تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۰۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درآمد پزشکان کاهش می یابد/ مهندس ماهر یک چهارم پزشک درآمد ندارد
درآمد بالای پزشکان در جامعه شهرت دارد و به طور کلی همه می دانند، آنان جزو قشر مرفه جامعه به شمارم می آیند. حتی گاهی اتفاق می افتد که نجات جان انسان ها از سوی پزشکان به نوعی تجارت تبدیل می شود.
 بر پایه بررسی های انجام شده در راستای مقایسه درآمد پزشکان با درآمد دیگر شغل ها، دیده شده که درآمد پزشکان در سال های گذشته، افزایش بسیاری داشته است.


ما در اینجا برای محاسبه میانگین حقوق مشاغل، دو برابر حداقل حقوق را میانگین حقوق در نظر گرفته ایم: کمترین حقوق مربوط به کارگران و پرستاران است، حال آنکه میانگین حقوق کارگران در سال گذشته، یک میلیون تومان و «پرستاران» یک و نیم میلیون تومان است!

پس از آن مهندس ماهر با میانگین حقوق 4 میلیون تومان و اساتید دانشگاه نیز با درآمد 4 میلیون تومان در ردیف بعدی قرار می گیرند.

این در حالی است که متوسط حقوق تمام وقت، مربوط به 176 ساعت کاری در بیمارستان دولتی یا بخش عمومی متخصص اورولوژی ماهانه 26 میلیون تومان، متخصص جراح چشم 30 میلیون تومان، متخصص زنان و زایمان 31 میلیون تومان، متخصص گوش و حلق و بینی، 32 میلیون تومان، جراح قلب 38 میلیون تومان، متخصص ارتوپدی 49 میلیون تومان و جراح مغز و اعصاب 65 میلیون تومان ماهانه درآمد دارند!

همه این ناعدالتی ها در کنار خدماتی که به بیماران ارائه می شود و همچنین نابسامانی در سیستم بیمه ای کشور، باعث ایجاد نارضایتی های بسیار در میان مردم شده است. به همین دلیل، به سراغ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا دلیل این ناعدالتی ها و بی برنامه گی ها را از وی جویا شویم.

علی نوبخت در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوعات و با اشاره به بحث بیمه سلامت عمومی اظهار داشت: متأسفانه یکی از ایرادات حوزه سلامت، ناهماهنگی های موجود در بیمه است. بررسی ها نشان می هد که بیمه سلامت ایرانیان آن گونه که باید، نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و به عبارت دیگر، مبالغ بسیاری قرض بالا آورده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این بیمه به بسیاری از پزشکان و پرستاران و واحد های تولیدی که خدمات ارائه داده اند و یا جنس خود را عرضه داشته اند، بدهکار هستند. در واقع خدمات ارائه شده ولی چون بیمه پولی به آنها نداده، باعث ایجاد یک چرخه معیوب در سیستم پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه مجلس راهکاری برای گذر از این وضعیت ارائه داده است، گفت: در لایحه ترمیم بودجه 95 دولت درخواست یک فوریت بررسی این موضوع را داشت که مجلس با آن موافقت کرد. این موضوع در کمیسیون بهداشت نیز بررسی و مصوب شد، مبلغ 8000 میلیارد تومان از طریق اوراق بهادار در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد تا از طریق بورس اوراق را بفروش رسانده و بدهی خود را پرداخت کند.

نوبخت در ادامه گفت: مطابق قانون سازمان بیمه سلامت زیر مجموعه وزارت کار است؛ اما با توجه به اینکه هزینه های بیمه باید از طریق وزارت بهداشت تأمین شود، نوعی بی ثباتی در سیستم پرداخت ها به وجود آورده؛ بنابراین، در مجلس تصمیم بر این شد که مدیریت بیمه و نیز تولیت بیمه سلامت به زیر نظر وزارت بهداشت و درمان بازگردد.

وی افزود: البته مبلغ 8000 میلیارد تومان هم کلیات و هم جزیاتش در مجلس تصویب شده، ولی بخش دوم بحث، مربوط به اصلاحاتی است که به لایحه برنامه ششم افزوده شده و بعد از موافقت دولت باید در مجلس هم مصوب شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به نارضایتی های عمومی نسبت به عملکرد و درآمد پزشکان همچنین ادامه روند دریافت زیرمیزی توسط پزشکان و همچنین کاهش تکریم بیماران نیز گفت: نظر مجلس هم این نیست که درآمد پزشکان به این میزان افزایش داشته باشد.

وی گفت: درآمد برخی پزشکان ما چندین برابر یک استاد دانشگاه و مهندس است. حتی برخی از پزشکان عمومی و تخصصی هستند که از برخی اساتید خود که در قسمت های علوم پایه دانشگاه های علوم پزشکی فعال هستند، به طور مثال از آناتمویست ها، فارماکولژیست ها و یا جنین شناس ها و بسیاری از اساتید دیگر حوزه پزشکی در بیمارستان ها فعال تر هستند و حقوق دریافتی آنها بسیار پایین است و به ندرت کسانی در بینشان هست که دریافتی آنها به ده میلیون برسد.

وی در ادامه یادآور شد: این در حالی است که برخی پزشکان در قسمت های جراحی و کلینیکی ده ها برابر بیشتر از اساتید خود دریافتی دارند؛ بنابراین، باید کاری کرد تا دریافتی ها قدری عادلانه تر شود. برای همین تصمیم گرفته شد، برای پزشکانی که در بیمارستان ها و کلینیک ها هستند و خدمات ارائه می دهند، مقراراتی وضع شود تا درآمد مازاد آنها به خزانه بازگشت داده شده و همه درآمدهای سلامت روانه جیب پزشک نشود.

این نماینده خاطرنشان ساخت: با این حساب پیش بینی می شود، با اجرای این قانون، درآمد پزشکان کاهش پیدا خواهد کرد. البته حسابرسی درآمد پزشکان با مجلس نیست، ولی کاری که در این باره در مجلس انجام گرفته این است که درآمد مالیاتی که از محل یک درصد ارزش افزوده از جیب مردم پرداخت می شود، صرف نیازمندان و مستمندان شود.

وی ادامه داد: نخستین قدم این است که این درآمد حاصل از یک درصد ارزش افزوده، صرف بیمه افراد نیازمند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای دیگری که در این کار مشارکت می کنند، و مازاد آن صرف هزینه های دیگر شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه در سال های گذشته توقع پزشکان بالا رفته و دولت نمی تواند درآمد این افراد را کاهش دهد، گفت: این مانند ماجرای فیش های حقوقی خواهد بود و همان طور که دولت تصمیم گرفت، درآمد مدیران را کاهش دهد، این بار هم تصمیم گرفته شده تا درآمد پزشکان کم شود؛ بنابراین همه باید خود را با قوانین تطبیق دهند.

وی گفت: هم اکنون شواری عالی حقوق و دسمتزد، در حال بررسی و تعیین میزان درآمد پزشکان است و در روزهای آتی، میزان آن را مشخص خواهد کرد. با این حال، پزشکان هم جزئی از جامعه هستند و باید شرایط کشور را درک کنند.

وی افزود: درآمد پزشکان پلکانی پرداخت می شود و هر پزشکی بعد از سقف تعیین شده هر تعداد بیمار ویزیت کند، درآمد مازادی بر درآمدهای قبلی خود اضافه می کند؛ اما در روش جدید قوانینی وضع می شود که با بالا رفتن درآمد پزشکان مالیات بر این درآمد نیز پلکانی بالا می رود و به گونه ای می شود که قسمت اعظم آن به خزانه برخواهد گشت.

وی در پایان گفت: البته این به نظر دولت بستگی دارد که چه میزان از درآمد را به خزانه بازگرداند، ولی با توجه به پیش بینی ها، به نظر می رسد، در این روش، بیش 70 درصد درآمد پزشکان به خزانه بازگردد.

:
:
:
آخرین اخبار