تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد
افزایش ۱۰ درصدی تولید ملی کشاورزی با اجرای پروژه نوسازی اراضی خوزستان
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری تجهیز و نوسازی اراضی خوزستان و سد کرخه در راس این اقدامات است که اگر به درستی اجرا شود، می تواند ده درصد تولید ملی ایران را در حوزه کشاورزی افزایش دهد.
  حسین صفایی مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی در طول سال های گذشته را تامین امنیت غذایی کشور دانست و عنوان داشت: این ماموریت در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارزش بیشتری پیدا کرده است زیرا تامین امنیت غذایی پایه امنیت ملی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: به دلیل اینکه داعیه استقلال سیاسی داریم باید روی استقلال اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تمرکز داشته باشیم تا سطح امنیت غذایی کشور را با اتکا به منابع داخلی ارتقاء دهیم. البته این مسئله با تعامل با دیگر دستگاه ها امکان پذیر است و اجرای این ماموریت متاثر از سیاست گذاری سایر دستگاه ها نیز است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پایداری امنیت غذایی را مسئله مهمی دانست و عنوان داشت: باید با روش ها و برنامه های مختلف، امنیت غذایی را پایدار کنیم تا در آینده آسیب پذیر نباشد. در کنار این مسئولیت های ثانویه ای متوجه جهاد کشاورزی می شود و آن حمایت از منابع پایه زیستی کشور است که اگر این منابع به درستی حفاظت شود، می توانیم توسعه پایدار داشته باشیم.

وی افزود: اقدامات اجرایی و سیاست گذاری هایی که منجر به تامین منابع پایه و حفاظت از آنها می شود، در درون جهاد کشاورزی انجام می شود. یکی از مواردی که در این تعریف بیان می شود، حفظ پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع کشور است. موسسات تحقیقاتی نیز پشتیبانی علمی و پژوهشی نسبت به این موضوع را انجام می دهند.

صفایی به دولت یازدهم و فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی در این دولت اشاره کرد و گفت: از آغاز این دولت وزارت جهاد کشاورزی چند اقدام مهم و راهبردی را اجرا کرد. یکی از آنها تعریف پروژه های بزرگ در حوزه مهندسی آب و خاک بود که سال ها اجرای آن معلق مانده بود.

وی خاطرنشان کرد: در راس این پروژه ها، پروژه 550 هزار هکتاری تجهیز و نوسازی اراضی خوزستان و سد کرخه است که اگر به درستی اجرا شود، می تواند ده درصد تولید ملی ایران را در حوزه کشاورزی افزایش می دهد. که در دولت یازدهم به تائید دولت رسید و اجازه مقام معظم رهبری را گرفتیم تا از صندوق توسعه ملی، اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را برداشت کنند. در حال حاضر نیز 208 هزار هکتار از مجموع آن آماده تحویل به کشاورزان است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه مشابه این طرح برای سیستان و استان های مرزی کشور فراهم شده است، گفت: فراتر از برنامه پنجم در سه حوزه و بستر کارهای گسترده ای در زمینه تجهیز و نوسازی آب و خاک در سطح کشور انجام داده ایم. در این حوزه سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئولیت هایی را داشته است که مهمترین آن سازماندهی کشاورزان در قالب تشکل های مورد نیاز در مناطق بوده است. این تشکل ها یا شرکت های تعاونی های تولید کشاورزی یا شرکت های زراعی هستند.

صفایی از تجهیز و نوسازی 208 هزار هکتار زمین در استان خوزستان خبر داد و  بیان داشت: به همین مقدار توانستیم کشاورزان را آموزش دهیم و بعد از انجام مطالعات امکان سنجی، تشکل هایی را درست کردیم تا بتوانند بهره برداری از این زمین ها را با شرایط جدید مدیریت کنند.

وی افزود: حوزه شبکه های آبیاری نیز مدرن می شوند و سیستم های آبیاری اراضی بهینه خواهند شد. نظام جمعی بهره برداری که در ایران پذیرفته شده است ، تعاونی های تولید کشاورزی است. در استان خوزستان به تعدادی که نیاز داشتیم تشکل ایجاد کردیم و گروه های همگن مردمی که می توانستند با هم همکار باشند را تشکیل دادیم و پهنه اراضی مهندسی شده را نیز شناسایی کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان داشت: تعاونی هایی که از قبل ایجاد شده بودند را نوسازی کردیم و برای مسئولیت های جدید آموزش داده شده اند. جمعا 35 تعاونی تولید در خوزستان هم نوسازی و هم ایجاد شده است. همچنین 17 تعاونی تولید نیز در دست ایجاد است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار