جغرافیای بسیار متفاوت از هم در سطح استان توزیع شده اند. پراکندگی جمعیت در یک جغرافیای ناهمگون به تنهایی یک چالش جدی در ارائه مراقبتهای اولیه سلامت به جمعیت تحت پوشش به شمار می رود، از طرف دیگر استان خوزستان دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین در کشور است به نحوی که از 11 میلیون جمعیت حاشیه نشین کشور بیش از یک میلیون و صد هزار نفر آن در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ساکن هستند. با تمام این چالش ها این دانشگاه تنها دانشگاهی در کشور بود که هر سه مرحله ارائه مراقبتهای اولیه به جمعیت تحت پوشش خود را در مناطق حاشیه نشین شهرها، شهرهای 50 هزار تا 500 هزار نفر و کلانشهر اهواز اجرایی نمود.
 
وی ادامه داد: حوزه بهداشت استان خوزستان تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وضعیت خوبی نداشت، خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی-درمانی در روستاها فرسوده و در شهرها نیز فقط مناطق برخوردار دارای مراکز بهداشتی- درمانی بودند و در این مراکز تنها مراقبتهای مادر و کودک ارائه می گردید. با اجرای این طرح، شرایط تغییر کرد و وضعیت بهداشت استان سر و سامان یافت. طرح تحول در قالب 15 برنامه و 10 پروژه پشتیبان طراحی و اجرایی گردید و کلیه نیازهای بهداشتی جمعیت را پوشش داد و مرتفع نمود.
 
سلمان زاده سپس به دستآوردهای طرح تحول بهداشت در مناطق روستایی تحت پوشش دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در روستاها تعداد مراکز بهداشتی درمانی از 114 به و تعداد پزشک از 260 نفر به 278 نفر افزایش پیدا نموده است به نحوی که در حال حاضر تمام تیم های سلامت مستقر در مراکز روستایی دارای پزشک هستند. 82 کارشناس بهداشتی جذب و در مراکز روستایی مستقر شدند. تعداد خانه های بهداشت از 577 به 597 افزایش پیدا کرد، تعداد بهورزان از  یک هزار و 6 نفر به یک هزار و 18 نفر و تعداد مراکز آموزش بهورزی از 7 مرکز غیرفعال به 9 مرکز مجهز و فعال ارتقا پیدا نمود. اقلام دارویی از 273 قلم به 436 قلم افزایش یافت و تعداد خودروها نیز از 78 به 125 دستگاه ارتقاء پیدا کرد.
 
معاون بهداشت دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود به تشریح دستآوردهای تحول در حوزه شهری پرداخت و تصریح کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت فقط 60 مرکز بهداشتی-درمانی در سطح شهرها وجود داشت که خدمات محدود بهداشتی را ارائه می دادند. در طی این طرح، ساختار مراکز تغییر یافت و با استقرار پزشک، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و سایر کارشناسان بهداشتی ارائه خدمات سلامت بطور جامع و فعال به جمعیت تحت پوشش ارائه گردید. تعداد مراکز شهری از 60 به 71 و تعداد پایگاه های سلامت از 64 به 123 افزایش یافت. تعداد پزشکان مراکز شهری از 12 به 79 نفر، ماما از 192 به  481 ، تعداد پرستار از 2 نفر به 67 نفر افزایش یافت. همچنین 71 نفر کارشناس سلامت روان و تغذیه و در سایر رشته های بهداشتی نیز 550 نفر جهت ارائه خدمات بهداشتی جذب و بکارگیری شدند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان، تجهیز آزمایشگاه آب به انواع دستگاه های پیشرفته جهت کنترل کیفیت آب، ارتقا کیفیت بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، راه اندازی سامانه 190 جهت رسیدگی به گزارشات و شکایت مردمی در رابطه با بهداشت عمومی، تجهیز آزمایشگاه های طب کار، راه اندازی 8 کلینیک ترک دخانیات، راه اندازی 38 آزمایشگاه تشخیص طبی، راه اندازی مراکز نمونه گیری، خرید خودرو ویژه حمل واکسن برای توزیع واکسن با رعایت زنجیره سرد، راه اندازی 2 مرکز مشاوره رفتاری، پوشش 100% دانش آموزان روستایی و 70 درصد دانش آموزان زیر 14 سال شهری جهت انجام دو نوبت وارنیش تراپی و یک نوبت فیشور سیلانت دندان، راه اندازی 19 واحد دندان پزشکی در روستاها و 13 واحد دندانپزشکی در شهرها را از دیگر دستآوردهای طرح تحول بهداشت در استان عنوان کرد.
 
وی در همین راستا افزود: راه اندازی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح تحول بهداشت بود به نحوی که با عملیاتی شدن این سامانه برای هر یک از افراد جمعیت تحت پوشش، یک پرونده الکترونیک ایجاد خواهد شد و تمامی سوابق مرتبط با سلامت افراد در این پرونده ثبت می شود و افراد با ارائه شماره ملی خود در هر مکانی به پرونده سلامت خود دسترسی خواهند داشت. از همین رو در تمام واحدهای بهداشتی تحت پوشش دانشگاه خدمات ارائه شده به افراد در این سامانه ثبت می گردد ولی با توجه به نبود زیر ساخت ارتباطی مناسب در همه نقاط استان، در بعضی مناطق ثبت اطلاعات با چالش ها و مشکلاتی همراه است که نیاز است سایر دستگاه ها به خصوص مخابرات استان در این زمینه ورود کنند. هم اکنون 214 نقطه ارتباطی فعال شده و نیاز است 500 نقطه ارتباطی دیگر نیز راه اندازی و فعال گردد.
 
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در بخش بهداشت بیش از یک هزار و 300 نفر جذب و بکارگیری شده اند که با این کار ضمن تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهداشتی، بخشی از مشکلات مرتبط با اشتغال جوانان در استان نیز مرتفع گردیده است. همچنین در جریان اجرای طرح تحول بیش از200 میلیارد ریال در حوزه شهری و بیش از 700 میلیارد ریال در حوزه روستایی هزینه شده است.
 
سلمان زاده در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش همه دست اندر کاران نظام سلامت روز به روز کیفیت ارائه خدمات بهداشتی به مردم استان خوزستان ارتقا یابد.
:
:
:
آخرین اخبار