کیخسرو چنگلوایی با حضور در تحریریه ایسنا، در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه با بیان این‌که بخش کشاورزی از مهم‌ترین زیربخش‌های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: این بخش نقش مهمی در اشتغالزایی، تأمین امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی و تولید ناخالص ملی دارد؛ بخش کشاورزی با ایجاد اشتغال مولد دارای پایین‌ترین هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در مقایسه با سایر بخش‌هاست و کمترین وابستگی به خارج را دارد.

تولید گندم به مرز خودکفایی رسیده است

وی افزود: خوشبختانه در طول سه سال گذشته با برنامه‌ریزی و نظارت‌های فنی و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی شاهد بهبود عملکرد بخش کشاورزی در کشور هستیم.

چنگلوایی تصریح کرد: تولیدات بخش کشاورزی ایران در سال زراعی ۹۴ نسبت به سال زراعی ۹۲، ۱۵٫۵ درصد افزایش یافت؛ یعنی از ۹۷ میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال زراعی ۹۲ به ۱۱۲ میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال ۹۴ رسیدیم.

وی با اشاره به افزایش ۱۲۹ درصدی خرید گندم در کشور در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: خرید گندم در سال ۹۲، ۴٫۸ میلیون تن و در سال ۹۵ حدود ۱۱ میلیون تن بود و اکنون به مرز خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم.

چنگلوایی ادامه داد: هم‌چنین تولید شکر در سال زراعی ۹۴، ۳۸۰ هزار تن نسبت به سال ۹۲ افزایش یافت، به صورتی که در سال ۹۴ تولید شکر در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که رکوردی بی‌سابقه در تولید شکر کشور محسوب می‌شود.

رشد ۵٫۴ درصدی بخش کشاورزی

وی در خصوص حمایت‌های وزارتخانه از بخش تولید کشاورزی به اعلام به‌موقع و مناسب قیمت‌های خرید تضمینی اشاره و عنوان کرد: این امر از اقدامات خوب وزارت جهادکشاورزی محسوب می‌شود و قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم، کلزا و … در کشور اکنون بیشتر از قیمت جهانی این محصولات است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار کرد: هم‌چنین با تلاش و پیگیری‌های وزارتخانه در جهت کاهش نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها، اکنون نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی ۱۵ درصد است.

چنگلوایی بیان کرد: سال‌گذشته بیش از ۵۰ رقم اصلاح‌شده بذر و نهال در بخش‌های زراعت و باغبانی معرفی و ۲۶۰۰ میلیارد تومان به منظور خرید ماشین‌آلات در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

وی عنوان کرد: در سال ۹۴ نرخ رشد اکثر بخش‌های کشور منفی یا حداکثر یک درصد بوده در حالی‌ که در همین زمان طبق داده‌های مرکز آمار ایران رشد بخش کشاورزی در سال ۵٫۴ درصد است.

۴٫۳ میلیارد دلار تراز تجاری منفی

چنگلوایی با اشاره به منفی بودن تراز تجاری بخش کشاورزی کشور در سال ۹۲ به میزان ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اظهار کرد: تراز تجاری این بخش در سال گذشته ۴٫۳ میلیارد دلار منفی بوده است و ان‌شاءالله در سال آتی تراز تجاری بخش کشاورزی صفر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هم‌چنین ارزش تولیدات بخش کشاورزی در کشور از ۱۵۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافت.

وی با بیان این‌که در حوزه آب کشاورزی ۱۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است، اظهار کرد: از این رقم ۵٫۵ میلیارد دلار به وزارتخانه جهاد کشاورزی اختصاص یافت که ۱٫۵ میلیارد دلار آن برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به استان خوزستان، ۵۰۰ میلیون دلار به استان سیستان و بلوچستان و ۳٫۵ میلیارد دلار نیز برای مهار آب‌های مرزی تخصیص داده شد.

چنگلوایی یکی از برنامه‌های مورد پیگیری وزارت جهاد کشاورزی در قالب برنامه ششم توسعه را تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قالب پرورش ماهی در قفس دانست و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی و نصب تجهیزات تولید ۵۰ هزار تن ماهی در قفس آغاز شده است.

وی افزود: هم‌چنین در راستای حفظ، احیا و پایداری منابع تولید از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری در سطح ۲۰۰ هزار هکتار و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح ۲۷۰ هزار هکتار انجام شد.

چنگلوایی ادامه داد: اجرای این نوع سیستم آبیاری در این سطح معادل ۲۰ درصد مجموع سطح اراضی مجهز شده به سیستم آبیاری تحت فشار از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۹۲ است.

وی گفت: در سال جاری نیز ۲۷۴۰ میلیارد تومان جهت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافته که این اعتبارات نسبت به سال ۹۲ رشد ۵۵۰ درصدی داشته است.

احیای کشت چغندر پس از ۱۰ سال/ سهم ۱۷٫۴۷ درصدی از تولیدات زراعی کشور

چنگلوایی تاکید کرد: خوشبختانه میزان تولیدات کشاورزی استان سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن در قالب ۱۳۸ نوع محصول مختلف است. اکنون در استان زعفران و پسته نیز هر چند در سطح محدود و کم کشت می‌شود اما این امر نشانگر ظرفیت توسعه این محصولات در برخی نقاط خوزستان است؛ خوشبختانه خوزستان کماکان در جایگاه اول خرید گندم و کلزا در سطح کشور قرار دارد.

وی با اشاره به سهم ۱۷٫۴۷ درصدی خوزستان از تولیدات زراعی کشور تصریح کرد: از شهریور سال ۹۲ تاکنون مجموع تولیدات کشاورزی استان ۱۶٫۵ درصد افزایش یافته و از ۱۳٫۷ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۵ میلیون تن رسیده است.

چنگلوایی بیان کرد: هم‌چنین خرید گندم در سال ۹۲، ۷۲۵ هزار تن بود که در سال جاری این رقم با رشد ۹۳ درصدی به یک میلیون و ۳۹۶ هزار تن افزایش یافت. در سال ۹۲ پس از ۱۰ سال کشت چغندرقند در خوزستان مجدداً آغاز و امسال ۳۴۵ هزار تن چغندرقند تولید شد.

وی با اشاره به تولید ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیشکر در سال ۹۵ و افزایش ۴۱ درصدی تولید این محصول نسبت به سال ۹۲ خاطرنشان کرد: تولید گوشت مرغ از ۶۳ هزار و ۹۰۰ تن در سال ۹۲ با افزایش ۳۳ درصدی به ۸۴ هزار و ۷۰۰ تن در سال ۹۵ رسید. همچنین در سال جاری نسبت به سال ۹۲ تولید و استحصال آبزیان ۱۶ درصد افزایش یافته است.

رشد ۴۳ درصدی صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در سال جاری تولید صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری با ۴۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۲ به ۹۲۶ هزار تن رسید و ضریب مکانیزاسیون که نقش مهمی در عملکرد واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و سوخت مصرفی دارد، در سال ۹۲، ۰٫۹۲ و در سال ۹۵ به ۱٫۱۳ افزایش یافت.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲، ۱۹ هزار و ۴۲۰ تراکتور در بخش کشاورزی استان وجود داشت که اکنون این رقم به ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است و این امر در راستای بهبود ضریب مکانیزاسیون صورت گرفت. در سال ۹۲ مجموع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در استان ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که این رقم با ۳۹ درصد افزایش امسال به ۴۸۲ هزار هکتار رسید.

نگرانی بابت کشت پاییزه در حوضه‌های مارون و زهره

وی با اشاره به آخرین وضعیت کشت تابستانه در استان گفت: خوشبختانه کشت تابستانه در حوضه‌های کارون، دز و کرخه با مشکل خاصی مواجه نشد و ۴۳ هزار هکتار ذرت کشت شد؛ از دیگر محصولات کشت شده در تابستان امسال می‌توان به دانه‌های روغنی مانند کنجد، حبوبات و شلتوک اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: متأسفانه در حوضه‌های مارون، زهره و خیرآباد به علت کاهش ذخایر آبی و آورد این رودخانه‌ها فقط توانستیم در سطح یک هزار و ۴۳۰ هکتار کشت تابستانه انجام دهیم.

چنگلوایی ادامه داد: کشت حداقل ۷ هزار هکتار ذرت در حوضه مارون برنامه‌ریزی‌ شده بود اما در نهایت به‌ علت مشکلات کمبود آب، سیاست ما در حوضه های مارون، زهره و خیرآباد به حفظ وضعیت موجود، حفظ باغات و کشت‌های دائمی تغییر یافت.

وی افزود: برای کشت پاییزه نیز قطعاً در حوضه‌های کارون، دز و کرخه مشکلی به وجود نخواهد آمد اما در خصوص کشت پاییزه تا حدی نگران وضعیت حوضه‌های مارون، زهره و خیرآباد هستیم و امیدواریم با لطف خدا بارش‌های زودرسی صورت بگیرد تا از این وضعیت نگران‌کننده خارج شویم.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: همت مسئولان سازمان آب و برق خوزستان در خصوص تخصیص آب برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شایان تقدیر و تشکر است. پیگیری، ایستادگی، همراهی و همزبانی این سازمان با سازمان جهاد کشاورزی استان از علل موفقیت ما در اخذ مجوز تخصیص آب برای فاز دوم این طرح بود.

وی ادامه داد: در حوضه‌هایی مانند حوضه کرخه به هر میزان تقاضایی که از سوی مردم صورت گیرد، قراردادهای کشت با سازمان آب و برق منعقد می‌شود اما باید شرایط موجود را پذیرفت و توجه کرد که سازمان آب و برق میان کشاورزان حوضه‌های مختلف آبی استان تبعیض قائل نمی‌شود، بلکه طبق شرایط موجود تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان عنوان کرد: به علت نبود سد در مسیر رودخانه زهره، آبی در تابستان در این حوضه ذخیره نمی‌شود. کل ذخیره آب رودخانه مارون که دارای ظرفیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعبی است، در ابتدای تیرماه سال جاری ۵۷۰ میلیون مترمکعب بود.

چنگلوایی گفت: البته تنها حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب از میزان ذخیره آب در روخانه مارون در آغاز تابستان امسال، قابل برنامه‌ریزی بود و انصافاً تا جائی که برای سازمان آب و برق خوزستان مقدور بوده، مجوز کشت در حوزه مارون صادر شده است.

آمادگی کشاورزان برای راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران

وی با بیان این‌که برای ما ادعای مصرف ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی قابل پذیرش نیست، گفت: در محاسبه میزان مصارف آب بخش کشاورزی، حجم آبی که در اراضی توسط کشاورزان دریافت می‌شود، باید ملاک عمل باشد. ما پیگیر این موضوع هستیم تا آب را به صورت حجمی دریافت کنیم و اکنون آمادگی تحویل آب به صورت حجمی در سطح ۵۷ هزار هکتار را داریم.

چنگلوایی اظهار کرد: کشاورزان ما آمادگی دارند تا با راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران مدیریت شبکه‌های آب را به دست بگیرند و آب را به صورت حجمی دریافت کنند؛ اجرای این دو راهکار می‌تواند در افزایش راندمان آب و بهبود و مدیریت مصرف آب کمک کننده باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: اکنون سازمان آب و برق خوزستان پیگیر مسئله راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران است. هم‌چنین یکی از وظایف تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی در استان ایجاد تشکل‌های آب‌بران است.

وی با اشاره به وجود ۳۰ تعاونی تولید که ۱۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی را در استان تحت پوشش خود دارند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری ۲۰ تعاونی تولید راه‌اندازی خواهد شد و بخشی از این تعاونی‌ها در حال حاضر آمادگی مدیریت شبکه‌های آبیاری را دارند.

انتقال آب رودخانه زهره صحت دارد!

چنگلوایی در خصوص پروژه انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر تصریح کرد: وجود این پروژه صحت دارد و در گذشته برای اجرای آن مطالعاتی صورت گرفت و پیمانکارانی نیز انتخاب و عملیات سازه‌ای آن آغاز شد، اما در نهایت با پیگیری‌های استان، قول وزیر نیرو و موضع مخالف سازمان آب و برق نسبت به اجرای پروژه مذکور فکر می‌کنم که اجرای پروژه انتقال آب رودخانه زهره متوقف شده است، زیرا در صورت اجرای این پروژه کشت حداقل ۴۳ هزار هکتار از باغات دایمی و … را از دست می‌دادیم.

با گذشت بیش از ۴ ماه؛ خسارات سیلاب پرداخت نشده است

وی با اشاره به سیل فروردین ماه در استان خاطرنشان کرد: این سیلاب منجر به وارد شدن خسارتی به مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خوزستان در حوزه زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، تأسیسات زیربنایی و … به صورت جدی شد. بخشی از این اراضی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور بودند که با برآورد خسارت قاعدتاً از طریق این صندوق باید پرداخت‌ها صورت بگیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ پرداختی از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان و بهره‌برداران خسارت‌زده که تحت پوشش بیمه قرار داشتند، صورت نگرفته‌است.

چنگلوایی افزود: پرداخت غرامت ناشی از سیلاب به کشاورزان به صورت جدی در سطح ملی در حال پیگیری است و با تأمین اعتبارات لازم نیز موافقت شده است. در سنوات گذشته صندوق غرامت در زمان‌هایی که به بخش کشاورزی خساراتی وارد می‌شد به کشاورزان فاقد پوشش بیمه‌ای پرداخت‌هایی صورت می‌گرفت اما این صندوق دیگر فعالیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: طبق قول رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مقرر شده تا برای کشاورزان فاقد پوشش بیمه‌ای نیز که از سیلاب فروردین ماه امسال دچار خسارت شدند، تمهیداتی اندیشیده شود.

۵سناریو که هیچ‌کدام برای علاج‌بخشی سد گتوند نهایی نشده‌اند

چنگلوایی با بیان این‌که ۵ سناریو در راستای علاج‌بخشی سد گتوند پیش‌بینی شد، اظهار کرد: این ۵ سناریو شامل تخلیه سریع آب سد، مدیریت خروج آب، انتقال آب‌های شور لایه‌های تحتانی از طریق لوله‌گذاری به سوی خلیج فارس، انتقال آب لایه‌های تحتانی به بخش شرقی سد گتوند در سطح ۱۱۰۰ هکتار و خروج سد از مداراست.

وی افزود: هر کدام از این ۵ سناریو نقاط قوت و ضعفی دارند و هنوز هیچ‌کدام نهایی نشده‌اند اما طبق آخرین دستور، در نهایت باید سناریو انتخابی و نهایی علاج‌بخشی جهت اجرا توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی و حفاظت محیط زیست کشور تأیید شود.

رنسانسی که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رقم خواهد زد

وی با بیان این‌که اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به اشتغالزایی پایدار، تولید محصولات کشاورزی، افزایش ضریب امنیت اجتماعی، افزایش راندمان منابع آبی و … کمک می‌کند، گفت: باید به این طرح به مثابه فرصتی طلایی که در بخش کشاورزی استان رنسانسی ایجاد می‌کند، نگاه کنیم. شکوفایی صنایع کشاورزی از دیگر تبعات مثبت اجرای این طرح است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بهبود اراضی قدیم است و بر روی اراضی جدیدی کار نمی‌شود که بخواهیم از بحث زهکشی‌های این طرح هیولا بسازیم. وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه جهاد نصر در قالب اجرای این طرح بر آن‌دسته از اراضی که از گذشته دارای شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی بوده‌اند، اقداماتی انجام داده است.

تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان برای ساماندهی و تکمیل زهکش‌ها

چنگلوایی تصریح کرد: قبول داریم که در حوزه دشت آزادگان و هویزه در زمینه زهکش‌های طرح مشکلاتی ایجاد شد و در بازدید آقای میدانی معاون وزیر نیرو از این مناطق بر ساماندهی زهکش‌های مناطق مذکور تأکید شد و در نهایت ۴۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل زهکش‌های فاز یک طرح و ساماندهی زهکش‌های اراضی هویزه و دشت‌آزادگان در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: بنابراین مؤسسه جهاد نصر و وزارتخانه رعایت نکات فنی در اقدامات خود در زمان اجرای طرح مذکور را مدنظر دارند اما به علت گستردگی این طرح ممکن است نواقصی مشاهده شود که برای رفع این نواقص لازم است همه ما از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حمایت کنیم.

در بیان نواقص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بهانه به دست برخی ندهیم

چنگلوایی افزود: نباید در این زمینه شاهد صحبت‌هایی باشیم که منجر به تحت شعاع قرار گرفتن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شود و معتقدم باید نگاه ایجابی جایگزین نگاه سلبی به نواقص و مشکلات این طرح شود.

وی ادامه داد: از سازمان جهاد کشاورزی و مؤسسه جهاد نصر تا رسانه‌ها و سازمان آب و برق خوزستان و … همه در رفع این موانع تلاش کنیم تا بهانه‌ای برای دیگران نباشد و نتوانند ماهیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را به صورت کلی زیر سؤال ببرند.

چنگلوایی از پیگیری جدی ساماندهی زهکش‌های اراضی دشت‌آزاگان و هویزه خبر داد و خاطرنشان کرد: پیرامون طرح‌های توسعه نیشکر حرف و حدیث‌های بسیاری عنوان شد اما اکنون ببینید که زه‌آب‌های کدام طرح توسعه نیشکر به رودخانه‌های استان سراریز می‌شود؟

وی با اشاره به وجود سیستم فاضلاب صنعتی در ۷ طرح کشت و صنعت نیشکر استان اظهار کرد: زه‌آب‌های طرح‌های غربی وارد تالاب شادگان و زه‌آب‌های طرح‌های شرقی وارد مرز می‌شود. از زه‌آب‌ها به شکل بدی یاد می‌کنند در حالی که در زه‌آب‌های کشت و صنعت امام خمینی (ره) محصول گندم کشت و با عملکرد بیش از ۴ تن در هر هکتار برداشت شده است.

لزوم استفاده از زه‌آب‌های کشاورزی و توسعه باغات

چنگلوایی با تأکید بر لزوم استفاده از زه‌آب‌های طرح‌های توسعه نیشکر عنوان کرد: ای‌سی زه‌آب‌های کشت و صنعت‌های نیشکر جنوب اهواز از ۳۰ هزار میکروگرم بر موس به ۶ هزار و ۷۰۰ میکروگرم بر موس تقلیل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در یک پروسه زمانی می‌توان از زه‌آب‌ها و پساب‌ها استفاده کرد. همان‌طور که اکنون کشورهایی در دنیا صنایع شورورزی راه‌اندازی کرده‌اند. باید به نتایج و خروجی‌های کشت و صنعت‌های هفت‌گانه خوزستان نیز توجه کرد زیرا در صورت عدم اجرای این طرح‌ها باید سالانه ۶۰۰ هزار تن شکر به استان وارد می‌کردیم اما باید مشکلات زیست‌محیطی این طرح‌ها نیز حل شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس تصمیم هیأت دولت مقرر شد محصول جو استان کرمانشاه و محصول ذرت خوزستان از طریق بورس عرضه شود که خوشبختانه سال گذشته این تصمیم اجرایی و حدود ۲۳۸ هزار تن ذرت از طریق بورس عرضه و خریداری شد. در این زمینه به شکل خوبی عمل کردیم و خوزستان به عنوان الگویی برای کشور قرار گرفت.

چنگلوایی عرضه تولیدات کشاورزی از طریق بورس را در ساماندهی بازار، کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها و کمک به کیفیت محصول مؤثر دانست و گفت: این امر باعث افزایش دقت کشاورزان نیز می‌شود. در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، عرضه تمام تولیدات کشاورزی در بورس اقدامی صحیح به نظر می‌رسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان تاکید کرد: هم‌چنین توسعه باغات از دیگر برنامه‌های ماست. باغات استان در سطح ۶۷ هزار هکتار است و باید توسعه باغات در نقاط مستعد استان در دستور کار قرار گیرد؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و مناطقی که دارای بارش بیش از ۴۰۰ میلی‌متر هستند جهت کشت دیم در برنامه‌های ما قرار دارد.

قیمت مرغ بالاست

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بخش تولید گوشت قرمز به موازنه مثبت دست یافتیم و در زمینه گوشت مرغ نیز در حال نزدیک شدن به موازنه مثبت هستیم. به علت اشباع مرغ در کشور دیگر مجوز جدیدی برای مرغداری صادر نمی‌شود.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: تولید شیر استان ۲۹۵ هزار تن، تولید گوشت مرغ ۸۴ هزار و ۸۰۰ تن، تولید گوشت قرمز حدود ۴۱ هزار تن و تولید و استحصال آبزیان ۱۰۵ هزار تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در خصوص علل افزایش قیمت مرغ در سطح کشور اظهار کرد: قیمت کنونی مرغ بالاست که افزایش قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت جوجه یک‌روزه از علل این امر است با این وجود قیمت مرغ در حال حرکت در مسیری با شیب نزولی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام استان به میزان کشش بازار استان آمادگی تأمین مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۵ هزار و ۳۰۰ تومان را دارد.

موانع صادرات مرغ در خوزستان چیست؟

چنگلوایی تصریح کرد: معمولاً در راستای حمایت از تولیدات داخلی اجازه ورود مرغ به استان را نمی‌دهیم و کمبودی در بازار وجود ندارد و اکنون مشکل خوزستان در صادرات مرغ به این علت بازمی‌گردد که تمام کشتارگاه‌ها مجهز به خط یک هستند.

وی بیان کرد: خط دوم کشتارگاه امحا و احشا داخلی را با دستگاه خارج می‌کند اما در خط یک این امحا و احشا به صورت دستی خارج می‌شود که برای صادرات مقبول واقع نمی‌شود. ما حاضر به همکاری و ارائه تسهیلات به کشتارگاه‌های مرغ متقاضی خط دوم هستیم.